گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کشاورزی؛ شاهرگ حیاتی توسعه پایدار کردستان

اقتصاد کشاورزی شاهرگ حیاتی استان کردستان است و بخش های صنعت و خدمات استان، به فعالیت در بخش کشاورزی وابستگی زیادی دارد.

خاک مناسب، آب و هوای سرد و سردمعتدل و سرمایه انسانی از ظرفیت های ارزشمند بخش کشاورزی استان کردستان است و سالانه حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود که ظرفیت افزایش آن تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن هم وجود دارد.

وسعت و استعدادهای سرزمینی کردستان، برای کشاورزی مناسب است و این بخش با اتکا به توانمندی های خود توان رفع مشکلات اشتغال و توسعه پایدار استان را دارد اما به گفته کارشناسان ریل توسعه کردستان هنوز با جایگاه واقعی خود فاصله دارد.

تاکید بر توسعه بخش کشاورزی استان کردستان برای تحقق شعار سال و چشم انداز مسئولان استانی برای تحقق درونمایه شعار امسال در خبرهای پوششی و تولیدی ایسنا نمود عینی دارد؛ با این تفسیر که کشاورزی ظرفیت اصلی استان برای تحقق شعار سال است.

پیداست که نام گذاری شعار سال براساس شناخت از شرایط و وضعیت موجود در کشور انتخاب شده و یک نامگذاری سلیقه ای و شعاری نیست.

خبرگزاری ایسنا منطقه کردستان بنا به رسالت فرهنگی خود و تبیین اهمیت شعار سال و تاثیر تحقق آن بر اقتصاد استان و کشور، موضوع را در اولویت خبرهای خود قرار داده است و در این زمینه علاوه بر پوشش اخبار اقتصادی استان، تولیدات خود را بر گفت و گوهای اختصاصی با مسئولان و مدیران ارشد استان، نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی با محوریت شعار سال قرار داده و زیرساختی برای رسانه نگاری این موضوع بنا نهاده و در این گزارش نتیجه و نقطه نظرات مشترک مقامات استانی در این زمینه را منتشر کرده است.

بهزاد رحیمی، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، در بخشی از گفت و گو با ایسنا مطرح کرده که کشاورزی ظرفیت اصلی تحقق شعار سال در استان است؛ با توجه به اینکه کردستان از استان های پر بارش کشور است، اما کشاورزی ما بیشتر به صورت دیمی انجام می شود، لذا باید بتوانیم با پرداخت تسهیلات و تخصیص آب مناسب به کشاورزان استان زمینه توسعه کشاورزی در کردستان را متحول کرده و زمینه اشتغال در این زمینه را بیشتر فراهم کرد.

وی گفته که قطعا زمانی که کشاورزان و سرمایه گذاران ما به تولید بیشتر و اضافی تشویق می شوند نباید این تولید به صورت فله ای به فروش برسد و هیچ ارزش افزوده ای در استان ایجاد نشودف بلکه باید با استفاده از راه اندازی صنایع تبدیلی به محصولات کشاورزی ارزش افزوده بدهیم و درآمد افراد را بیشتر کنیم.

محسن فتحی، رییس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخاب شعار سال ۱۴۰۰ توسط مقام معظم رهبری، ظرفیت های طبیعی، کشاورزی، معادن و مرز استراتژیک را از ظرفیت های مطلوب کردستان برای پشتیبانی از تولید ذکر کرده است.

وی به ظرفیت های استان برای حرکت در مسیر تحقق شعار سال اشاره می کند و می گوید: وجود مرز مشترک با اقلیم کردستان و فعالیت بین المللی در باشماق، سیرانبند و بازارچه های رسمی می تواند بستر مناسبی برای صادرات در کشور باشد.

به گفته فتحی، دولت با سرمایه گذاری های کلان در کردستان می تواند با بهره گیری از نیروی انسانی متخصص و کارآمد در استان، علاوه بر کاهش نرخ بیکاری در تحقق شعار سال گام بردارد.

فتحی تاکید می کند که مجلس شورای اسلامی با رویکرد نظارتی در راستای شعار سال ۱۴۰۰ اقدام خواهد کرد.

یحی نظری، فرماندار سنندج نیز کشاورزی را « لوکوموتیو» محوری ترین بخش توسعه اقتصاد استان کردستان به ویژه در حوزه تولیدات باغی، دام، طیور و گوشت قرمز و سفید ذکر می کند و می گوید طی سال های اخیر مشکلاتی در حوزه تامین نهاده های دامی برای دامداری و مرغداری ها وجود داشت، اما با این وجود، تولیدات در سطح استان بیش از نیاز است و مازاد تولید هم به استان های همجوار و کشور عراق صادر می شود.

به گفته فرماندار سنندج، استفاده از ظرفیت های قانونی از جمله پرداخت تسهیلات در بخش کشاورزی به ویژه باغداری از راهکارهای اساسی مانع زدایی در این بخش است؛ به طور مثال در سال گذشته در اطراف سد آزاد ۵ هزار هکتار از زمین های مسیر انتقال آب سد آزاد از دیمی به آبی تبدیل شده که این اقدامات در افزایش سطح تولیدات کشاورزی و باغداری نتایج مثبتی دارد.

نظری، جذب تسهیلات بانکی برای سرمایه گذاری زیربخش های کشاورزی، کمک بلاعوض برای آبیاری، اشتغال پایدار روستایی، استفاده از ظرفیت نهادهای غیردولتی با راه انداختن صندوق های خرد سرمایه گذاری، استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی، سرمایه در گردش کشاورزی در منابع داخلی بانک، تسهیلات رونق تولید از طریق سامانه بهیاب را از جمله اقدامات موثر برای حمایت از تولیدات کشاورزی عنوان کرد.

محمدفرید سپری، رییس سازمان جهادکشاورزی استان کردستان در این زمینه با بیان اینکه این سازمان با عزم جدی و راسخ برای تحقق شعار «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» تلاش می‌کند، می گوید: در سال جدید با برنامه ریزی و راهکارهای مناسب، گام‌های موثری در تولید بخش کشاورزی و حمایت از ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری و رونق تولید برداشته می شود.

او بیان می کند که در راستای تحقق شعار سال با شناسایی واحدهایی همانند گلخانه‌ها، واحدهای تولیدی قارچ خوراکی و واحدهای تولیدی دامپروری که تولید آنها کمتر از ظرفیت اسمی است، سعی‌ در رفع مشکلات آنها و به حداکثر رساندن تولید آنان را داریم. همچنین در جهت فعال سازی واحدهای راکدی که قابلیت احیای مجدد دارند فعالیت و پیگیری لازم انجام خواهد شد و واحدهای تولیدی که قابلیت احیا شدن را ندارند، به منظور تولید محصولات دیگر تغییر کاربری داده خواهند شد.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در سال گذشته ۱۸۰ فقره مجوز صنایع فراوری و تبدیل محصولات کشاورزی برای متقاضیان در استان صادر شده است.
وی اظهار می کند که برای تحقق شعار سال توجه ویژه ای به سه طرح پیشران بخش کشاورزی در استان کردستان داریم.
سپری می گوید: اولین طرح پیشران طرح یکصد هزار هکتاری تبدیل اراضی دیم به آبی است که تا پایان برنامه این دولت، ۱۶ هزار و ۷۱۰ هکتار آن اجرا خواهد شد که این طرح موجبات تولید بیشتر و حمایت از اشتغال و درآمد بیشتر را مهیا خواهد کرد.
وی تصریح می کند: دومین طرح پیشران استان، تولید ۱۳ هزار تن گوشت قرمز است که بخشی از آن اجرا شده و در صدد هستیم در سال ۱۴۰۰ حداقل بیش از ۲ هزار تن دیگر آن را محقق کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان عنوان می کند که در راستای طرح توسعه ۵۰ هزار هکتاری باغات، امسال حداقل ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات آبی در سطح استان ایجاد می شود.
وی با اشاره به یکی از مهمترین محورهای شعار سال یعنی پشتیانی ها می گوید: سازمان جهاد کشاورزی برای پشتیبانی و حمایت از تولید اقدام به تهیه و تکمیل، بانک های اطلاعاتی بهره برداران در سامانه جامع پهنه بندی و همچنین سامانه اطلاعات یکپارچه بخش کشاورزی کرده‌است.
سپری می گوید: در راستای پشتیبانی‌ کشاورزان، ساماندهی بیش از ۱۷۰ ایستگاه پیش آگاهی که اطلاع رسانی زمان مناسب را برای مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی در سطح مزارع و باغات برای کشاورزان انجام می‌دهند، صورت گرفت.
وی ادامه می دهد که پروژه جهش تولید در دیم زارهای استان، حدود ۱۸۹ هزار هکتار از مزارع دیم کردستان را تحت پوشش قرار می دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان می گوید: تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی با کیفیت مناسب برای تولیدکنندگان به ویژه مرغداران، دامداران و واحدهای تولیدی و کارخانجات به خوبی انجام شده است.
وی یادآور می شود که در اجرای محور سوم شعار سال یعنی مانع زدایی ها، می توان به پیگیری حداکثری درحوزه قانونی وظایف در جهت رفع موانع، بازبینی و تسهیل در فرآیند واگذاری اراضی مستعد ملی جهت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان اشاره کرد.

حجت الاسلام علی مرادی، امام جمعه بیجار هم به نقش اساسی و برجسته تولید در اقتصاد اشاره می کند و می گوید: تولید ستون فقرات اقتصاد محسوب می شود و اقتصاد نیز همین نقش را در کشور دارد، وقتی که اقتصاد کشوری بر اساس تولید در داخل شکل بگیرد با تلنگر تحریمی به هم نمی‌ریزد و اقتصاد مقاوم خواهد بود.

وی می افزاید: در صورتی که بسترهای قابل توجه در کشور شامل کشاورزی، معادن، ذخایر نفتی و گازی در راستای تولید مورد توجه قرار گیرد، به دنبال آن رغبت خرید بالا می رود و اقتصاد شکوفا می‌شود.

امام جمعه بیجار به دلایل عدم موفقیت کامل در اجرای شعار سال گذشته اشاره می کند و می گوید: عدم وجود مدیریت صحیح در بعضی از مسئولان، تحریم و کم همتی دلایل عدم تحقق کامل شعار سال قبل بود اما روی‌هم‌رفته موفقیت‌هایی در جهش تولید در برخی حوزه‌ها به وجود آمد که امیدواریم امسال با توجه به شعار سال که ادامه شعار سال گذشته است موفقیت‌های بیشتری برای نظام و کشور عزیزمان حاصل شود.

حجت الاسلام حسین ورمقانی، مسئول حوزه نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، بهترین راه مقابله با استکبار جهانی و دشمن، را حمایت از تولیدکنندگان و همچنین کشاورزان ذکر می کند و می گوید با نظارت دقیق بر مزارع و واحدهای صنفی و تولیدی اعم از زراعی، دامپروری، شیلات و… موجبات بهروری بهتر فراهم شود.

وی تاکید می کند که باید شرایط خاصی برای کارآفرینان و تولیدکنندگان خلاق بخش کشاورزی و ایده‌های آنها فراهم کرد تا بتوانند با یک رویکرد جدید و خلاقانه‌تری به شکوفایی هر چه بیشتر برسند. باید حمایت‌هایی در زمینه اعطای تسهیلات لازم  و ضروری به کشاورزان و تولیدکنندگان مهیا کرد و زمینه فعال کردن واحدهای تازه کار، نیمه تعطیل و کوچک در راستای شعار سال فراهم شود و به جدیت به آن پرداخته شود و در اولویت قرار بگیرد.

حجت الاسلام ورمقانی می گوید: یکی دیگر از اهداف جهاد کشاورزی استان بر مبنای شعار سال ۱۴۰۰ تعادل  قیمت کالاها به ویژه  گوشت مرغ است  که امیدواریم با حمایت دولت از تولید گوشت سفید و حذف دلالان از بازار تولید از گران شدن غیر منطقی مواد غذایی جلوگیری شود.

بنا بر این گزارش، نقطه نظرات و راهکارهای تاثیرگذار زیادی از سوی مسئولان در زمینه های مختلف از جمله رفع موانع تولید و حمایت قانونی از تولیدکنندگان، فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری های کلان در کردستان، توسعه صادرات استان با توسعه زیر ساخت ها از مرز باشماق و سیرانبند، سخت گیری های مالیاتی، برخی قوانین دست و پاگیر و مانع تولید، پرداخت تسهیلات و همراهی بانک ها در زمینه تحقق شعار سال مطرح شده است.

اما نکته قابل توجه در گفته های نماینده ولی فقیه در استان کردستان تاکید وی بر توجه به انجام هرگونه فعالیت به ویژه در حوزه تولید، بر اساس مطالعه و تحقیق است؛ حجت الاسلام پورذهبی این امر را  موثرترین اقدام در پشتیبانی از تولید می داند و می گوید: گاهی برخی تصمیمات هیجانی و بدون مطالعه و تحقیق گرفته می‌شود که نتیجه آن هم همواره با مشکلات فراوانی همراه خواهد شد.

به عقیده وی، تولید نیازمند فن و مهارت است که در بخش کشاورزی استان این مهم وجود دارد، ولی می‌طلبد بیشتر تقویت شود.

این امر از طرفی توجه بیشتر دانشگاهیان و ارائه راهکارهای علمی و پژوهشی را می طلبد و از طرفی هم مستلزم بهره مندی بیشتر مسئولان و دستگاه های اجرایی استان از راهکارهای علمی و تعامل بیشتر با دانشگاهیان است.

اما در بخش دانشگاهی نیز، حامد قادرزاده، مدیرگروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان به ایسنا گفته که، اکنون در کردستان مشکل عدم اجرای طرح‌های نوین، فروش در بازار، تکمیل زنجیره ارزش و تامین زنجیره تولید در بخش کشاورزی به چشم می‌خورد و حل این موضوع تنها با تربیت دانش آموخته پرسشگر و مرتبط با جامعه ممکن است.

وی می گوید: با ارتباط دانشگاه و حوزه کشاورزی الگوی تولید بر اساس مزیت نسبی تنظیم خواهد شد و دیگر نخواهیم دید در سال‌هایی تولید انبوه بدون برنامه یک محصول‌ موجب ضرر اقتصادی به بخش بزرگی از کشاورزان در سال نخست و در سال دوم به مصرف کننده، شود.

به گفته قادرزاده، دانشگاه باید بر اساس وظیفه اصلی و رسالت خود زمینه تولید بر اساس مزیت را به دانش آموختگان منتقل کند و آن‌ها نیز با چشم انداز پژوهش محورانه در تلاش برای پاسخ به سوالات مهم اقتصادی همچون کی تولید کنیم؟ چه اندازه تولید کنیم؟ و غیره توسعه اقتصادی را محقق می‌کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید نیروی جامعه اثر بخش در جامعه پرورش دهند، می گوید: ارتباط دانشگاه با حوزه تولید و جامعه موجب جلوگیری از هدر رفت منابع، اثربخشی نیرو انسانی و دستیابی به پیشرفت در همه حوزه‌ها خواهد شد و می‌توان اینگونه دانشگاه‌ها را بهره‌ور نامید.

تیمور جوادی، رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان، با بیان اینکه دانشگاه کردستان، دانشگاه مرجع استان است و باید در کارهای پژوهشی نقش موثری داشته باشد، می گوید: جایگاه جدید دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان نشان دهنده ظرفیت ویژه آن است که این دانشکده برای انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی حوزه کشاورزی آمادگی کامل خود را به تمام ارگان‌های دولتی و غیر دولتی اعلام می‌دارد تا مشکلات و موانع پیشروی کشاورزی کردستان را مرتفع سازد.

وی با بیان اینکه دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان می‌تواند به رفع موانع حوزه کشاورزی کمک کند، می گوید که مشکلات و موانع حوزه کشاورزی کردستان در قالب طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی ارائه شود تا چالش‌های کردستان با کارهای علمی رفع شود.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان معتقد است، در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان هدف از پایان‌نامه‌های دکتری حل مشکلات و معضلات پیشروی کشاورزی است و با توجه به وجود دانشجویان دکتری در دانشکده قادر به ارائه راه حل‌ها برای بخش کشاورزی استان در قالب پایان‌نامه‌های دکتری هستیم.

جوادی با اشاره به مشارکت دانشگاه‌های سایر استان‌ها در پروژه‌های ملی و استانی می افزاید که بسیاری از اساتید دانشکده کشاورزی موفق به اخذ گرنت‌های تحصیلی بین‌المللی شده‌اند که این نشان دهنده سطح علمی بالای دانشکده است و این دانشکده می‌تواند در سطح منطقه‌ای و ملی در طرح‌های مهم مشارکت داشته باشد.

وی با بیان اینکه چنانچه از طرف مسئولین درخواست همکاری دریافت شود با تمام توان در آن مشارکت خواهیم داشت، تصریح می کند که دانشگاه‌های نسل سوم باید رسالت اجتماعی خود را در رفع چالش‌های جامعه به انجام برسانند و خوشبختانه دانشکده کشاورزی این ظرفیت را دارد تا در قالب کلینیک‌هایی مشاوره‌ای خدمات شایانی را به دولت و مردم ارائه دهد.

به گفته رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان، کلینیک روستایی در گروه اقتصاد کشاورزی با جمع‌آوری اطلاعات جامع روستایی می‌تواند بهبود وضعیت کشاورزان استان را بهبود بخشد. کلینیک گیاه پزشکی نیز با ارائه خدمت در خصوص شناسایی و مبارزه با آفات و بیماری‌ها می‌تواند خدمات مشاوره‌ای را انجام دهد.

وی در جواب این سوال که آیا دانشکده کشاورزی در سه طرح‌ پیشران ۵۰ هزار هکتار توسعه باغات دیم، ۱۰۰ هزار هکتار تبدیل اراضی دیم به آبی و تولید ۱۳ میلیون تن گوشت قرمز مشارکت داشته است می گوید: مشارکت‌های محدودی صورت گرفته و با توجه به اعلام آمادگی برای مشارکت، از ظرفیت اصلی دانشکده کشاورزی در سطح وسیع استفاده نشده است.

دکتر قادرزاده، مدیرگروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان، در این رابطه نیز، با بیان اینکه دانشگاه کردستان رسالت مسئله‌شناسی را در استان دارد، بیان می کند: کردستان پتانسیل بسیاری در زمینه کشاورزی دارد و با توجه به موفقیت اخیر دانشکده کشاورزی و جوان بودن دانشگاه می‌تواند استفاده از این ظرفیت را ممکن سازد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت که کار مطالعاتی و پژوهشی مناسبی از سایر استان‌های کشور برای کردستان انجام شود اظهار می کند: اعضای هیئت علمی دانشگاه کردستان با دانش کافی، قرار داشتن در محیط استان، استفاده از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مراودات اجتماعی با جامعه هدف می‌توانند پژوهش‌های موفقی چه برای کردستان و چه برای سایر استان‌ها به انجام برساند.

به گفته وی مطالبه گری از مرکز باید توسط مسئولان استانی پیگیر شود و مدیریت عالی استان با توجه به چشم‌انداز توسعه‌ کردستان نگرش مرکز نسبت به استان را بهبود بخشند و به نوعی انعکاس جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه کردستان بخصوص در بخش کشاورزی به سازمان حفاظت محیط ‌زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت جهاد کشاورزی با تمام زیرمجموعه‌ها بسیار اهمیت دارد.

قادرزاده معتقد است که دانشگاه کردستان ظرفیت و توان ایجاد کلینیک‌های مشاوره‌ای برای ارتباط با جامعه دارد؛ وجود چنین کلینیک‌هایی می‌تواند ظرفیت‌های مغفول و آمار و اطلاعات دقیق روستاهای استان را مشخص کند و هم روستاییان می‌توانند از ظرفیت دانشگاه در حل مشکلات خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه می‌توان کلینیک‌های مشاوره‌ای در حوزه کشاورزی را در دانشگاه کردستان به صورت پایلوت ایجاد کرد، می گوید: این مراکز با ارائه مشاوره‌های علمی و دقیق می‌تواند از مشکلات مردم بکاهد و هم فرصتی برای ایجاد کارآموزی و اشتغال به وجود آورد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان ادامه داد که دانشکده کشاورزی می‌تواند با تخصص‌های موجود دفترهای توسعه‌ای را با همکاری دستگاه‌های ذیربط در مناطق کشاورزی و روستایی مستقر کند که هم فرصتی برای کارآموزی و اشتغال در بخش کشاورزی فراهم می‌آورد و این کار می‌تواند سیستم کشاورزی استان را در زمان کمی به سیستم مدرن ارتقا بخشد.

وی معتقد است که هم‌افزایی میان جامعه، دانشگاه و بخش دولتی می‌تواند موجبات توسعه پایدار را بیش از پیش فراهم آورد؛ کلینیک‌های مشاوره‌ای در حوزه‌ی روانشناسی در دانشگاه کردستان و سایر دانشگاه‌های کشور در حال فعالیت هستند و خدمات را فقط به دانشجویان ارائه می‌دهند اما نمونه‌های کشاورزی آن در کشورهای پیشرفته جهان وجود دارد.

قادرزاده می گوید: به صورت سیستماتیک و منسجم کلینیک‌های کشاورزی در کشور وجود ندارد و به عنوان دانشکده کشاورزی با ریاست دانشگاه در خصوص راه‌اندازی این کلینیک‌ها رایزنی شده تا جامعه به دانشگاه متصل شود و به دانشگاهی پیشرو در کشور مبدل شویم.

به نظر می رسد در سال جدید کارگروە تسهیل و رفع موانع تولید استان، وظیفە سنگین تری بە عهدە دارد و باید تلاش کند از همە ظرفیت های قانونی در جهت تسهیل تولید و برداشتن موانع پیش روی تولید استفاده کند.

خالد جعفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان به شعار سال و ضرورت عملیاتی کردن آن در همه ابعاد اشاره می کند و می گوید: مقام معظم رهبری شعار سال را تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها تعین کردە اند و همت مسئولان باید معطوف بە اجرایی شدن و عملیاتی کردن این شعار در استان کردستان باشد.

به عقیده این مقام دولتی و اقتصادی استان، در کشور قوانین بسیار خوبی جهت تسهیل امور و رفع موانع تولید پیش بینی شده است؛ قوانین باید به نفع تولید و اشتغال و با در نظر گرفتن همه جوانب بدون آسیب رساندن به محیط زیست و سکونتگاه ها  تفسیر شود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین حسینی، رئیس کل دادگستری استان کردستان نیز گفته که با توجه به شعار سال ۱۴۰۰ توسط مقام معظم رهبری که بر محور تولید می باشد ضروری است همکاران قضایی در رسیدگی به پرونده های واحدهای تولیدی سرعت بیشتری به عمل آورده و کلیه واحدهای تولیدی تعطیل شده استان توسط ستاد اقتصاد مقاومتی شناسایی شده و سریعا رسیدگی و تعیین تکلیف شوند.

ظرفیت های کشاورزی کردستان با توجه به استعدادها و توانمندی ها و تولیدات این بخش بر همگان آشکار شده و در یک دهه اخیر تولید در تمام زیربخش های کشاورزی استان رشد قابل توجهی داشته است به گونه ای که در تولید بسیاری از محصولات باغی، زراعی، دام و طیور حائز رتبه های برتر کشوری شده است.

کردستان علاوه بر تولید محصولات زراعی و باغی، در زمینه تولید دام، طیور و شیلات هم پتانسیل های فراوانی دارد و براساس این توانمندی ها است که از کشاورزی به عنوان محور توسعه این منطقه نام برده می شود.

به گفته کارشناسان و مسئولان اقتصادی، مبنای تحقق شعار سال “تولید” است که باید مفید باشد و با نوآوری و ابتکار همراه باشد تا تأثیر لازم را بگذارد. اما در حال حاضر موانع زیادی بر سر راه تولید در کشور وجود دارد و پشتیبانی ها نیز تعریف چندانی ندارد.

به طور عمده یک مساله در رفع موانع ناشی از پیچیدگی شرایط دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی است و  باید همه مواردی که به عنوان مانع در حال عمل است برداشته شود. برای مثال قوانینی که دست و پاگیر است باید توسط دولت و مجلس کنار گذاشته شود.

زمانی که سخن از پشتیبانی می‌شود یعنی دولت و ملت موظف به حمایت از تولید هستند و حمایت هم به طور عمده در بخش دولتی در این است که بانک‌ها تسهیلات لازم را برای سرمایه در گردش تولیدکنندگان در اختیار آن‌ها قرار دهند و کار آن‌ها را سهل کنند. علاوه بر این در بخش دولتی هم وزارتخانه‌های مربوطه نظیر وزارت جهاد کشاورزی در بخش تولید محصولات کشاورزی و وزارت صمت در بخش تولیدات صنعتی و معدنی  باید حمایت خود را عملی و اجرایی کنند تا تولید رشد کند.

همچنین نقش مردم در تحقق شعار سال نیز مهم است، مردم باید بنا را بر این بگذارند که سرمایه‌های خود را در بخش تولید به کار بگیرند و آنچه که در بخش تولیدی نیاز به سرمایه دارد را مردم حمایت کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا