گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

باران نیست مشکل داریم؛ باران هست هم مشکل داریم

دبیر خانه کشاورز استان گلستان با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که خشکسالی برای کشاورزان ایجاد کرده، گفت: از یک طرف شاهد خشکسالی هستیم و از طرف دیگر طی روزهای گذشته بارندگی شدید باعث جاری شدن سیل در دو شهرستان این استان شده است؛ برنامه‌ای برای آبخیزداری، آبخوان‌داری و مدیریت سیلاب نداریم.

علی‌قلی ایمانی امروز یکشنبه ۱۳ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه کشاورزی کار پر ریسکی است، اظهار کرد: کشاورزان همواره با عناوین مختلف با قهر طبیعت روبه‌رو هستند؛ یک زمان سیل، یک زمان تگرگ، یک زمان سرما، یک زمان خشکسالی و غیره. در دنیا نیز به همین شکل است و به این خاطر و با توجه به اهمیت کشاورزی در تأمین امنیت غذایی، این بخش مورد حمایت دولت‌ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از غذا به‌عنوان یک ابزار در دنیا استفاده می‌شود، افزود: علت اینکه ما در بخش مرغ و دام مشکل داریم این است که برای خوراک آنها به واردات وابسته هستیم.

دبیر خانه کشاورز گلستان به مشکل تهیه علوفه اشاره کرد و گفت: این امکان در کشور وجود دارد که علوفه موردنیاز را در داخل تأمین کنیم اما به دلیل سوء مدیریت این مسائل به وجود آمده است. می‌توان با مدیریت آب‌های پشت سدها، اراضی را به کشت علوفه اختصاص داد و از این راه هم کشاورز منتفع می‌شود و دامدار.

ایمانی با تأکید بر اینکه مسئولان باید نگاه ویژه به بخش کشاورزی داشته باشند، تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در مدیریت بحران جهاد کشاورزی و مدیریت بحران وزارت کشور، تسهیلاتی برای کشاورزان در نظر گرفته شد تا در زمان کاشت، داشت و برداشت در سال‌ زراعی آینده، مشکلات سرمایه در گردش آنها برطرف شود. در این راستا ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، علاوه بر این ۲ هزار میلیارد تومان بخشودگی سود و جرائم کارمزد و همچنین یک سال امهال وام‌های کشاورزان در نظر گرفته شده است.

دبیر خانه کشاورز گلستان ادامه داد: همچنین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل تملک دارایی برای افزایش بهره‌وری آب با اجرای لوله‌گذاری و لایروبی قنوات و آب‌بندان‌ها و غیره توسط وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است، گفت: ما یک‌سوم میانگین جهانی بارندگی داریم. کل آب‌های در اختیار ما ۱۲۵ میلیارد مترمکعب است که تقریباً همه آنها را مصرف می‌کنیم.

ایمانی بیان کرد: ما امروز از بحران آب عبور کردیم و حال رسیدن به ورشکستگی آب هستیم. رودهای جاری فصلی و دائمی خشک شده‌اند؛ از ۱۳ رود جاری در کشور تنها سه رود دارای آب هستند.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه اولین قربانی کمبود آب و خشکسالی کشاورزان هستند، اظهار کرد: ما ۲۵ میلیون جمعیت این کشور هستیم و اگر کشاورزی تعطیل شود، تکلیف اشتغال و معیشت این جمعیت چه می‌شود؟ باید راهکاری اتخاذ کنیم که هم منابع آبی را حفظ و هم کشاورزی را ادامه دهیم.

وی به بارش‌های اخیر و جاری شدن سیل در بخش‌هایی از استان اشاره کرد و گفت: ما برنامه‌ای برای آبخیزداری، آبخوان‌داری و مدیریت سیلاب نداریم؛ وقتی باران نمی‌آید مشکل داریم و وقتی باران می‌آید هم مشکل داریم.

ایمانی خاطرنشان کرد: باید به سمت گرایش سیستمی در بخش کشاورزی برویم و از کشاورزی سنتی خارج شویم. آنچه که امروز شاهدیم این است که جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، شرکت نفت و  صنعت و معدن برای خودشان کار می‌کنند.

دبیر خانه کشاورز گلستان با اشاره به صادرات هندوانه، بیان کرد: ما به ازای هر کیلوگرم هندوانه ۳۰۰ لیتر آب از کشور خارج می‌کنیم و این اصلاً افتخاری ندارد. ما با آب زیرزمینی هندوانه تولید می‌کنیم و به جای آن ذرتی که در کشور برزیل با آب باران تولید می‌شود را وارد می‌کنیم.

وی به اهمیت موضوع الگوی کشت اشاره کرد و افزود: تا زمانی که به سمت کشاورزی قراردادی نرویم، الگوی کشت محقق نخواهد شد. با دستور و بخشنامه و توسل به قوه قهریه اتفاقی در حوزه الگوی کشت نخواهد افتاد.

ایمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پایین بودن راندمان آبیاری در کشور، گفت: راندمان آبیاری به طور میانگین در کشور ۴۰ درصد است که این موضوع به معنای آن است که ۶۰ درصد آب را هدر می‌دهیم. اگر آب را از داخل لوله‌ها جابجا کنیم راندمان آبیاری ۱۲ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد. در طول این سال‌ها تنها ۱۵ درصد اراضی آبی کشور ما به سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار مجهز شده است.

دبیر خانه کشاورز گلستان با اشاره به اینکه از ۱۰۰ درصد منابع آبی خودمان استفاده می‌کنیم، گفت: ما منابع آبی را از گذشتگان به ارث برده‌ایم و باید آن را برای آیندگان نگه‌ داریم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا