گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

با استفاده از روشهای به روز می توان باغات پسته را اقتصادی تر کرد

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی این سازمان گفت: قدیمی ترین رقم پسته در استان کرمان رقم فندقی و کله قوچی است که نزدیک صد سال از تکثیر این رقم های می گذرد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رضایی گفت: سن باغات پسته در استان کرمان بالاست و متاسفانه عملیات اصلاحی انجام نشده است و جوانسازی نشده اند و مسئله پیری روی عملکرد اثر گذاشته است بر همین اساس   رقم های اکبری و احمد آقایی که مقدار قدمت کمتری دارند در چند ساله اخیر مورد تکثیر باغداران قرار گرفته اند.

وی افزود: این ارقام با  وضعیت تولید مطلوبی که دارند  رقم های مقاومی هستند مخصوصا رقم اکبری که به شوری و کم آبی و گرمای شدید مقاومت خوبی دارد ولی فندقی و کله قوچی به اقلیم جدید سازگاری خود را از دست داده و  با روشهای اصلاحی مثل جوانسازی و تغییر پیوند می توان دوباره باغها را احیا تا اقتصادی تر شوند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: می توان از تجربیات شرکتهای دانش بنیان در این زمینه استفاده کرد این شرکتها در زمینه های شوری و تغذیه نتایج بسیار خوب به دست آورده اند که باغداران می توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی نتایج تحقیقات روز را دریافت و در باغهایشان اعمال کنند.

رضایی در پایان گفت: بزرگترین مسئله،  بهره وری پایین در  باغات پسته قدیمی است که اگر مقداری روی عملکرد ها کار شود با هزینه کمتر می توان باردهی را بالاتر برده و باغات را اقتصادی تر کنیم .

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا