گروه مشاوران برندینگ فراسو
سایر

جیب خالی کشاورزان در پاییز کم باران

کاهش بارش ها در سال زراعی گذشته و تداوم آن در سال جاری، خکشسالی را بیش از پیش نمایان ساخته و سالی بد را برای کشاورزان رقم زده است.

در استان کردستان سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان ۲۵ و در اشتغال ۳۰ درصد ذکر شده است که نشان می دهد اقتصاد کردستان، اقتصادی کشاورزی است.

کاهش بارش ها در سال زراعی گذشته و تداوم آن در سال جاری، خکشسالی را بیش از پیش نمایان ساخته و سالی بد را برای کشاورزان رقم زده است.

بر اساس اعلام مقامات جهادکشاورزی در استان کردستان، حدود ۸۸ درصد اراضی زراعی استان به صورت دیم کشت می شود و خشکسالی سال زراعی گذشته، ضربه بزرگی به این بخش وارد کرده، چنانچه که تولید گندم در استان از یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن به ۵۲۱ هزارتن، با بیش از ۵۳ درصد کاهش رسیده است.

از طرفی گرانی کودهای شیمیایی، فرسودگی ادوات و ماشین آلات کشاورزی استان، عدم توجه کافی به کشت های مدرن، کوچک شدن زمین های کشاورزی به دلیل رشد جمعیت، برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، کاهش کیفیت خاک و تغییرات اقلیمی مهم ترین چالش های بخش کشاورزی استان به شمار می رود که مشکلات بخش کشاورزی را دوچندان کرده است.

سید حسن رحیمی، فعال حوزه کشاورزی در استان کردستان، وضع کشاورزی در استان و بالاخص کشاورزی دیم را نا مطلوب ارزیابی کرد و خواستار توجه به وضعیت مالی کشاورزان در وضعیت اقتصادی کنونی و شرایط خشکسالی شد.

این فعال کشاورزی اهل شهرستان بیجار اعلام کرد: شهرستان بیجار حدود یک سوم اراضی زراعی استان را دارد و اکثر زمین های کشاورزی در این شهرستان به صورت دیم کشت می شود که با توجه به شرایط کنونی، وضعیت خوبی ندارند.

وی وضعیت کشت حفاظتی را در این شهرستان نامطلوب ارزیابی و اعلام کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت در ۱۹ تیرماه امسال قرار بود بازپرداخت وام کشاورزان برای مدت سه سال به تأخیر بیافتد، اما این قانون تاکنون اجرایی نشده و حتی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده این قانون را انجام نمی‌دهند.

توجه به تناوب کشت برای کشاورزی کردستان ضروری است

مادح رستمی، عضو بنیاد توانمندسازی گندمکاران استان گفت: کردستان یک استان دیم کاری است و منبع درآمد بیشتر کشاورزان و خانواده هایشان همین محصول دیم است که با توجه به شرایط کنونی وضع معیشتی خوبی ندارند.

وی تناوب کشت در کشاورزی دیم را امری مهم دانست و خواستار توجه به تناوب کشت گندم با کلزا شد و اظهار کرد: برای این منظور بهتر است جهاد کشاورزی استان چند رقم کلزا پربازده معرفی کند تا حداقل در این زمینه دغدغه ای برای کشاورزان وجود نداشه باشد.

پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان در اولویت باشد

دادور سهرابی، رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان سنندج، پرداخت نشدن به موقع مطالبات کشاورزان و فشار مالی ناشی از خشکسالی را دغدغه اصلی آنها دانست و گفت: متأسفانه مطالبات کشاورزان در سنوات گذشته به موقع پرداخت نشده است.

وی قیمت ادوات و ماشین های کشاورزی را زیاد دانست و خواستار ارائه تسهیلات کم بهره به کشاورزان در این زمینه شد.

این مقام مسئول، خشکسالی سال زراعی گذشته را موجب فشار مالی سنگین بر کشاورزان دانست و خواستار تأخیر در بازپرداخت وام کشاورزی و همچنین ارائه اعتبار لازم شد.

وی تأمین نشدن به موقع بذر گلرنگ و ماشک را برای کشت در دیم زارها از دیگر مشکلات کشاورزی استان ذکر کرد و افزود: عمده تناوب کشت در استان کردستان به صورت گندم و نخود است که امید است بتوان با ماشک و یا گلرنگ تناوب را به وجود آورد.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان سنندج تاکید کرد: ناوگان کشاورزی استان قدیمی بوده و قطعا نیاز به بازسازی دارد.

سهرابی، کندی سرعت اینترنت در مراکز تصمیم گیری و همچنین فراوانی تعداد سامانه های بخش کشاورزی را موجب تأخیر در خدمت رسانی به مردم دانست،به طوری که میزان سرکشی مسئولان به مزارع بسیار کاهش یافته و مسئولان باید اکثر وقت خود را به کار با این سیستم های اداری سپری کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا