گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

زیبایی ایرانی در قالب فیروزه کوبی؛ از تاریخچه تا کاربرد

با ما همراه باشید تا بیشتر به فیروزه کوبی، تاریخچه و کاربرد آن بپردازیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، بعید است به صنایع دستی و هنر ایرانی علاقه‌مند باشید و اسم هنر فیروزه کوبی را نشنیده باشید. هنری که با بیش از ۷۰ سال قدمت، سهم قابل توجهی از زیبایی‌های هنری و تزئینی ایران را به خود اختصاص داده است. با ما همراه باشید تا بیشتر به فیروزه کوبی، تاریخچه و کاربرد آن بپردازیم.

فیروزه کوبی چیست؟

هنر فیروزه کوبی، استفاده از قطعات کوچک سنگ فیروزه بر روی ظروف مسی، نقره‌ای و برنزی است. به این صورت که قطعات ریز فیروزه که تقریباً هم اندازه و هم شکل هستند، به صورت یکنواخت و منظم در کنار یکدیگر روی ظروف مختلف قرار می‌گیرند و در پایان محصولاتی فوق‌العاده زیبا و چشم نواز را تولید می‌کنند.

تاریخچه فیروزه کوبی

همان طور که قبل‌تر هم بیان شد، قدمت فیروزه کوبی به بیش از ۷۰ سال باز می‌گردد. با این‌که اکنون مرکز این هنر اصیل ایرانی شهر زیبای اصفهان است، اما جالب است بدانید که برای اولین بار، فیروزه کوبی در شهر مشهد انجام شد و سال‌ها بعد توسط هنرمندان و صنعتگران دیگر، به مهد هنر ایران، یعنی شهر اصفهان آورده شد. وجود معدن فیروزه نیشابور از جمله دلایل تولد این هنر در خراسان بود.

با گذر زمان صنایع دستی فیروزه کوبی توانست جای خود را در بین هنر دوستان ایرانی پیدا کند و تبدیل به یک از محبوب‌ترین و رایج‌ترین محصولات صنایع دستی شود. اکنون نیز اصفهان، مرکز تولید و عرضه این نوع از صنایع دستی است و کارگاه‌های اصفهانی وظیفه تولید عمده محصولات فیروزه کوبی را بر عهده دارند.

مراحل ساخت محصولات و ظروف فیروزه کوبی

به طور معمول، ظروف فیروزه کوب، در سه مرحله تولید می‌شوند:

ساخت و آماده سازی شی زمینه (معمولاً مسی): مرحله زرگری

قرارگیری منظم قطعات ریز فیروزه بر روی ظرف: مرحله فیروزه کوبی

پرداخت، صیقل و تنظیم نهایی ظرف: مرحله پرداخت

شرح مراحل: در ابتدا ظرفی که قصد انجام فیروزه کوبی روی آن را داریم، به کمک دست یا ماشین‌های پرس شکل می‌گیرد و به صورت صاف و صیقلی آماده مرحله دوم می‌شود. همان‌طور که بالاتر هم خواندید، جنس این ظروف از مس، نقره یا برنز (برنج) است.

سپس قطعات ریز فیروزه را به کمک حرارت و چسب مخصوص، بر روی ظرف قرار می‌دهند. در این مرحله سعی می‌شود که کمترین فضای خالی بر روی قسمت فیروزه کوبی شده بماند. چرا که هرچه تعداد سنگ‌های فیروزه بیشتر و فضای خالی بین آن‌ها کمتر باشد، ارزش هنری محصول بالاتر خواهد بود. در ادامه نیز فیروزه‌ها را توسط «سنگ آب‌سان» صیقل می‌دهند تا برجستگی‌های ایجاد شده بر روی قسمت فیروزه کوبی از بین برود و سطح سنگ‌های فیروزه رنگ واقعی و چشم نواز خود را پیدا کند.

اما در مرحله آخر که اصطلاحاً به آن «پرداخت» گفته می‌شود، روی سطح فیروزه را پولیش کشیده و آن را به وسیله روکش می‌پوشانند تا ماندگاری آن افزایش پیدا کرده و زیبایی آن حفظ شود. جنس این روکش معمولاً از پلی استر است.

کاربرد صنایع دستی فیروزه کوبی

مانند اکثر صنایع دستی دیگر، ظروف فیروزه کوبی نیز بیشتر کاربرد هنری و تزئینی دارد. البته که بعضی از افراد برای کاربردهای خاصی مانند گلدان و شیرینی خوری نیز از ظروف فیروزه کوب شده استفاده می‌کنند. امروزه محصولاتی از جمله شیرینی خوری، قندان، شمعدان، گلدان، گلاب پاش، آجیل خوری، گز خوری، کشکول و … به صورت فیروزه کوبی شد در دسترس هستند که می‌توانند زیبایی کم نظیری به محیط پذیرایی، زندگی و یا کاری شما بدهند.

دیگر کاربرد امروزه ظروف فیروزه کوبی، استفاده از آن‌ها برای هدایای مختلف است. خرید ست‌های هدیه فیروزه کوبی می‌تواند یکی از گزینه‌های روی میز برای هدیه به عزیزانمان باشد. همچنین هدیه تبلیغاتی فیروزه کوبی نیز یکی دیگر از کاربردهای رایج این نوع ظروف است. بسیاری از سازمان‌ها امروزه از صنایع دستی برای هدایای سازمانی و هدایای تبلیغاتی استفاده می‌کنند؛ که بدون شک هدیه فیروزه کوبی می‌تواند یکی از نفیس‌ترین گزینه‌ها برای هدیه تبلیغاتی باشد.

جالب است بدانید که فیروزه کوبی یکی از معدود صنایع دستی ایرانی است که شهرت جهانی دارد و در خارج از کشور نیز به عنوان وسایل تزئینی نفیس و لوکس استفاده می‌شود تا زیبایی هنر ایرانی را به رخ بکشد.

برای هرچه بهتر و زیباتر ماندن ظروف فیروزه کوبی خود، سعی کنید تا آن‌ها را از حرارت به دور نگه دارید. همچنین مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی نیز باعث کدر شدن، خرد شدن و شکستگی فیروزه می‌شوند. اگر قصد تمیز کردن و جلا دادن به ظرف فیروزه کوب خود دارید، هر چند وقت یک‌بار آن را با پارچه نرم (ترجیحاً چرمی) تمیز کنید و سعی کنید از مواد شیمیایی بر روی فیروزه استفاده نکنید.

دنبال یک هدیه ویژه هستید؟ فیروزه کوبی بهترین انتخاب شماست

ظروف فیروزه کوبی، زیبایی بی‌نظیری دارند. وقتی که یک ظرف فیروزه کوبی شده را در دست می‌گیرید، مثل این است که آسمان را در دست گرفته اید. تجسم آسمان در دستان شما!. واقعاً یک حس شگفت است!. می‌توانید با هدیه دادن محصولات صنایع دستی فیروزه کوبی، دوستان، آشنایان و هماکاران خود را از یک وسیله تزئینی زیبا بهره مند کنید.

چه برای هدایای رسمی و سازمانی و چه برای هدایای صمیمانه در جمع خانواده و دوستان، ظروف فیروزه کوب، یک پیشنهاد عالی برای هدیه دادن به حساب می‌آید. بخصوص وقتی آن را در یک بسته بندی نفیس و متناسب با هنر و فرهنگ اصیل ایرانی به مخاطب خود اهدا می‌کنید.

اگر دوست دارید، طرف مقابل را با هدیه‌ای زیبا تحت تاثیر قرار دهید و برای اینکار، صنایع دستی ایرانی را برگزیده اید، در این میان، صنایع دستی فیروزه کوبی، از اقبال بالایی جهت خرید هدیه برخورداند.

ما در صنایع دستی اریسا، انواع ست‌های هدیه فیروزه کوبی را با بسته بندی نفیس عرضه می‌کنیم. محصولات ما، از تنوع قیمتی بالایی برخوردار بوده و می‌توانید برای مقاصد مختلف، یک محصول فیروزه کوبی با بهترین کیفیت ساخت و با گارانتی تهیه نمائید.

راهنمای خرید محصولات فیروزه کوب

هنگامی که قصد خرید ظروف فیروزه کوبی را دارید، باید به مواردی همچون کیفیت و یکدست بودن جسم زیرساخت، کیفیت لعاب به کار رفته، یکنواختی ضخامت جسم زیر ساخت در تمام سطوح، کیفیت پرداخت نهایی ظرف (هیچ گونه بیرون زدگی، فرورفتگی و برآمدگی در سطح محصول وجود نداشته باشد) و تنوع رنگ سنگ‌های بکار رفته توجه کنید. البته مهم‌ترین نکته هنگام خرید فیروزه کوبی، توانایی تشخیص سنگ فیروزه اصل از تقلبی است که جهت آشنایی بیشتر، می‌توانید راهنمای مربوط به تشخیص سنگ فیروزه اصل را در وبلاگ سایت صنایع دستی اریسا مطالعه نمائید.

همچنین همیشه سعی کنید این محصولات و بطور کلی صنایع دستی را از فروشگاه‌های معتبر فیزیکی و آنلاین خریداری کنید.

جمع بندی

صنایع دستی فیروزه کوبی به عنوان یکی از زیباترین و نفیس‌ترین هنرهای دستی ایرانی، جایگاه ارزشمندی در فرهنگ و هنر معاصر ما دارد. سنگ فیروزه با رنگ استثنایی خود به همراه ظرافتی که در این ظروف به‌کار می‌رود می‌تواند زیبایی چشمگیری ایجاد کند.

هنر فیروزه کوبی امروزه در قالب ظروف مختلف مانند گلدان، آجیل خوری و … در دسترس است. عموماً از این ظروف برای کاربردهای تزئینی استفاده می‌شود. همچنین زیبایی و ارزش معنوی و البته مادی بالای آن باعث شده تا صنایع دستی فیروزه کوبی، به یک انتخاب مناسب برای هدیه دادن تبدیل شود.

شما درباره این هنر ایرانی چه نظری دارید؟ به ظروف فیروزه کوبی علاقه دارید؟ نظر خود را با ما درمیان بگذارید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا