گروه مشاوران برندینگ فراسو
گلخانه
تازه‌ها

دسته بندی گلخانه ها بر چه اساسی است؟

انواع گلخانه ها

گلخانه عبارت است از ساختاری که در آن گرما، رطوبت، نور و میزان دی اکسید کربن قابل کنترل است. درون آن گیاهان را می توان در تمامی سال، به ویژه درخارج از فصل، پرورش داده، برخی از محصول ها را با وادارسازی پیش رس کرد و یا می توان برای تمام یا قسمتی از سال گیاهان را درآب و هوای نامناسب نگهداری نمود.

انواع گلخانه

گلخانه‌ها با توجه به مدل گلخانه، نوع سازه و همچنین نوع کاربرد گونه‌های مختلفی دارد.

گلخانه اسپانیایی

این نوع گلخانه از پر کاربردترین نوع گلخانه‌ مدرن با پوشش پلاستیک در جهان می‌باشد. این سبک گلخانه بیشتر مورد استفاده کشورهایی همچون اسپانیا و ترکیه است. در این سازه شما می‌توانید پوشش پلی کربنات و پلاستیکی را در سقف و دیواره‌های این سازه اجرا کنید. برای تولید این نوع گلخانه از مقاوم‌ترین مصالح استفاده شده است. باعث استفاده بهینه از نور خورشید می‌شود تهویه مناسبی دارد. استحکام بالایی دارد و تنش محیطی کمتری دارد.

گلخانه تونلی

این نوع گلخانه شبیه تونل می‌باشد. متناسب با اقلیم منطقه عرض و ارتفاع گلخانه تعیین می‌شود. قابلیت نصب دریچه‌های دستی و الکتریکی را دارد.

گلخانه‌ ایرانی

گلخانه‌ایرانی در برابر باد، سرما، گرما و .. مقاوم است. قابلیت نصب پوشش پلاستیک در دیواره‌ها وجود دارد. دارای اتاقک انتظار و سیم‌کشی زیر پوشش سقف است. قابلیت تبدیل شدن به چند واجد مجزا را دارد.

گلخانه شیشه‌ ای

یکی از پر هزینه‌ترین گلخانه‌های است. طول عمر بالایی دارد. مقاومت بالایی دارد. در مناطق سردسیر و نیمه سردسیر از این سازه استفاده می‌شود. قابلیت نصب تجهیزات جانبی را دارد.

انواع گلخانه بر اساس کاربرد

گلخانه آموزشی

این گلخانه برای آموزش کارآموزان و دانشجویان رشته کشاورزی است تا بتوانند از نزدیک کشت، داشت و برداشت محصول را مشاهده کنند. این گلخانه تمامی استاندارهای لازم گلخانه‌های صنعتی را دارا می‌باشد و دارای تجهیزات جانبی گلخانه‌ای اعم از وسایل سرمایشی و گرمایشی، آبیاری و … می‌باشد.

گلخانه تحقیقاتی

هدف از ایجاد گلخانه تحقیقاتی تحقیق و اصلاح ژنتیکی کشت، بافت، دما، نور و رطوبت برای رشد یک گیاه می‌باشد. هزینه احداث گلخانه تحقیقاتی بسیار زیاد است چرا که تمامی تجهیزات باید در راستا رشد بهتر گیاه باشد و باید در این زمینه از تمامی امکانات بالقوه و بالفعل استفاده کرد.

گلخانه تفریحی و سرگرمی

گلخانه تفریحی و سرگرمی بیشتر گلخانه‌های خانگی می‌باشند، که افراد برای تفریح و سرگرمی آن‌ها را احداث و از عواید میوه و سبزیجات تازه آن استفاده می‌کنند. این نوع گلخانه مساحت زیاد ندارد و به نسبت ساخت آن ارزان است. این نوع گلخانه را می‌توان در محیط خانه، باغ و … ایجاد نمود.

گلخانه تجاری یا صنعتی

همان طور که از نام این گلخانه بر می‌آید برای استفاده حداکثری از محصولات کشاورزی ساخته می‌شود. این گلخانه ابعاد بزرگ‌تری دارد. در این نوع گلخانه می‌توان گیاهان مختلفی را پرورش دارد. تمامی تجهیزات گلخانه بر روی این مدل نصب و اجرا می‌شود.

انواع گلخانه بر اساس نوع سازه

گلخانه‌های چوبی

گلخانه‌های چوبی ارزان‌ترین نوع گلخانه می‌باشد که معمولا پس از ۳ تا ۴ سال از بین می رود و پس از این مدت باید دوباره تعویض شود. اسکلت این نوع گلخانه از چوب با پوشش پلاستیک می‌باشد.

گلخانه‌های فلزی یا مدرن

اسکلت این نوع گلخانه از فلز می‌باشد که به راحتی نصب می‌شود. اتصالات در این نوع گلخانه به صورت پیچ و مهره‌ می‌باشد که به راحتی قابل نصب و در صورت عدم استفاده جمع و دوباره نصب می‌شود. در این نوع گلخانه  می‌توانید به راحتی تغییرات مد نظر خود را اعمال کنید. عمر بالایی دارد.

گروه بندی گلخانه ها ازنظر دمایی

از نظر دما گلخانه ها را به گروه های زیر تقسیم می شوند:

الف: گلخانه گرم: در این گلخانه که برای نگهداری و پرورش گیاهان گرمسیری به کار می رود، دما ۱۸ تا ۲۵ درجه سیلسیوس می باشد و رطوبت که ناشی از آبیاری گلدان هاست، مقداری بالاتر از محیط بیرون است.

ب: گلخانه گیاه افزایی یا گلخانه گرم مرطوب: این نوع گلخانه که برای افزایش بذری گیاهان گرمسیری، پیوند انواع درختان و درختچه ها در زمستان و گاهی برای ریشه دار کردن قلمه ها، مورد استفاده قرار می گیرد. دارای دمایی برابر با گلخانه گرم بوده، ولی دراثر آبپاشی روی کف گلخانه و یا گیاهان درون گلخانه رطوبت آن بالا و نزدیک اشباع است.

ت:گلخانه نیمه گرم یا معتدل: این نوع گلخانه برای پرورش گیاهانی که تا حدودی نسبت به سرمای زمستانه حساس می باشند و تابستان را در هوای آزاد گذرانده و زمستان به گلخانه آورده می شوند، کاربرد دارد و دارای دمای ۱۲ تا ۱۵ درجه سلسیوس است.

ث: گلخانه خنک: این نوع گلخانه برای پرورش گیاهانی که هنگام زمستان باید در جایی گرمتر از هوای آزاد نگهداری شوند به کار می رود. دما در این نوع گلخانه از ۶ تا ۱۰ درجه سلسیوس است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
اف اس پی مارکتپوپونیک
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا