گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

نقش تکنیک‌های جدید در صنعت کشاورزی

یک کارشناس حوزه کشاورزی گفت: استفاده از تکنیک‌های جدید در صنعت کشاورزی آثار چشمگیری در حفظ منابع طبیعی دارد.

بابک خدایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ارزیابی و تهیه نقشه‌های کشاورزی در حال حاضر در سراسر جهان به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات و آمار درباره محصولات کشاورزی، مراتع و سایر منابع کشاورزی مرتبط انجام می‌شوند.

وی ادامه داد: این اطلاعات از داده‌ها برای اجرای تصمیمات مدیریتی مؤثر بسیار مهم است و ارزیابی و تهیه نقشه‌های کشاورزی برای برنامه‌ریزی و تخصیص منابع محدود به بخش‌های مختلف اقتصاد بسیار موردنیاز هستند که تصاویر ماهواره‌ای این امکان را به خوبی فراهم می کند.

به گفته خدایی، تصاویر ماهواره‌ای همیشه به‌عنوان یک عامل بسیار مهم در بهبود سیستم‌های حاضر جمع‌آوری و تولید نقشه‌های کشاورزی و منابع داده می‌باشند.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: ماهواره‌های منابع زمینی مختلف، داده‌های تصاویر را در مکان‌های مختلف و قدرت تفکیک‌های زمانی و مکانی گوناگون برای کشاورزی و ارزیابی محصول، سلامت محصول، شناسایی تغییرات، تجزیه‌وتحلیل محیط‌زیست، چشم‌انداز آبیاری محصولات، تعیین عملکرد و تجزیه‌وتحلیل خاک و بسیاری موارد دیگر فراهم می‌آورند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی و زمان‌بندی تهیه تصویر بسیار مهم و به اهداف اصلی و نوع اطلاعاتی که کاربر نهایی نیاز به جمع‌آوری آنها دارد، بستگی دارد، تشریح کرد: این اطلاعات زمانی که در ارتباط با داده‌های فرعی استفاده می‌شوند برای مدیریت قسمت‌های مختلف یک کشتزار بسیار ضروری و مفید است.

خدایی با اشاره به اینکه بعد از جمع‌آوری داده‌ها می‌توان آنها را در یک محیط تهیه نقشه مانند GIS برای مدیریت و کنترل منابع کشاورزی اجرا و پیاده‌سازی کرد، گفت: روش‌های مبتنی بر سنجش‌ازدور ضمن اینکه کمترین هزینه را دارند از سرعت بسیار خوبی نسبت به روش‌های دیگر برخوردار هستند.

شاخص‌های پوشش گیاهی

به گفته این کارشناس کشاورزی، از طریق پارامترها و منحنی مراحل فنولوژیکی می‌توان مراحل مختلف زندگی گیاه از قبیل فصل رشد (شروع فصل رشد، پیک رشد و پایان فصل رشد) را مورد تجزیه‌وتحلیل قرارداد.

خدایی با بیان اینکه جهت مطالعه مراحل فنولوژیکی گیاهان مهم‌ترین پارامتر زمان است، تشریح کرد: اگر قرار باشد که پارامترهای فنولوژیکی در درازمدت تعیین شود باید تصاویر سری زمانی (مدت‌زمان تعیین شده) در دسترس باشد.

وی با بیان اینکه در برخی از موارد فنولوژی سالیانه گیاهان بخصوص گیاهان یک‌ساله مانند محصولات کشاورزی مدنظر است که باید سری زمانی تصاویر از یکسان جمع‌آوری و مورد پردازش قرار گیرد، تصریح کرد: مطالعات فنولوژی به کمک تصاویر ماهواره‌ای بر اساس شاخص‌های پوشش گیاهی انجام می‌شود.

خدایی با بیان اینکه از کاربرد شاخص‌های گیاهی برای اهداف مختلف چند دهه می‌گذرد و هنوز هم در سطح وسیعی استفاده می‌شود، یادآور شد: در میان شاخص‌های متعدد و متنوع پوشش گیاهی شاخص پوشش بهبود یافته گیاهی (EVI)و شاخص نرمال‌شده تفاوت پوشش گیاهی ( NDVI) هر دو از شاخص‌های پوشش گیاهی جهانی هستند که برای آماده کردن دائمی اطلاعات مکانی و زمانی پوشش گیاهی به کار گرفته می‌شوند، به خصوص شاخص NDVI که کارایی مفید آن در بسیاری از مطالعات مشخص شده است.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه اثرات مستقیم وضعیت اقلیمی بر روی زیست‌توده و الگوهای فنولوژیکی پوشش گیاهی به وسیله NDVI تخمین زده شده و در بسیاری از اکوسیستم ها بیان شده است، اضافه کرد: این شاخص امکان مطالعه اطلاعاتی را درباره گسترش مکانی و زمانی اجتماعات پوشش گیاهی، زیست‌توده گیاهی، کیفیت پوشش گیاهی و میزان توسعه تخریب خاک را در اکوسیستم های متنوع مهیا می سازد و این شاخص می‌تواند برای کمی کردن تولید خالص سالانه در مقیاس های متفاوت و جهانی و تفکیک پوشش گیاهی در مقیاس های قاره ای و جهانی به کارگرفته شود.

وی اضافه کرد: می‌توان با استفاده از پردازش تصاویر و به‌دست‌آوردن شاخص نرمال‌شده تفاوت پوشش گیاهی (NDVI) ترکیب باندی صحیح به‌منظور طبقه‌بندی پوشش گیاهی، تجزیه‌وتحلیل خاک، مدیریت محصول را به دست آورد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا