گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

خرده مالکی و خام فروشی؛ دو زخم قدیمی کشاورزی خراسان جنوبی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: تولیدات کشاورزی در استان در قسمت‌های زیادی همچنان به صورت سنتی انجام می‌شود؛ دلایل متعددی در این زمینه دخیل هستند که مهم‌ترین آن خرده مالکی است که باعث می‌شود سرعت اجرای اقدامات و برنامه‌های متخصصین و وزارت کشاورزی، چندان مطلوب نباشد. مجید پورعیسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در توسعه محصولات استراتژیک استان مانند زرشک و زعفران و عناب، بازاریابی یکی از موانع موجود است.

وی ادامه داد: تولید در استان صورت می‌گیرد، اما عمدتا به دلیل ضعف نگهداری، انبارداری، بسته‌بندی و عدم دسترسی کشاورزان به بازار مصرف، فروش آن برای تولیدکنندگان درآمدزا نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار کرد: علاوه براین، تولیدات کشاورزی در استان در قسمت‌های زیادی همچنان به صورت سنتی انجام می‌شود؛ دلایل متعددی در این زمینه دخیل هستند که مهم‌ترین آن خرده مالکی است که باعث می‌شود سرعت اجرای اقدامات و برنامه‌های متخصصین و وزارت کشاورزی، چندان مطلوب نباشد.

پورعیسی بیان کرد: در زمینه فرآوری و صنایع تبدیلی کشاورزی، علی‌رغم فعالیت‌های خوبی که در سال‌های اخیر انجام شده هنوز در ابتدای راه هستیم و خام فروشی، ساده‌ترین و در دسترس‌ترین اقدام ممکن است.

کشاورزی صنعتی را جایگزین کشاورزی سنتی کنیم

وی افزود: در سند آمایش استان تأکید شده است که تولیدات کشاورزی در چارچوب آب قابل برنامه‌ریزی مجاز است و در این محدوده ما باید محصولاتی را در استان کشت کنیم که درآمدزایی بیشتری برای کشاورز داشته باشد؛ به عنوان مثال با وجود اینکه ممکن است به نظر برسد پنبه محصول آب بری است، اما نوع خاصی از پنبه که بومی استان و متناسب با شرایط استان است به نام پنبه مله در زمره محصولاتی است که در آینده در استان کشت خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر کشاورزی صنعتی را جایگزین کشاورزی سنتی کنیم، می‌توانیم با وجود تمام کمبودهای منابع طبیعی استان از طریق افزایش بهره وری کشت محصولات درآمدزا را داشته باشیم.

خروج پول و انسان‌های کارآمد از استان

پورعیسی بیان کرد: ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای، بهبود ژنتیکی دام و ارقام زراعی و باغی، توسعه کشت مکانیزه و صنعتی شدن کشاورزی، اهداف مهم حوزه کشاورزی در سال‌های آتی خواهند بود و تلاش خواهد شد بدون افزایش سطح تولیدات، بهره‌وری تولید افزایش یابد.

وی یادآور شد: متاسفانه یکی از مهم‌ترین مشکلات استان، مهاجرت نیروی انسانی متخصص، تحصیلکرده و مجرب استان، در کنار خروج پول و سرمایه استان است و یکی از اهدافی که در استان دنبال می‌شود ممانعت از این پدیده است چراکه سرمایه انسانی مهم‌ترین رکن توسعه بوده و فقدان آن غیرقابل جبران است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا