گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کرمانشاه؛ سرزمین پُر ظرفیت کشاورزی

یکی از بخشهای اقتصادی پر پتانسیل استان کرمانشاه، بخش کشاورزی است که بارها مسئولین کشوری و استانی به آن اذعان کرده اند. مسئولین همواره از بخش کشاورزی بعنوان یکی از محورهای توسعه استان نام برده اند و در برنامه ریزیهای استانی نیز بخش کشاورزی استان از اولویت ها بوده و هست.

با نگاهی به پیش نیازهای بخش کشاورزی، یعنی آب، خاک و شرایط اقلیمی، می‌بینیم که کشاورزی کرمانشاه واقعا پتانسیل بالایی دارد. استان کرمانشاه بواسطه بارش سالانه بیش از ۴۸۰ میلیمتر یعنی چیزی حدود دو برابر میانگین کشور از استانهای برخوردار از نظر منابع آبی است.

اقلیم استان کرمانشاه هم بسیار متنوع است، بگونه ای که اقلیم های مختلف را داشته و سه منطقه عمومی گرم، معتدل و سرد دارد و برخورداری از اقلیم چهار فصل استان کرمانشاه را برای توسعه کشاورزی مستعد کرده است.

خاک کرمانشاه نیز حاصلخیز بوده و  محدودیتی برای کشت هیچ محصولی ندارد و تمام محصولات گیاهی در استان قابل کشت است. هرچند در گذشته گفته می شد که شرایط استان برای کشت برخی محصولات نظیر موز و نارگیل مناسب نیست اما با توجه به  تولید موز در گلخانه‌های استان این ادعا رد شده است.

شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی موجب شده استان کرمانشاه  مستعد کشت انواع محصولات زراعی و باغی باشد و در حال حاضر استان در زمینه تولید محصولات زراعی مانند گندم، ذرت، جو، کلزا و نخود جزو تولیدکنندگان برتر کشور است و البته نخود تولیدی در این استان بازارهای جهانی را قبضه کرده است.

کرمانشاه در زمینه تولید محصولات باغی هم ظرفیت‌های قابل توجهی دارد. انگور یاقوتی نوبرانه کشور همه ساله از تاکستان های این استان برداشت می شود و در کندوله انواع ارقام انگور را می توان به چشم دید و خرید. خرمای رقم اشرسی را هم -که جزو خرماهای مرغوب است -در هیچ جای دیگری از کشور بجز قصرشیرین در استان کرمانشاه نمی‌توانید پیدا کنید و از طعم و مزه لیموشیرینش که دیگر چه بگویم که فقط باید آن را بچشید. سیب های درشت و خوشمزه منطقه سرتخت هم که بلافاصله بعد از برداشت راهی بهترین بازارهای پایتخت می‌شود.

استان کرمانشاه از حیث دامپروری نیز ظرفیت های قابل توجهی دارد و شرایط آن برای تولیدات دامی ایده آل است، تا جایی که گوسفند نژاد سنجابی پرورشی در استان نه فقط در کشور بلکه در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز شناخته شده است و عرب ها حاضرند برای خرید این گوسفند تا دو برابر بهای معمول آن پول بپردازند.

علی چاله چاله معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به مناسبت روز ملی کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در تشریح سیمای کشاورزی استان، اظهار کرد: استان کرمانشاه با دارا بودن ۹۳۹ هزار هکتار اراضی زراعی،  ۴۲ هزار هکتار باغ و یک میلیون و ۷۲۰ هزار هکتار اراضی جنگلی و مرتعی جزو استان های پرپتانسیل بخش کشاورزی در کشور به شمار می رود.

چاله چاله افزود: در بخش کشاورزی استان سالانه قریب پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می شود که معادل ۴.۵ درصد تولیدات کشور است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: استان کرمانشاه در حالی که ۱.۵ درصد مساحت کشور را دارد، چهار درصد اراضی قابل کشت کشور را در خود جای داده است. استان کرمانشاه هفت درصد اراضی دیم کشور و ۱.۹ درصد اراضی آبی کشور را دارد.

چاله چاله در ادامه تعداد بهره برداران بخش کشاورزی استان را ۱۶۴ هزار نفر اعلام کرد و افزود: استان کرمانشاه به عنوان یکی از استان های تاثیرگذار کشور در بخش کشاورزی مطرح بوده و یکی از تولیدکننده های مهم کشور است.

وی با اشاره به خودکفا بودن استان در زمینه تولید مواد غذایی در حد قابل قبول، گفت: هم اکنون بجز تخم مرغ که اندکی کمبود داریم، در دیگر زمینه ها توان تامین نیاز استان را داریم. در زمینه تولید مرغ هم خودکفا هستیم هرچند در برخی مقاطع نیاز به تامین مرغ استان از دیگر استان ها داریم، اما چون در برخی فصول مازاد تولید داریم، در مجموع به اندازه نیاز سالانه استان در داخل استان مرغ تولید می شود.

محمد رشیدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ظرفیت‌های بالای بخش کشاورزی استان کرمانشاه، اظهار کرد: استان کرمانشاه ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه‌های مختلف دارد، با این حال یکی از ظرفیت‌های مهم این استان، استعدادهای آن در حوزه کشاورزی اختصاص دارد.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  استان کرمانشاه ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف پرورش دام، طیور، شیلات و… دارد، ادامه داد: ظرفیت‌های کشاورزی استان کرمانشاه خیلی بیشتر از ظرفیت‌های صنعتی آن است، هرچند هنوز کرمانشاه به عنوان قطب کشاورزی در کشور مطرح نیست.

رشیدی با اشاره به تلاش برای دیده شدن کرمانشاه به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور، گفت: در صورت تایید قطبیت کشاورزی استان بودجه های خوبی به سمت بخش کشاورزی سرازیر خواهد شد که زمینه تحول بخش کشاورزی را فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای شکوفایی بخش کشاورزی استان، گفت: باید هرطور شده با جذب سرمایه گذاران، بخش کشاورزی استان را تقویت کنیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی سپس با اشاره به اهمیت گذار کشاورزی استان از سنتی به مدرن، گفت: باید با استفاده از روش های علمی، بهره‌وری بخش کشاورزی استان را بالا ببریم.

رشیدی اشاره ای هم به آمار بالای فارغ التحصیلان کشاورزی استان کرمانشاه داشت و یادآور شد : باید با پای کار آوردن فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در جهت توسعه بخش کشاورزی استان گام برداریم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا