گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

توسعه روش‌های نوین آبیاری بهترین راهکار مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی

وزارت جهاد کشاورزی توسعه سامانه سیستم‌های نوین آبیاری را با رویکرد اولویت‌دار مخصوصا در آبیاری قطره‌ای و موضعی که راندمان بالاتری دارد، برنامه‌ریزی کرده و در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، با توجه به خشکی دریاچه ارومیه و لزوم احیای آن، استفاده درست از منابع آبی در بخش کشاورزی و شرب لازم و ضروری است و در این راستا دولت با حمایت مالی بلاعوض از کشاورزان در تلاش برای گسترش روش‌های نوین آبیاری است.

موضوع خشکی دریاچه ارومیه نیز سبب شده تا این موضوع در آذربایجان‌غربی شکل بسیار جدی‌تری به خود بگیرد، برای همین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، استفاده از روش‌های نوین آبیاری در تمامی مناطق استان و به ویژه در جنوب آذربایجان‌غربی مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شاهین‌دژ با اشاره به اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار به تعداد ۳۳ طرح با مساحت ۲۲۱ هکتار در اراضی زراعی و باغی شهرستان اظهار کرد: برای اجرای این طرح‌ها که در طی ده ماه جاری اجرا شده است،  ۲۳ هزار و ۸۰۷ میلیون ریال اعتبار صرف شده است.

سعید خدایی گفت: در ۱۰ ماهه امسال طرح‌های آبیاری تحت فشار بلوکه شده و در دست اجرای این شهرستان نیز به تعداد ۱۷ طرح با مساحت ۱۳۱ هکتار و با اعتبار ۱۶ هزار و ۵۹۸ میلیون ریال بوده است.

وی تصریح کرد: امسال نیاز آبی و الگوی کشت طرح‌های آبیاری تحت فشار برآورد شده و ۵۰ مورد از پروانه‌های بهره‌برداری آنها مورد اصلاح واقع می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نقده نیز در این خصوص بیان کرد:از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۲ هکتار آبیاری تحت فشار با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب در شهرستان نقده اجرا شده است.

علی رفیعی اظهار کرد: همچنین در ۱۰ ماهه امسال ۸۶ فقره پرونده برای اجرای آبیاری تحت فشار در این شهرستان تشکیل شدو ۳۰۹ متر نیز کانال سنگی احداث شده است.

مدیرجهاد کشاورزی مهاباد نیز از اجرای آبیاری تحت فشار خرده مالکی به تعداد ۲۵۰ طرح در سطح ۶۲۷ هکتار از اراضی کشاورزی  از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و افزود: اعتبار صرف شده برای اجرای این طرحها بیش از ۱۰۶ میلیارد ریال کمک بلاعوض دولتی و با صرفه‌جویی ۲.۱ میلیون مترمکعب آب در سال بوده است.

جعفر ایمانیان گفت: همچنین پروژه آبیاری تحت فشار تجمیعی در روستاهای دریاس و توت آغاج در سطح ۳۴۱ هکتار با اعتبار ۱۰۷ میلیارد ریال و با صرفه‌جویی یک میلیون مترمکعب آب در سال اجرایی شده است.

وی با اشاره به پروژه‌های آبیاری تحت فشار تجمیعی در دست اجرا نیز بیان کرد: در این رابطه نیز ۶ طرح در سطح سه هزار و ۳۵۵ هکتار و با پیشرفت فیزیکی ۲۶ تا ۸۵ درصد در دست اجرا است.

۰%

امتیاز کاربر: ۰.۴۵ ( ۱ نتایج)
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا