گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

چندنرخی شدن مرغ در قطب تولید؛ از تخلف در توزیع تا وسوسه‌های بیرونی

بی نظمی‌های بازار مرغ که مدتی است در سراسر کشور مشتریان را سردرگم کرده حالا پایش به گیلان که خود قطبی در تولید محسوب می‌شود نیز باز شده؛ مساله ای که دست اندرکاران ریشه اش را کاهش در عرضه با نرخ دولتی، کمبود نظارت بر بازار و هرج و مرج‌های قیمتی در بازارهای خارج از استان می‌دانند.

به گزارش ایرنا؛ براساس آمار سال ۹۹، استان گیلان با ۸۴۳ واحد مرغداری با ظرفیت بیش از ۱۹ میلیون قطعه، ۱۰ درصد گوشت مرغ کشور را تولید می کند.گیلان از قطب های تولید گوشت مرغ است و با دارا بودن رتبه پنجم تولید مرغ کشور ۱۰ درصد این محصول را تولید می کند چنانکه سالانه ۹۰ تا ۹۵ میلیون جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان انجام و حدود ۱۶۵ هزار تن گوشت مرغ تولید می شود.

اما علیرغم این خودکفایی استان در بخش تولید گوشت مرغ، مدتی است که این محصول در بازار گیلان چند نرخی شده است؛ صبح ها با قیمت مصوب و بعد ظهرها در برخی مرغ فروشی ها به قیمت های بالاتر تا حدود ۳۰ هزار تومان عرضه و در برخی از واحدهای صنفی مرغداری فعال هم به جای آن بسته بندی های دل، جگر و سنگدان جایگزین آن شده است.

این در حالی است که دلق پوش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اعلام کرده است که عرضه مرغ گرم به مصرف کنندگان بیش از قیمت مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان برای هر کیلوگرم تخلف است.

فروشندگان دلیل عرضه مرغ به قیمت بالاتر از قیمت مصوب را  خرید به قیمت بالاتر از مصوب و برخی دیگر نیز عرضه کم به توزیع کنندگان را دلیل کمبود این محصول در بازار و در نتیجه قیمت بالاتر به دلیل وجود مشتری عنوان می کنند.

قیمت بالای مرغ در خارج از استان؛ عامل وسوسه توزیع کنندگان

یکی از فروشندگان محصولات پروتئینی در محله ای از شهر رشت به خبرنگار ایرنا گفت: مرغ با قیمت مصوب تنها در زمان صبح عرضه می شود، مرغ مصوب یکساعت هم دوام نمی اورد و وقتی جاهای دیگر کمبود است، عطش مردم برای خرید زیاد می شود.

رضا مرغ فروش دیگریست که ادعا کرد که سهمیه مرغ او با قیمت مصوب از ۵۰۰ کیلو به ۳۰ کیلو توسط توزیع کنندگان کاهش یافته است.

وی گفت: این میزان مرغ در یکی دو ساعت عرضه تمام می شود و بنابراین در طول روز مجبورم که دیگر فراورده های مرغ مثل تخم مرغ، بسته بندی های جگر و دل بفروشم که آنهم  نمی تواند هزینه های مغازه را حتی تامین کند.

وی افزود: عرضه قیمت مرغ به بیش از قیمت مصوب در استان های دیگر برای عوامل تولید و توزیع وسوسه برانگیز است و باعث می شود مرغ به صورت غیر قانونی به خارج از استان عرضه شود.

رضا با بیان اینکه برخی همکاران ما نیز در استان تخلف می کنند، گفت: بخشی از مرغ تولیدی از استان خارج می شود اما برخی واحدهای صنفی هم برای عرضه مرغ به قیمت بالاتر از نرخ مصوب، به قطعه کردن مرغ در واحد صنفی خود و عرضه به بازار اقدام می کنند.

این فروشنده با بیان اینکه رستوران و آشپزخانه ها ناچارند که نیاز مصرفی خود را از بازار تامین کنند، گفت: البته ممکن است تخلفاتی در این ارتباط نیز صورت بگیرد و  برخی رستوران ها و یا سالن های غذا خوری بیش از نیاز مصرفی، مرغ خریداری کنند که این امر نیز موجب کمبود در بازار می شود و یا دلالان بخشی از مرغ ها با قیمت مصوب را از بازار جمع کرده و آنها را با قیمت بالاتر دوباره در استان و یا خارج از استان عرضه می کنند.

حدود ۱۰ روز پیش سرهنگ حسین محمدپور معاون هماهنگ کننده فرمانده انتظامی استان از توقیف ۲ دستگاه خودرو حامل ۳ تن و ۹۰۰ گیلوگرم گوشت مرغ فاقد مجوز توسط ماموران پلیس امنیت عمومی در شهرستان رودبار خبر داد.

بازار مرغ  به طور مستمر پایش شود

استاندار گیلان اما مدتی قبل در جلسه کارگروه تنظیم بازار با بیان اینکه مدیریت سیستمی توزیع مرغ از کشتارگاه تا محل عرضه صنوف، در نظارت و شفافیت اثرگذار است، بر لزوم پایش مستمر فروش مرغ در بازار با قیمت مصوب و نیز استمرار روند امیدبخش رسیدگی به پرونده‎‌های تعزیرات حکومتی تأکید کرد.

ارسلان زارع با تاکید بر لزوم پایش دقیق بازار توسط دستگاه های نظارتی و بازرسان اصناف تصریح کرد: استفاده از اصطلاحات غیرقانونی همچون مرغ دولتی و غیردولتی و نصب آن در واحدهای صنفی شبکه توزیع، صحیح نیست و باید با آن برخورد شود.

وی با تأکید بر نظارت جدی فرمانداران و دستگاه های مرتبط شهرستانی، برگزاری مستمر کارگروه تنظیم بازار و رصد مبادی ورودی و خروجی در جهت جلوگیری از توزیع خارج از شبکه، افزود: در استانی که بیش از نیاز مصرفی، مرغ تولید می شود؛ دسترسی مردم به این کالای اساسی نباید با مشکلی مواجه باشد و این، انتظار به‌حقی است.

عدم نظارت در استان های دیگر کمبود در بازار گیلان را رقم زده است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز گفت: روزانه حدود  ۶۰۰ تن مرغ گرم در استان تولید می شود که حدود ۳۰۰ تن برای تامین بازار تهران و البرز ارسال می شود و ۳۰۰ تن دیگر برای تولید داخلی است اما حدود یکصد تن دیگر نیز بدون مجوز از استان خارج می شود.

میر حجت علی اکبرنژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به قیمت حدود ۴۰ هزار تومانی هر کیلوگرم مرغ در برخی  استان ها افزود: تفاوت قیمت ۱۵ هزار تومان مرغ در گیلان با سایر استان‌های همجوار و عدم نظارت کافی در آن استان ها موجب  کشش برخی افراد سودجو برای خروج مرغ از این استان تولید کننده و  کمبود در بازار شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد نهاده های دامی تولیدکنندگان مرغ در استان به صورت یارانه ای تامین شده است، خاطرنشان کرد: علیرغم این حمایت متاسفانه عده ای سودجو از افزایش قیمت در استان های دیگر سوء استفاده می کنند و مرغ را بدون مجوز به صورت های مختلف و حتی چمدانی از استان خارج می کنند.

اکبرنژاد با تاکید بر اینکه تولید استان ۲۰ درصد افزایش یافته اظهار داشت: در برخی استان ها تولید مرغ بدلایل مختلف کاهش یافته و نظارت کافی برای اجرای قیمت مصوب هم صورت نمی گیرد که این امر موجب سوء استفاده دلالان و ایجاد تلاطم در بازار مرغ استان شده است.

وی یادآور شد: قیمت مصوب مرغ زنده در حال حاضر ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان است که برای مصرف کننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان پیش بینی شده است و متاسفانه برخی واسطه ها مرغ زنده را کیلویی ۱۹ هزار تومان می خرند و به قیمت های بالاتر عرضه می کنند.

عرضه  مرغ به قیمت بالاتر از نرخ مصوب تخلف است

معاون بازرسی و نظارت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز بدون اشاره به آماری از بازرسی های انجام شده اظهار داشت: عرضه مرغ به قیمت از نرخ مصوب تخلف محسوب می شود.

مهدی نقدی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا برای تخلف بودن قطعه کردن مرغ در واحد صنفی و عرضه آن با قیمت بالاتر نیز گفت: اگر قطعه کردن مرغ خارج از تقاضای مشتری و در محیط واحد صنفی از قبل انجام و آماده شده باشد، تخلف است.

وی بیان کرد: قطعه کردن مرغ باید در کشتارگاه های صنعتی و زیر نظر دامپزشکی صورت بگیرد و واحدهای صنفی فقط می توانند مرغ قطعه بندی را در قالب بسته بندی های صنعتی که دامپزشکی نظارت داشته، عرضه کنند.

وی اضافه کرد: البته اگر مشتری تقاضای قطعه کردن مرغ را داشته باشد برای این کار منعی وجود ندارد.

نقدی گفت: قرار است از این پس به منظور جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد و نظارت بهتر بر واحدهای مرغ فروشی تراکنش های واحد صنفی رصد شود تا مشخص گردد عرضه مرغ به چه صورت بوده است.

برخورد با متولیان کم کار در توزیع مرغ

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز گفت: با متولیان مسامحه کننده در نظارت بر توزیع و افزایش قیمت مرغ برخورد قانونی می‌شود.

سیدمهدی فلاح میری با بیان اینکه فرآیند توزیع مرغ در چند روز گذشته درست انجام نمی‌شود گفت: باید توزیع مرغ از مبدا تا مصرف کننده با هماهنگی و نظارت تمامی دستگاه‌های متولی ساماندهی شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با ابراز نگرانی در خصوص کمبود و افزایش قیمت مرغ و چالش‌های موجود افزود: گیلان یکی از قطب‌های تولیدکننده مرغ در کشور است که بی تدبیری و عدم اقدام موثر میدانی برخی مسئولان موجب بی نظمی در توزیع و افزایش قیمت مرغ و نارضایتی هم استانی هایمان شده است.

وی در خصوص نارضایتی‌های ناشی از کم کاری برخی از مدیران متولی گفت: دستگاه قضایی بدون اغماض با خاطیان برخورد جدی خواهد کرد.

فلاح میری با تاکید بر اینکه مسئولان امر نباید به آمارهای کاغذی اکتفا کنند گفت: مسئولان باید حضور میدانی برای رفع مشکل مرغ و کنترل داشته و تلاش کنند تا مرغ‌هایی که با مصرف نهاده‌های نرخ دولتی تولید شده اند با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار گیرند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا