گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

افزایش ۲۰ درصدی استفاده از عوامل بیولوژیک برای کنترل آفات گیاهی

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی استفاده از عوامل بیولوژیک برای کنترل آفات گفت: رویکرد این سازمان به سمت حذف سموم پرخطر است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیمراد سرافرازی امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه سیاست سازمان حفظ نباتات بر استفاده از سموم کم خطر است و حدود یک سال و نیم گذشته بر این سیاست پافشاری کرده‌ایم، گفت: در این راستا دو سم پرخطر بوتاکلر از ابتدای سال ۹۸ و دیازینون از ابتدای مهر ماه امسال از فهرست سموم مصرفی کشور حذف شده است. ضمن اینکه با توجه به موجودی این سموم مصرف کنندگان اجازه دارند تا دو سال آن را استفاده کنند اما بعد از دو سال اجازه فروش و مصرف داده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکید سازمان حفظ نباتات بیشتر بر استفاده از عوامل بیولوژیک است، گفت: ما استقبال می‌کنیم عوامل بیولوژیک جایگزین سموم پرخطر شود و در این راستا آمادگی کامل داریم که ثبت و واردات عوامل بیولوژیک را تسهیل کنیم.

سرافرازی با اشاره به اینکه امسال دو کارگاه آموزشی به منظور آشنایی بیشتر شرکت‌های واردکننده سموم با مسائل روز برگزار کرده‌ایم، گفت: یکی از پیشنهادات ما این است که در نمایشگاه‌های تخصصی واردکنندگان از کشاورزان نمونه برای حضور در این نمایشگاه‌ها دعوت کنند چرا که کشاورزان نمونه نقش ویژه ای در انتقال دانش و آگاهی سایر بهره برداران دارند، به عبارت دیگر کشاورزان نمونه پل ارتباطی بین دولت، بخش خصوصی و ۴ میلیون و ۳۰ هزار بهره بردار کشور هستند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه سهم استفاده از عوامل بیولوژیک در قیاس با آفت کش‌ها کمتر است، گفت: تاکید ما به ویژه برای استفاده از این سموم در فضای گلخانه بوده و کشاورزان نیز از آن استقبال کرده‌اند.

وی ادامه داد: به ویژه در محصولات صادراتی از جمله گوجه فرنگی، خیار و فلفل که در گلخانه تولید می‌شود تاکید داریم از عوامل بیولوژیک برای کنترل آفات استفاده شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پروژه‌ای در این زمینه طراحی شده است، توضیح داد: قرار است با تاکید بر عوامل بیولوژیک داخلی مرکز بزرگی را با همکاری بخش خصوصی راه اندازی کنیم که در این مرکز عوامل بیولوژیک داخلی تکثیر و در اختیار گلخانه داران قرار داده می‌شود.

به گفته سرافرازی در یک سال گذشته استفاده از عوامل بیولوژیک در کشور ۲۰ درصد افزایش داشته است.

سرافرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی گفت: این مساله به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مربوط است اما بحثی که وجود دارد، یکی مصرف آفت کش بد و دیگری مصرف بد آفت کش هاست. یکی از وظایف سازمان حفظ نباتات نظارت بر کیفیت آفت کش هاست که در تمام مسیر فرآیند ثبت این کار انجام می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۸۵ درصد آفت کش‌ها در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: بخشی از مواد اولیه و تکنیکال این آفت کش‌ها وارد و در داخل فرموله می‌شود و مابقی نیز از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: جز بذر سبزی خوردن و بخشی از سبزی خورشتی، مابقی بذرها از طریق واردات تأمین می‌شود.

در ادامه این نشست، هاشمی عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر با اشاره به اینکه بذر مهمترین قسمت تولید در بخش کشاورزی است، گفت: بذرهایی که جدیداً وارد کشور می‌شوند، عملکرد بالایی دارند به طوری که هم نیاز داخل را تأمین می‌کنند و هم می‌توانیم بخشی از محصول را صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱۲۰ میلیون دلار صرف واردات بذر می‌شود، گفت: در ازای این مساله چندین میلیارد دلار محصول کشاورزی از کشور صادر می‌کنیم.

به گزارش مهر، هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران با شعار «دانش جهانی برای کشاورزی ایران» از ۱۷ تا ۲۰ دی ماه برگزار می‌شود و در این نمایشگاه ۷۵ شرکت داخلی و ۱۲ شرکت خارجی ثبت نام کرده‌اند و حضور دارند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا