گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

توصیه به دامداران برای مقابله با سرمازدگی در استان بوشهر

با توجه به کاهش دما و برودت هوا لازم است دامداران عزیز نسبت به رعایت موارد لازم از قبیل تهیه پناهگاه مسقف و بستر با ضخامت مناسب، جهت دام های خود اقدام نمایند.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به کاهش دما و برودت هوا لازم است دامداران عزیز نسبت به رعایت موارد لازم از قبیل  داشتن پناهگاه مسقف برای دور نگه داشتن دام‌ها از کوران باد و تهیه بستر با ضخامت مناسب، خشک و عایق برای بالا بردن درجه حرارت بدن دام ضروری است. تامین ذخیره آب آشامیدنی مورد نیاز روزانه دام با توجه به احتمال یخ‌زدگی آب ضروری است.

محمدصادق یزدان شناس افزود: مهمترین علائم مشخصه کاهش دمای بدن در دام‌ها، یخ‌زدگی انتهای گوش‌ها و سرپستانک‌ها، بی‌حالی و خمودگی و کاهش سرعت تنفس است و به طور معمول دام‌های تازه متولد که دمای بدن آنها کاهش پیدا می‌کند قادر به مکیدن شیر نبوده و مستعد بیماری‌های تنفسی و کم‌آبی بدن هستند. یزدان شناس اظهار داشت: با توجه به اینکه آب و هوای سرد مانع رشد گوساله‌ها می‌شود در آب و هوای سرد باید انرژی بیشتری از طریق استارتر به گوساله‌ها خورانیده شود. گوساله‌هایی که در سرما خوب رشد نکنند شیر کمتری هم در دوران بلوغ تولید می‌کنند.

وی افزود: خشک کردن گوساله‌ها و بره‌ها بلافاصله پس از تولد در هوای سرد، خوراندن آغوز گرم بلافاصله پس از تولد و خوراندن شیر گرم به آنها به میزان ۱۲ تا ۱۵ درصد وزن بدن آنها را از دیگر توصیه‌ها برای مقابله با آسیب سرما به دام‌هاست.

یزدان شناس گفت: دام ها به ویژه گوسفند در شرایط سرد و یخبندان انرژی درونی خود را سریعاً از دست می دهند، لذا در شرایط برودت هوا، نیاز به انرژی حیوانات برای گرم کردن بدن بیشتر می‌شود و در تغذیه نشخوار‌کنندگان بدلیل نیاز دو برابر به انرژی، دام­ها باید با علوفه خشبی در قطعات ۴-۵ سانتی متر نغذیه شوند تا مشکلی از نظر هضم و جذب برای آنها پدید نیاید.

وی افزود: استفاده از علوفه و تغذیه با علوفه دارای قند محلول بالا، تفاله چغندر، تفاله مرکبات و ملاس مفید است و متعاقب آن می‌توان از کنسانتره یا غلاتی نظیر جو و ذرت استفاده کرد. همچنین در تغذیه دام‌ها باید فراهم کردن پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و به ویژه انرژی اضافی مد‌نظر قرار گیرد.

وی اظهار داشت: با فرارسیدن فصل بارندگی و سرما و مرطوب شدن بستر نگهداری دام‌ها برخی از انواع بیماری‌ها مانند پنومونی و گندیدگی سم‌، هاری و تب برفکی شیوع پیدا می‌کند. لذا داشتن بستر با ضخامت مناسب و خشک ضروری است. همچنین انگل‌های گوارشی و ریوی در شرایط سرما و یخبندان فعالیت بیشتری دارند و خوراندن داروهای ضد‌انگل به دام زیر نظر دامپزشک بسیار مهم است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا