گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

سودآوری بیشتر، دلیل تمایل کشاورزان ساوجی به کشت محصولات پر آب‌بر

سرپرست جهاد کشاورزی ساوه نسبت به کشت محصولات با نیاز آبی بالا در شرایطی که این شهرستان با تنش آبی و کاهش میزان نزولات آسمانی مواجه است هشدار داد.

علیرضا طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سطح زیر کشت محصول هندوانه به عنوان یک کشت آب‌بر در ساوه اظهار کرد: میزان آبی که این محصول برای کشت نیاز دارد در مقایسه با بسیاری از محصولات آب‌بر دیگر زیاد نیست. سطح زیر کشت هندوانه در ساوه حدود ۲۰۰ هکتار است و در مقایسه با ۶۶ هزار هکتار اراضی آبی شهرستان تقریبا ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه دلیل اصلی تمایل کشاورزان برای کشت محصولاتی نظیر هندوانه، خربزه و طالبی درآمدی است که این محصولات دارند، افزود: کشور ما نیاز به کشت محصولات استراتژیک مانند گندم و دانه‌های روغنی دارد و از آنجاکه کشت این محصولات جذابیت مالی برای کشاورزان ندارد لذا انگیزه ای برای کشت این قبیل محصولات استراتژیک وجود ندارد و قابل رقابت با سایر تولیدات نیست.

طهماسبی افزود: محصول کلزا در بهترین شرایط می‌تواند حدود دو تن عملکرد داشته باشد و با قیمت حدود ۲۲ هزار تومان عرضه می شود و در ۲۰۰ هکتار حدود ۴۴ میلیون تومان درآمد دارد که با احتساب هزینه ۵۰ درصدی، مبلغی معادل ۲۲ میلیون تومان برای تولیدکننده سودخالص دارد.

وی افزود: متوسط عملکرد محصول گندم پنج تن در هکتار است که به ازای هر کیلو ۱۲ هزار تومان ۶۰ میلیون سودآوری دارد و با احتساب ۴۰ درصد هزینه، میزان درآمدی که از کشت این محصول بدست می‌آید به تناسب درآمد حاصله از کشت طالبی، هندوانه و… جذابیتی نداشته و توجیه اقتصادی ندارد.

او با اشاره به نیاز آبی بالای کشت‌های زراعی افزود: با توجه به نیاز آبی بالای کشت محصولات زراعی با شیوه سنتی توصیه می‌شود که کشاورزان نسبت به کشت محصولات استراتژیک روی آورند تا نیاز کشور به گندم، جو، ذرت علوفه‌ای برای تامین نهاده‌های دامی، دانه‌های روغنی و … تامین شود.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی ساوه تصریح کرد: از کشاورزان درخواست می‌شود در کشت محصولاتی نظیر طالبی، هندوانه و … متوسل به روش‌های نوین آبیاری شوند و با کشت به روش نواری و آبیاری تیپ مصرف آب را مدیریت کنند. البته در دشت مرکزی ساوه و دشت لوئین اکثر کشاورزان از آبیاری نوین  استفاده می‌کنند که مصرف آب را به حداقل و به یک سوم شیوه سنتی می‌رساند.

وی با تاکید مجدد بر کشت محصولات استراتژیک در این شهرستان گفت: کشت ذرت علوفه‌ای و دانه‌های روغنی برای تامین نیاز بخش دامداری و مردم و نیز کشت گندم و جو به عنوان یک محصول راهبردی با حمایت دولت می تواند علاوه بر مدیریت مصارف آبی کمبود این کالاها را در کشور برطرف کند.

او با تاکید بر اینکه سیاست دولت هدایت کشاورزان برای کشت قراردادی است، گفت: تاکنون ۲۰۰ هکتار کشت محصول پنبه در قالب کشت قراردادی صورت گرفته است که برای کشاورز جذابیت داشته و از درآمدزایی آن اطمینان خواهد داشت.

طهماسبی با اشاره به اینکه امسال تولید گندم دیم در این شهرستان به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است، افزود:سطح زیر کشت گندم آبی در شهرستان ساوه ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار است که امسال حدود ۱۵ درصد کاهش عملکرد در این محصول صورت گرفته است.

او ادامه داد: خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی تا ۴۰ درصد میزان عملکرد گندم دیم تولیدی این شهرستان را تحت تاثیر قرار داده؛ در حالیکه امسال ۲۶ هزار هکتار از اراضی شهرستان ساوه زیر کشت گندم دیم رفته است.

وی همچنین گفت: هرگونه کشت هندوانه‌ای که خارج از اراضی تحت شرب منابع آبی مشخص باشد ممنوعیت دارد و حتما برخورد قانونی صورت خواهد گرفت به عنوان مثال اگر کشت هندوانه در دیم‌زارها صورت گیرد به محض مشاهده، از طریق محیط زیست، امور آب و دستگاههای ذیربط برخورد می‌شود چرا که براساس قانون کشاورز نمی‌تواند خارج از اراضی تحت شرب کشت هندوانه داشته باشند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا