گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

چرا نان گران شد؟

بالا رفتن هزینه های تولید نان باعث شد که قبل از افزایش رسمی قیمت ها خود نانوایان به صورت هماهنگ اقدام به افزایش غیر رسمی نان کنند تا هزینه های خود را پوشش داده از مستهلک شدن این صنعت جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم دولت ها همواره برای اینکه نان به قیمت مناسبی به دست مردم برسد به همین دلیل یارانه هایی در بخش های مختلف چرخه تولید ارائه میدهند اما با وجود این یارانه ها نان در بسیاری از اوقات بالاتر از قیمت های مصوب به دست مصرف کننده میرسد و خود نانوایان نیز همواره گلایه دارند.

از زمان حمل گندم به کارخانه های آرد سازی و از کارخانه‌ها به نانوایی ها و از نانوایی ها تا برسد به دست مردم سوء استفاده هایی نیز از این آرد یارانه ای میشود و تمام یارانه به طور مستقیم به دست مصرف کننده نمی رسد.

ملموس است که فروش یک کیسه آرد ۴۰ کیلویی با قیمت یارانه‌ای به ارزش ۳۵ هزار تومان در بازار آزاد با قیمت حداقل بالای ۱۸۰ هزار تومان سود هنگفتی را نصیب سوءاستفاده گران می نماید.

حتی متاسفانه به دلیل قیمت پایین نان در مقایسه با خوراک دام که با کمبود مواجه است بخشی از نان تولید شده برای دام نیز استفاده میشود.

بر اساس  بررسی های به عمل آمده از سال ۱۳۹۳ تا کنون حدود ۴ تا ۵ سال پی در پی ، هزینه حمل گندم و آرد ریالی افزایش پیدا نکرده و بعد از سال ۹۸ نیز با گران شدن تمام حامل‌های انرژی و تورم لجام گسیخته ، شاهد افزایش نسبی هزینه حمل هستیم؛ به گونه ای که امروزه کمتر از ۲% قیمت یک قرص نان را هزینه حمل و نقل آن تشکیل میدهد در نتیجه هم ناوگان حمل و نقل به شدت فرسوده شده و هم زمینه سوء استفاده را باز نموده است.

عوامل موثر در افزایش قیمت نان:

قیمت گندم

هزینه تولید کارخانجات آرد

هزینه حمل و نقل و استهلاک ناوگان و لجستیک

هزینه گونی

هزینه دستمزد

هزینه اجاره محل

هزینه مواد افزودنی نان

هزینه آب و برق و گاز

هزینه سرمایه گذاری و استهلاک دستگاه ها و وسایل نانوایی

نانوایان میگویند متوسط درآمد یک کیسه آرد برای نانوا ۲۲۵ هزار تومان است در حالی که همین کیسه آرد برای قنادی ها و نان فانتزیها و بیسکویت و … (صنف و صنعت) حداقل یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان درآمد تولید می کند.

نانوایان اعلام می کنند که دستمزد کارگر نسبت به سال قبل ۴۰ درصد و اجاره بهای مغازه نانوایی حدود ۱۰۰ درصد در شهرهای بزرگ مانند تهران افزایش یافته است.

قطعات یدکی چه برای ماشین آلات فرآوری و پخت نان و چه شبکه حمل و نقل ، به شکل سرسام آوری افزایش یافته که عملاً دولت جز یک پارامتر از ۹ پارامتر تشکیل دهنده قیمت نان را کنترل نکرده است، همین موضوعات موجب ضرر و زیان و استهلاک دارایی‌های نانوایان شده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری تسنیم
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا