گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تخم چشم زده قزل آلا با سلامت بالا در کشور تولید شد

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از دست یابی به دانش فنی تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا با سلامت بالا در کشور خبر داد.

محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع تولید چشم زده و ضرورت خودکفایی در تولید این محصول و وجود  تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، موسسه تحقیقات شیلات ایران فعالیت های مختلفی برای رفع مشکل وابستگی به واردات تخم چشم زده قزل آلا در دو مسیر انجام داده است.

وی افزود: یکی از مهم ترین این فعالیت ها، تولید ماهی قزل آلای ماهی SPF است که  این مهم در مرکز ماهیان سردرآبی تنکابن به انجام رسیده است؛ با تولید این ماهیان دارای سلامت بالا می توانیم بخشی از تولید چشم زده ماهی قزل آلا را در کشور تولید کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با تاکید بر اینکه مسئولیت این موسسه تولید دانش فنی است ادامه داد: اکنون در مرکز تحقیقاتی تنکابن به دانش فنی تولید تخم چشم زده با سلامت بالا دست یافته ایم و این مهم به اتحادیه های ماهیان سردآبی  و فعالان این بخش اعلام شده است.

وی تصریح کرد:  تولید ماهیان دارای سلامت بالا، بعد از ۴ سال تحقیقات در تیر ماه سال جاری با حضور ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری رونمایی  شد و اکنون تولید فاز دوم آن شروع شده است و آمادگی واگذاری این دانش فنی به بخش خصوصی وجود دارد.

بهمنی گفت: در مرکز مطالعات  اصلاح نژاد ماهیان سردآبی در یاسوج نیز به دنبال  آن هستیم تا تولید و اصلاح نژاد تخم چشم زده ماهی قزل آلا را  به صورت پایه با همراهی بخش خصوصی تولید کنیم تا بتوانیم بخشی از نیاز کشور را در داخل کشور تولید کنیم؛ اما هنوز نتوانسته ایم با بخش خصوصی به توافقی در این ارتباط  برسیم.

وی در پاسخ به اینکه به چه میزانی میتوانید نیاز کشور به تخم چشم زده ماهی قزل آلا را در داخل کشور تولید کنید اظهار داشت: هنوز با بخش خصوصی برای همکاری در مرکز تحقیقاتی یاسوج برای اصلاح نژاد و تولید چشم زده به توافق نرسیده ایم.

این مقام مسئول گفت: تولید زمانی محقق میشود که بخش خصوصی  ورود کند و ما به دنبال آن هستیم به جای اینکه برای بهره برداران تحقیق کنیم با آنها اقدام به این کار کنیم تا ضریب رشد و تولید در کشور افزایش یافت.

وی در پاسخ به اینکه آیا مدت زمان رشد تخم چشم زده ماهی قزل آلای تولید شده در کشورمان  به اندازه نمونه های خارجی خود رسیده است گفت: برای داشتن رشد بالای ماهی قزل آلا و تولید در مدت زمان کوتاهتر باید غذای سالم تری نیز برای آنها  تامین کنیم.

بهمنی در واکنش به اینکه سرعت رشد SPF ایرانی به نمونه های مطرح خارجی خود رسیده است یا خیر گفت: در آزمایشگاه سرعت رشد تولید داخلی به نمونه های خارجی خود رسیده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ادامه داد: پرورش دهندگان ما نیز برای دستیابی به تولید سالم و با رشد بالا باید آن شرایط ایمنی زیستی را رعایت کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا