گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای زیبای مارین در شهرستان گچساران

روستای زیبای مارین از توابع بخش مرکزی شهرستان گچساران در 32 کیلومتری شمال شهر گچساران و 198 کیلومتری جنوب شرقی یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

روستای مارین از توابع بخش مرکزی شهرستان گچساران در ۳۲ کیلومتری شمال شهر گچساران و ۱۹۸ کیلومتری جنوب شرقی یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. آب و هوای مارین در فصول بهار و پاییز ملایم و مطبوع، در تابستان نسبتا گرم و در زمستان سرد و خشك است. مردم روستای مارین مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند كه به گویش دیلی صحبت می کنند.

واژه مارین در گذشته «مار نی» بوده است، برای اینکه در این سرزمین ماری زندگی نمی کند. مردمان در این روستا به لهجه «دیلی» از گویش لری سخن می گویند.

وجود بقعه متبرکه امامزاده بی بی حمیده خاتون(س) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در کنار این روستا بر جذابیت این منطقه افزوده و میهمانان در بدو ورود به روستای مارین به زیارت آستان مقدس این بقعه متبرکه می روند.

روستای مارین یکی از روستاهای تاریخی ایران است. راه سلطنتی شوش به تخت جمشید و بیشاپور (در دوره هخامنشیان)، از ۷ کیلومتری این روستا عبور می‌کرده است. موقعیت سوق‌الجیشی روستای مارین، در دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان سبب احداث قلعه‌های متعدد راهبانی در حوزه نفوذ آن شده است.

مردمان روستای مارین بیشتر به کشت و کار، باغدرای و دامداری می پردازند. کشت آبی و دیم برای پرورش گندم، جو و سبزی رواج دارد. پرورش میوه هایی همچون انار، لیمو، انگوز و انجیر نیز در باغ ها انجام می شود. پوشاک بومی مردمان روستای مارین برای مردان شلوار و پیراهن، جبه، کلاه نمدی، شال، دوال، زناره، کورک، گیوه و گالش است. زنان روستای مارین نیز چارقد لاکی، لچک، دستمال دور سر، دلک، جومه، تنبان، مناگیر و چادر و گیوه می پوشند.

از هنرهای دستی این مردمان می توان گلیم، جاجیم، قالی و توبره را نام برد. در روستای مارین بازی‌هایی همچون کل کل برد، هفت سنگ، گرنا من کیش، فربجک، ترکه بازی، چوگو و بره غزی انجام می شوند. خوراک هایی همچون آش کارده، آش دوغ، شیربرنج، گونه، نان تیری، رب انار، کره، ماست، دوغ، و مغز بنه درست می­شود.

پوشش گیاهی و جانوری منطقه با انواع گیاهان دارویی کتیرا، گل گاوزبان و گل بنفشه و جانوران و پرندگان وحشی مانند گرگ، روباه، خرگوش، قوچ، میش، گراز، شاهین و کبک، از دیگر جاذبه های طبیعی روستا به شمار می رود.

بيشتر بخوانيد:

ازدواج در ایلات کهگیلویه و بویراحمد

روستای کریک از شهرستان سی سخت

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا