محصولی فوق استراتژیک که راهی به سوددهی ندارد
مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه محصول عناب در سطح ملی و منطقهای آن گونه که باید، شناسانده نشده است، افزود: این میوه اکنون به محصولی فوق استراتژیک تبدیل شده و بخشی از زندگی مردم است؛ پس چرا اینقدر به بازاریابی آن کم توجه باشیم؟.
مهدی ابراهیمی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: خراسان جنوبی در تولید گیاهان دارویی جزو ۵ استان برتر است و تجربه بسیاری در حوزه عناب دارد.
وی بیان کرد: جهاددانشگاهی در قالب پروژه دهکده گیاهان دارویی و پس از تاسیس مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی با تاکید بر محصولات استراتژیک عناب، زرشک و زعفران فعالیتهای گسترده علمی انجام داده است.
مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: عناب به دلیل وجود مواد قندی به میزان ۳۶.۷۴ در عناب تازه و ۷۱.۷۷ درصد عناب خشک و نیز مواد پروتئینی و مواد لعابی فراوان از نظر غذایی اهمیت ویژهای دارد و به صورت تازه و خشک مصرف میشود.
ابراهیمی با بیان اینکه در طب سنتی ایران جوشانده عناب به تنهایی یا مخلوط با گیاهان دیگر مورد استفاده قرار میگیرد، بیان کرد: میوه عناب از حدود ۲ هزار سال قبل در مصارف دارویی و تغذیه کاربرد داشته و در کشور ایران نیز قبل و بعد از اسلام از عناب به وفور استفاده غذایی و دارویی شده است.
وی اظهار کرد: از اندامهای مختلف عناب نظیر ریشه، پوست، شاخه، برگ و میوه آن به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند در طب گیاهی ایران و دیگر کشورها بهرهبرداری دارویی شده است.
مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: با فعالیت مستمر محققان جهاد دانشگاهی استان بر روی این میوه استراتژیک و بررسی عوامل مختلف، مشخص شد کشاورزان و متولیان کشاورزی استان به صورت مطلوب عمل کردند و حجم تولید محصولات خوب است.
ابراهیمی ادامه داد: مشکل اینجاست که اقدامی که به صورت متمرکز برای فروش و بازاریابی محصولات که بتواند سود و ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشاورز و استان کند، در این سالها انجام نشده است.
وی با بیان اینکه محصول عناب در سطح ملی و منطقهای آن گونه که شایسته است، شناسانده نشده است، افزود: این میوه اکنون به محصولی فوق استراتژیک تبدیل شده و بخشی از زندگی مردم است؛ پس چرا اینقدر به بازاریابی آن کم توجه باشیم؟.
ابراهیمی ادامه داد: لازم است مراکز علمی و تحقیقاتی مانند جهاد دانشگاهی با همکاری سایر دستگاهها و حمایت مسئولان به طور جدی برای ایجاد باغهای نمونه عناب، فرآوری و تولید و بسته بندی و بازارپسندی ورود کنند و این امر و پرورش پژوهشگران و انجام پژوهشها نباید هیچ گاه متوقف شود.
وی یادآور شد: عدم شناخت کافی مردم از خواص غذایی و دارویی عناب و نبود صنایع بستهبندی عناب در خراسان جنوبی به عنوان قطب تولید عناب کشور، بازار فروش را با نوسان مواجه کرده است.
ابراهیمی بیان کرد: فراموش نکنیم اگر به پژوهش درست و منطقی بها دهیم، مشکلات بازاریابی، سوددهی و فروش نیز حل خواهد شد.