گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

استفاده از پهپاد در کشاورزی ۱۵ هزار شغل مستقیم ایجاد می‌کند

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری اعلام کرد: توسعه استفاده از پهپاد در بخش کشاورزی هوشمند در کشور از پتانسیل ایجاد ۱۵ هزار شغل مستقیم برخوردار است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از معاونت علمی و فناوری، پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور (پهپاد) کاربردهای بسیار وسیع و گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند و بسیاری از کشورها با طراحی و توسعه این پهپادها در تلاش هستند تا برخی خدمات مورد نیاز اجتماعی را با کمک آنها ارائه کنند.

از حوزه‌هایی که با کمک این پرنده‌ها توسعه یافته‌اند، نقشه‌برداری هوایی و پایش خطوط انتقال انرژی است و یکی از صنایعی که می‌تواند با کمک این فناوری به شکلی نوین ادامه حیات دهد صنعت کشاورزی است.

این پهپادها در زمینه سم‌پاشی سریع و یکدست زمین‌های کشاورزی، بررسی زمین‌های زراعی از نظر کیفیت بافت گیاهی، تهیه نقشه‌های دو و سه بعدی کاربرد دارند.

 

کاربرد پرنده‌های بدون سرنشین

پهپادها پرنده‌های بدون سرنشینی هستند که در ابعاد و سایز های کوچک طراحی و تولید می‌شوند و اپراتور می‌تواند به واسطه رادیوکنترل آن‌ها را در محدوده مجاز برد رادیویی هدایت و کنترل کند.

امروزه کاربرد پهپاد در بخش‌های مختلف صنعتی به سرعت در حال گسترش است.

صنایعی که به واسطه این پرنده‌ها توسعه یافته‌اند شامل فیلم‌برداری و عکس‌برداری، سمپاشی، نظارت، ساخت مستند، امداد و نجات، حمل کالا، مدیریت حوادث و بحران‌ها، تفریح و سرگرمی، نقشه‌برداری و غیره می‌شود.

 

بازار ۱۲۷ میلیارد دلاری پهپادها

با توجه به اینکه صنعت پرنده‌های هدایت‌پذیر کاربردهای فراوانی در حوزه‌های غیرنظامی دارد؛ حاشیه سود بالایی برای آن رقم خورده است.

بر اساس آخرین آمار، این صنعت در دنیا در زمینه کاربردهای غیرنظامی بازاری معادل ۱۲۷ میلیارد دلار در جهان دارد که سهم ایران از این بازار پرسود، حدود ۳ الی ۵ میلیارد دلار است.

توسعه استفاده از این پرنده‌های آهنی در بخش کشاورزی هوشمند در کشور پتانسیل ایجاد ۱۵ هزار شغل مستقیم با درآمد ۱۵۰۰ میلیارد تومان دارد. عددی بزرگ و قابل توجه که می تواند بازار بزرگی برای فعالان و علاقه‌مندان به این حوزه ایجاد کند.

قطعا با پیشرفت فناوری و ایجاد بسترهای لازم، در آینده نه چندان دور کاربردهای پهپادها بیش از پیش افزایش خواهد یافت. به همین دلیل فناوران ایرانی نیز به این عرصه ورود کرده‌اند و با تلاش‌های صورت گرفته تلاش می‌کنند تا با طراحی و تولید پهپادهای ایران‌ساخت، بازار داخلی آن را توسعه دهند و به رونق اقتصادی کمک کنند.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این زمینه با حمایت از توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به این حوزه ورود کرده است تا مسیر برای تجاری‌سازی ایده‌ها و تولیدات آنها تسهیل شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا