گروه مشاوران برندینگ فراسو
باغبانيدانستنی‌ها

ترک و شکاف پوست تنه درختان

رویش درختان در خاک های دارای زهکشی ضعیف بویژه به ترکیدگی در اثر یخ زدگی مستعد بوده و مصرف بیش از اندازه ی کود های ازته و رشد رویشی بیش از حد در اثر مصرف این کودها و گرمای زیاد آخر تابستان این امر را تشدید می کند.

در اثر تابش مستقیم آفتاب روی قسمتهای آفتابگیر تنه و سرشاخه های درختان انار، پوست از بین رفته، متورق شده و از چوب جدا می‌گردد. زردی، کم برگی، پژمردگی، ریزش برگ و کوچک ماندن میوه از جمله علایم اولیه، روی درختان مبتلا می باشد.
میزان خسارت هم در درختانی که مدتی در سایه دیوار و یا درختان دیگر قرار داشته و بعدا بنا به دلایلی، از جمله قطع درختان مجاور، در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار می‌گیرند، بسیار شدید می باشد. معمولا اینگونه درختان در اثر شدت بیماری سبز خشک و یا زردخشک می شوند. میزان خسارت در درختان مسن و روی تنه‌های شیب‌دار نیز شدیدتر است.
از جمله عوامل تشدید تنش آفتاب سوختگی، طولانی بودن دور آبیاری است، که غالبا به علت نرسیدن آب به پوست درخت و برگها ( قسمت هایی که در معرض نور خورشید تابستان قراردارد) این اندام های گیاهی، آب خود را از دست داده و قهوه‌ای یا سیاه می شود و در ادامه همین تنش غالبا سوخته و پلاسیده خواهد شد. به همین جهت، تنظیم دقیق فواصل آبیاری خصوصاً در شدت حرارت‌های محیطی، از تابش مستقیم آفتاب برگ‌ها، بخصوص در گونه‌های حساس‌تر همچون افرا، مؤثر است.
سایه اندازی سایر درختان، قرارگرفتن درختان در محیط خنک و افزایش دفعات آبیاری و شستشو طی تنش‌های حرارتی محیطی، تا حد زیادی می تواند به کاهش آفتاب سوختگی کمک نماید.
نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط محققان نشان میدهد، گیاهان در طول روز در معرض پرتوهای فرا بنفش شدیدی قرار دارند که می‌تواند منجر به آسیب جدید دی‌ان‌ای گیاه شده و در نتیجه مانع از رشد شود؛ اما گیاهان مولکول‌های خاصی را تولید و به لایه‌های خارجی برگ‌ها ارسال می‌کنند که از گیاه در برابر آسیب‌های پرتو فرابنفش محافظت می‌کند و این خاصیت ضد ‌آفتاب طبیعی توانایی بالایی در جذب پرتوهای خشن و مضر برای گیاه دارد که اثر آن تقریبا مشابه عملکرد کرم‌های ضد‌آفتاب موجود در بازار است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا