گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

خیارهایی که فرش خیابان شدند

افزایش هزینه‌های تولید و قیمت پایین خیارسبز در جنوب استان کرمان باعث شد تا خیارکاران این منطقه، محصول خود را به خیابان بریزند.

به گزارش ایرنا، افزایش سطح زیر کشت و هزینه‌های تولید، نبود بازار مناسب و درنهایت پایین بودن قیمت خیارسبز در جنوب کرمان باعث ورود خسارت به کشاورزان این منطقه شده است به گونه‌ای که برخی از کشاورزان حتی از برداشت محصول خود دست کشیده‌اند و برخی از آنها در شهرستان رودبار جنوب وقتی با نرخ پایین این محصول مواجه شدند تولیدات خود را به خیابان ریختند تا با این کار، اعتراض خود را به گوش مسوولان برسانند.

 مشکل خیارکاران جنوب کرمان نبود بازار است
صادر کننده نمونه کشور در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل امروز خیارسبز هفت شهرستان جنوبی استان کرمان، نبود بازار مناسب است.
جهانبخش بهزادنژاد اظهار داشت: قیمت هر کیلو خیارسبز زمینی ۵۰۰ تومان و خیار گلخانه ای یکهزار تومان است که با توجه به هزینه‌های بالای کشت، این مبلغ توجیه اقتصادی نداشته و ضرر ۱۰۰ درصدی کشاورزان را به همراه داشته است .
وی تصریح کرد: تولید زیاد محصول خیار سبز و در نتیجه نبود توازن بین بازار تولید و مصرف یکی از علت‌های اصلی پایین بودن قیمت خیار سبز جنوب کرمان است.
این صادرکننده با بیان اینکه در سال‌های قبل بیشتر خیار کشور در منطقه جنوب کرمان تولید می‌شد، بیان داشت: امروز  کشت خیار در سراسر کشور انجام می‌شود و این موضوع باعث افزایش تولید این محصول شده است.
وی اظهار داشت: یکی از عمده‌ترین بازارهای صادراتی محصول خیار، کشور عراق بوده ولی با ممنوع شدن صادرات به این کشور میزان تولید با نیاز داخلی نامتوازن شده است.
بهزادنژاد نبود بسته‌بندی مناسب صادراتی را از جمله مشکلات حوزه کشاورزی جنوب کرمان برشمرد و گفت: اگر بسته‌بندی، صادراتی باشد دست صادرکنندگان برای صادرات باز شده و در نهایت شاهد کاهش مشکلات بخش کشاورزی خواهیم بود.
صادر کننده نمونه در سال ۹۸ گفت: مهمترین معضل بخش کشاورزی نبود برنامه‌ریزی صحیح در انتخاب محصول و نوع رقم محصول برای کاشت و بازار هدف است و تا زمانیکه بازار هدف مشخص نباشد هیچ برنامه‌ریزی هدفمندی در سیستم کشت کشاورزی وجود ندارد.
بهزاد نژاد افزود: یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی نبود حمل و نقل و ترانزیت مناسب بوده که زنجیره صادرات را دچار مشکل می‌کند.

 ورود سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان برای رفع مشکل قیمت محصول خیارسبز
فرماندار رودبار جنوب با اشاره به کاهش قیمت خیارسبز گفت: با دستور معاون استاندار کرمان، سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان برای رفع این مشکل مداخله می‌کند.
محمود قانعی افزود: خیارکاران این شهرستان به دلیل کاهش نرخ قیمت خیار سبز، در فرمانداری برای رفع مشکل حضور یافتند که پساز شنیدن صحبت های کشاورزان، ۲۰ نفر به عنوان نماینده کشاورزان انتخاب شدند.
وی از برگزاری نشست شورای تامین شهرستان رودبارجنوب به دلیل اعتراض کشاورزان به کاهش نرخ خیارسبز خبر داد و گفت: در این نشست ۲۰ نماینده کشاورزان حضور داشتند و پس از بررسی موضوع و رایزنی انجام شده در نهایت با دستور معاون استاندار مقرر شد که سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان برای خرید خیار با نرخ توافقی ورود کند.
فرماندار رودبار جنوب با بیان اینکه هم اکنون قیمت هر کیلو خیار سبز محلی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان است، اظهار داشت: با ورود سازمان تعاون روستایی امیدواریم شاهد کاهش مشکلات کشاورزان باشیم.
وی ممنوع شدن واردات خیارسبز توسط کشور عراق را یکی از مشکلات این کشاورزان برشمرد و گفت: اطلاع رسانی زیادی در زمینه جلوگیری از کشت خیارسبز انجام شد ولی کشاورزان به این اطلاع رسانی‌ها توجه نکردند و امروز با این مشکل مواجه شدند.
قانعی اظهار داشت: دولت تمام تلاش خود را برای رفع این مشکل انجام خواهد داد.

پیش‌بینی تولید ۴۵۰ هزار تُن خیار سبز در جنوب کرمان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از پیش‌بینی تولید ۴۵۰ هزار تن خیار سبز در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و گفت: این میزان محصول خیار سبز از سطح ۱۲ هزار هکتار برداشت می‌شود.

فرامرز رستگاری افزود: برداشت خیار در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان از اول آذر آغاز و تا پایان فروردین‌ماه ادامه دارد.

وی هزینه تولید هر کیلو خیار سبز گلخانه‌ای را یکهزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: کشاورز باید هر کیلو خیار سبز خود را به قیمت یکهزار و ۸۰۰ تومان به فروش برساند تا توجیه اقتصادی داشته باشد.

رستگاری افزود: هزینه تولید هر کیلو خیار سبز تونلی ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان بوده لذا این محصول برای داشتن توجیه اقتصادی باید یکهزار و ۲۰۰ تومان به فروش برسد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا