گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

۷ محصول باغی با استفاده از فناوری پایه‌ رویشی کشت بافتی توسعه می‌یابند

ارقام گلابی، گیلاس وآلبالو، هلو، شلیل، زردآلو، آلو و بادام هفت محصول باغی هستند که با کمک فناوری پایه‌های رویشی کشت بافتی، به همت یک شرکت دانش بنیان شیوه نوینی از رشد و تکثیر را تجربه می کنند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم وآموزش ایرنا از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری،  یکی از فناوری‌های کاربردی در توسعه محصولات باغی استفاده از کشت بافتی است؛ روشی که به تولید گیاهان عاری از باکتری و ویروس و تولید انبوه گیاهان کمک می کند.

ارقام گلابی، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل، زردآلو، آلو و بادام  از جمله محصولات باغی هستند که برای این طرح مدنظر است تا با کمک  فناوری پایه‌های رویشی کشت بافتی، شیوه نوینی از رشد و تکثیر را تجربه کنند.  این کار به شکل آزمایشی در یک هزار هکتار مساحت باغ در حال اجرا است.

در این پروژه و طرح از ظرفیت‌ بخش‌های تحقیقاتی و دانشگاهی کشور بهره برده‌ شده تا سهم محصولات باغی از این فناوری بیشتر شود. آمارها نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از ۷۰ میلیون نهال در کشور تولید می شود که کمتر از پنج درصد آنها نهال رویشی هستند.

قرار است با استفاده از برنامه های ترویجی در میان مدت بیش از ۵۰ درصد نهال های تولیدی با پایه های رویشی جایگزین شود. پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید و کشت بیش از ۳۰ میلیون نهال با استفاده از روش های رویشی به‌ویژه کشت بافت در کشور وجود داشته باشد.

دانش فنی تکثیر انواع پایه‌ها و درختان میوه توسط این شرکت دانش بنیان با اقتباس از کشورهای پیشرو الگو برداری و بومی‌سازی شده است. باغداران سنتی شناخت درستی از فناوری‌های جدید حوزه کاشت، داشت و برداشت ندارند و به همین دلیل سالیانه به دلیل رعایت نکردن برخی نکات و بروز بیماری در نهال‌ها، بخشی از محصولات خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند در کاهش این مشکلات موثر باشد.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این شرکت حمایت کرد تا برای تامین زیرساخت‌های لازم تولید این مواد گیاهی اقدام کند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا