گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

خشکسالی، عطر سیب گلاب را گرفت

کارشناس میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تولید سیب گلاب در استان اصفهان به علت خشکسالی و سرمازدگی بهاره کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مصطفی طیاری کارشناس میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان ۲ هزار هکتار باغ سیب گلاب بهاره و حدود هزار هکتار باغ سیب گلاب پاییزه دارد و پیش‌بینی می‌شود ۱۵ هزار تن محصول برداشت شود.

او ادامه داد: بیشترین تولید سیب گلاب در استان اصفهان به ترتیب مربوط به سمیرم، شهرضا و دهاقان است.

کارشناس میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سیب گلاب به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و انباری برای نگهداری آن وجود ندارد، بنابراین قبل از خراب شدن باید به سرعت به فروش برسد، از همین رو باغداران به اجبار محصولات خود را از طریق واسطه به فروش می‌رسانند و همین امر موجب نارضایتی آن‌ها شده است.

طیاری با بیان اینکه تنش‌های آبی در کیفیت محصول تاثیر گذار بوده است گفت: کم آبی، گرمای بی سابقه و سرمازدگی بهاره، امسال خساراتی را به بار آورده و سبب کاهش تولید سیب گلاب و نارضایتی تولیدکنندگان شده است و متاسفانه قیمت محصول در زمان اوج برداشت نزول پیدا می‌کند.

او بیان کرد: خود کشاورزان برای تامین آب دست به کار شده‌اند و حتی در شهرستان‌های سردسیری مثل سمیرم و فریدونشهر برای جبران کمبود آب با تانکر باغ‌هایشان را آبیاری می‌کنند.

کارشناس میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره حمایت از تولید کنندگان سیب گلاب بیان کرد: در تغذیه، هرس درختان، مبارزه با آفات و علف‌های هرز و… از تولید کننده حمایت می‌شود و تلاش در استفاده حداقلی از سموم و کود‌های شیمیایی است.

سه برابر شدن عملکرد تولید در باغ‌های سیب گلاب اصفهان

محمود رهنما کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: انواع سیب گلاب از جمله سیب گلاب اصفهان، کهنز و سلطان در استان اصفهان تولید می‌شود که سیب گلاب اصفهان زودتر می‌رسد؛ بعد از آن رقم کهنز است، که تقریبا برداشت آن تا ۱۵ مرداد تمام می‌شود و در آخر سیب سلطانی، که شهریور، برداشت می‌شود.

او افزود: سیب گلاب اصفهان به سایر استان‌ها مثل قم، تهران و فارس صادر می‌شود.

کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۵ درصد از سیب گلاب باغ‌های استان برداشت شده است گفت: تولید سیب گلاب در استان اصفهان به نسبت سال‌های گذشته کاهش یافته، اما این کاهش خیلی زیاد نبوده است.

رهنما درباره حمایت‌هایی که از کشاورزان می‌شود گفت: حمایت‌های فنی، آموزشی و مالی سبب شده که عملکرد تولید سیب گلاب در باغ‌های استان از ۷ تن در سال‌های گذشته اکنون به ۲۰ تن برسد.

گسترش آبیاری قطره‌ای در باغ‌های سیب گلاب

کیارش سام کارشناس مسئول باغبانی و زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان تولید کننده سیب گلاب است و این محصول نیاز کل استان را تامین می‌کند.

او افزود: سیب گلاب در بیشتر مناطق استان اصفهان تولید می‌شود، اما ۸۰ درصد این تولید مربوط به سمیرم است.

کارشناس مسئول باغبانی و زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: عوامل قهری و طبیعی مثل خشکسالی، گرما زدگی و سرما زدگی همه ساله بر کمیت و کیفیت تولید اثر می‌گذارد.

سام ادامه داد: با مرمت چاه‌ها و قنوات و حمایت‌های مالی از باغداران تلاش شده بخشی از مشکلات ناشی از کم آبی برطرف شود.

او اظهار کرد: راهکار دیگر آبیاری مکانیزه و قطره‌ای باغ هاست که در بیشتر باغ‌های سیب گلاب اجرا شده و مصرف آب را کاهش داده است.

سیب گلاب اصفهان که مشهورترین گونه آن سیب گلاب سمیرم است از محصولات شاخص باغی استان اصفهان به شمار می‌رود. تولید علمی‌تر این با محصول با نیاز آبی کمتر و ماندگاری بیشتر می‌تواند به درآمدزایی بیشتر باغداران و استفاده بهینه از منابع آبی بیانجامد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا