گروه مشاوران برندینگ فراسو
روستاها

روستای بوژان روستايي در دامنه بینالود

روستای بوژان ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور كه در ۵ کیلومتری شمال شرقی نیشابور و در دامنه ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود و 120 کیلومتری مشهد قرار گرفته است.

روستای بوژان ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور كه در ۵ کیلومتری شمال شرقی نیشابور و در دامنه ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود و ۱۲۰ کیلومتری مشهد قرار گرفته است. خانه‌های این روستا به شکل پلکانی است. روستای بوژان از شرق به روستای سوقند، از غرب به روستای دربهشت و اردوگاه باغرود، از جنوب به دو روستای بوژآباد و حصار و از سمت شمال به مشهد محدود شده است.

روستای بوژان با بافت مسکونی متمرکز در شیب ملایم استقرار و کوچه‌های پیچ در پیچ و نامنظم دارد و معماری سنتی روستا، بسیار زیبا و شبیه روستاهای پله‌ای است. خانه‌هاي روستا، با سقف‌هاي مسطح به صورت پلکاني احداث شده‌اند و چشم‌انداز بسيار زيبايي را در دامان کوه پديد آورده‌اند.
فضاهاي خانه‌هاي روستا شامل اتاق‌هاي خواب و استراحت، مهمان‌خانه، آشپزخانه، سرويس بهداشتي، انبار مواد غذايي، علوفه و طويله است.
مصالح به کار رفته در ساخت بناهاي قديمي روستا شامل گل، سنگ، خشت، آجر و چوب است. در ساخت خانه‌هاي جديد از مصالح سيمان، گچ، تيرآهن و مانند آن نيز استفاده شده است.

در نزدیکی روستا، رودخانه ای جریان دارد که یکی از جوان ترین رودخانه های جنوبی رشته کوه بینالود است. رودخانه در مسیر عبود خود از ارتفاعات متعددی می گذرد که موجب ایجاد شدن چندین آبشار زیبا در مسیر خود شده و یکی از جاذبه های گردشگری بوژان به حساب می آید.

اقتصاد روستای بوژان بر پایه فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری، امور خدماتی و تولید صنایع‌دستی قالی‌بافی و فرت‌بافی است و گندم و جو مهمترین محصول زراعی این روستا است و باغداری رونق دارد که آلبالو، گیلاس، گردو، آلو و زردآلو از محصولات آن است . پرورش گوشت و طیور و تولید گوشت، پشم گوسفند و فرآورده‌های لبنی در روستا معمول است و زنان نیز در فعالیت‌های زراعی و دامداری، تولید صنایع‌دستی با مردان روستا همکاری می‌کنند.

لباس زنان روستا، از پارچه‌هاي طرح‌دار و رنگارنگ دوخته مي‌شوند. قالي‌بافي و فرت‌بافي از صنايع دستي روستاي بوژان است که به دست هنرمندانه زنان و دختران بوژاني انجام مي‌شود.

از غذاهاي محلي روستاي بوژان مي‌توان به بلغور شير، کشک، کوکو قارچ، کله‌جوش، حلواي محلي، فطير مسکه، نان تفدون (تافتون)، انواع آش، کباب، خورشت و آبگوشت اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

روستای سنو روستایی در شهرستان گناباد
روستای اخلمد مشهد با آبشاری بکر
روستای دیزباد نیشابور، یکی از زیباترین روستاهای پلکانی

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا