گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

برداشت ۹۰۰ هزار تن شلتوک و ۵۰۰ هزار تن برنج سفید

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به صدور مجوز صادرات شلتوک استان، از صادرات برنج خوزستان به داخل و خارج کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به سطح زیر کشت ۶۲ هزار هکتاری شلتوک سال قبل در استان گفت: با توجه به سطح کشت شده در سال گذشته برنامه‌ریزی کشت برای سال جاری ۶۷ هزار هکتار بود که با توجه به شرایط خوب بارندگی‌ها در استان، درخواست و رغبت کشاورزان و همکاری سازمان آب و برق خوزستان این سطح به ۲۰۶ هزار هکتار افزایش یافت که این میزان نسبت به سال گذشته ۳ و ۳ دهم رشد را نشان می‌دهد.

وی در ادامه افزود: از نظر مقایسه تولید نسبت به سال گذشته برآورد می‌شود از کل ۲۰۶ هزار هکتار سطح زیر کشت شلتوک در استان ۹۰۰ هزار تن شلتوک و ۵۰۰ هزار تن برنج سفید برداشت شود و این در حالی است که کل شلتوک تولید شده در سال گذشته ۲۶۴ هزار تن بوده است و این برای اولین بار است که کشت شلتوک در استان این رکورد چشمگیر را از آن خود کرده است.

چنگلوایی در ادامه با بیان این مطلب که اقدامات زیادی در این رابطه انجام شده است عنوان کرد: از جمله اقدامات انجام شده برای کشت شلتوک و برداشت آن می‌توان به برنامه‌ریزی برداشت از اواسط زمان کشت، تشکیل جلسه تنظیم بازار با محوریت ساماندهی و مدیریت قیمت برنج و شلتوک و همچنین تامین و تدارک کمباین‌های مورد نیاز کشاورزان استان اشاره کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین ضمن اشاره به تعداد کمباین‌های مورد نیاز استان گفت: امسال حدود ۲۵۰ دستگاه کمباین توسط کشاورزان استان خریداری شد و این در حالی است که تا پایان سال ۹۷ کل کمباین‌های مخصوص برداشت برنج ۹۰ دستگاه بود همچنین برنامه‌ریزی شده ۱۲۰۰ دستگاه کمباین از استان‌های شمالی جهت برداشت شلتوک وارد استان شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تا کنون حدود ۲۸ هزار هکتار از کل ۲۰۶ هزار هکتار سطح زیر کشت شلتوک استان توسط ۸۰۰ دستگاه کمباین برداشت شده که با توجه به حجم برداشت و عرضه پیش بینی می‌شود با نوسان قیمت مواجه شویم.

چنگلوایی اظهار کرد: برای حل این مشکل با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی و مقام عالی وزارت و همچنین همکاری استانداری خوزستان و سازمان صنعت، معدن و تجارت دو اقدام مهم در دستور کار قرار گرفت، اول اخذ مجوز صادرات شلتوک که با پیگیری مجدانه مقام عالی وزارت و استاندار خوزستان این مجوز صادر شد و دوم خرید توافقی و تضمینی شلتوک استان که در حال پیگیری است.

وی ضمن اشاره به پیگیری مجوز خرید تضمینی شلتوک در سطح استانی و ملی گفت: مجوز خرید تضمینی شلتوک توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت در سطح استانی و ملی در حال پیگیری است تا برای اولین بار بتوانیم صادرات شلتوک و خرید تضمینی برنج سفید را در کنار هم به انجام برسانیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه با بیان این مطلب که جمعیت استان ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و سرانه مصرف ۳۷ کیلوگرم است گفت: با این تعداد جمعیت، کل نیاز استان در سال ۱۷۰ هزار تن خواهد بود که با توجه به میزان تولید ۵۰۰ هزار تنی برنج سفید مشکلی در زمینه تامین برنج استان نخواهیم داشت.

چنگلوایی ضمن اشاره به ۹۰ هزار هکتار سطح خشکه کاری شالیزارهای استان تصریح کرد: ۴۷ درصد از شالیزارهای استان به روش خشکه کاری کشت شده که این روش علاوه بر صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب می‌توانیم سطح زیر کشت را به این روش بیش از پیش توسعه دهیم.

وی در پایان با اشاره به صادرات برنج استان به استان‌های دیگر کشور اظهار کرد: فعلا محدودیتی جهت صادرات برنج استان به کشورهای دیگر اعمال نشده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا