گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

صدور موافقت‌نامه های اصولی‌ بی‌نام برای پرورش ماهی در دریا

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در برخی مناطق مانند سواحل مکران به دنبال صدور موافقت‌نامه های اصولی‌ بی‌نام هستیم که تمام مراحل اداری را پشت سرگذاشته باشد و سرمایه‌گذار و کار آفرین رجوع کننده بتواند به راحتی مجوز بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز پنجشنبه ۲ آبان، در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته اظهار کرد: صنعت شیلات پس از انقلاب رشد فزاینده‌ای داشته است.

وی افزود: در ابتدای انقلاب کل محصولات شیلاتی کشور از منابع دریایی شمال و جنوب و پرورش آبزیان، ۳۰ هزار تن بود در حالی که در سال ۹۷ به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسیده که بیش از ۴۰ برابر شده است و افتخار یزرگی برای کشور محسوب می‌شود.

حجتی ادامه داد: این افزایش تولید در حالی میسر شده که ما در کشور کمبود منابع آبی را به خصوص در منابع آب شیرین داریم اما با حضور، سرمایه گذاری، استفاده از ابزار و تکنولوژی روز و آشنایی با متدهای روز دنیا در این صنعت رشد بالایی داشتیم.

وی در رابطه با تولید ماهیان سردابی تصریح کرد: ما در تولید ماهی سردابی قزل آلا اولین تولید کننده نوع پرورشی این ماهی در دنیا هستیم؛ البته کشورهای دیگری هم هستند که ماهی قزل آلای بیشتری نسبت به ایران دارند اما در آب‌های طبیعی و رودخانه صید می‌کنند و ما در نوع پرورشی آن رتبه نخست را داریم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در خصوص صادرات آبزیان عنوان کرد: ما صادر کننده محصولات شیلاتی اعم از صید دریایی و میگوی پرورشی هستیم که حدود ۸۰ درصد این صادرات به شرق دور و اروپای غربی بوده و اخیرا هم در زمینه قزل آلا به کشورهای شمالی ایران به خصوص روسیه صادرات داشته‌ایم.

وی ادامه داد: این صنعت اقبال خوبی هم در سطح کشور داشته و سرمایه گذاران و کارآفرینان در این زمینه فعال هستند.

حجتی با اشاره به پرورش ماهی در دریا اذعان کرد: ظرفیت فوق العاده ای برای پرورش ماهی در دریاها وجود دارد که بسیار بیشتر از میزانی است که ما در حال حاضر تولید می‌کنیم.

وی افزود: در این زمینه مطالعات گسترده‌ای انجام شده و پیش بینی ظرفیت این نوع تولید در کشور ما حداقل یک میلیون تن است که مجوزهای زیست محیطی آن گرفته شده و در برخی مناطق مانند سواحل مکران به دنبال صدور موافقت‌نامه های اصولی‌ بی‌نام هستیم که تمام مراحل اداری را پشت سرگذاشته باشد و سرمایه‌گذار و کار آفرین رجوع کننده بتواند به راحتی مجوز بگیرد.

حجتی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با صدور این مجوزها، پرورش ماهی در دریا را به تدریج در تمام سواحل کشور توسعه دهیم و با حضور کارآفرینان این نوع پرورش ماهی را که در اشتغالزایی، ایجاد سالم‌ترین و بهداشتی‌ترین پروتئین مورد نیاز بدن، تامین غذای کشور، ایجاد ارزش افزوده و توسعه بازار صادراتی موثر است به حداکثر ظرفیت تولید برسانیم.

وی با تاکید بر شکوفایی صنعت شیلات و آبزی پروری خاطرنشان کرد: در زمینه شیلات به شکوفایی خوبی رسیده‌ایم و در این نمایشگاه هم استقبال خوبی از جانب تولیدکنندگان شده و شرکت های دانش بنیان که در تولید بومی برخی قطعات، مخصوصا قطعات مرتبط با پرورش ماهی در دریا فعال هستند، ابزارآلاتی مانند براکت یا پایه قفس که فنی و پیچیده تر بود را به مرحله آنالیز مواد،‌ کیفیت و افزودنی های آن رسانده‌اند و در مرحله تهیه قالب هستند.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم به تدریج در ذنجیره محصولات شیلاتی و ابزار و ادوات آن، با کمک بخش صنعت به خودکفایی برسیم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا