گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

افزایش ۴۸ درصدی تولیدات باغی یزد با بهره‌وری از منابع آب

میزان تولیدات باغی استان یزد از سال ۹۲ تاکنون با ۴۸ درصد افزایش که با حمایت دولت در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و ارتقاء بهره‌وری از منابع آب در این استان کویری حاصل شده، به ۲۶۸ هزار تن رسیده است.

به گزارش ایرنا، بخش کشاورزی به دلیل اهمیت امنیت غذایی جامعه علاوه بر نقشی که در حوزه اقتصادی دارد، در تامین امنیت نیز تاثیر مستقیم دارد، وابستگی در زمینه محصولات کشاورزی ، استقلال کشورها را به چالش می کشد به همین دلیل، توسعه کشاورزی در همه دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است و همه کشورها تامین امنیت غذایی شهروندان را در اولویت برنامه های اقتصادی قرار می دهند.

در مناطق کویری از جمله استان یزد به دلیل محدودیت منابع آب، کشاورزی علاوه بر نقش معیشتی و اقتصادی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است، از یک طرف عامل اساسی استمرار حیات بشمار می رود به طوری که از بین رفتن کشاورزی در روستاها، هسته‌های مقاومت در برابر توسعه کویر را نابود کرده و به تدریج استمرار حیات را در مناطق مرکزی ایران را به مخاطره می اندارد و از طرف دیگر گسترش بی رویه و بدون برنامه‌ریزی آن، افت شدید منابع آبی را به همراه دارد و این نیز مخاطره ای جدی در مناطق کم آب است.

بخش کشاورزی در استان یزد با دارا بودن ۱۳ درصد شاغلان، ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این استان کویری را به خود اختصاص داده، بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی فعالیت ۳۹ هزار و ۷۲۶ نفر از جمعیت استان یزد در بخش کشاورزی است که با همت آنها با وجود تنگناها و محدودیت‌های اقلیمی به ویژه فقر منابع آبی، در تولید برخی محصولات کشاورزی، یزد سرآمد استان های کشور است.

سطح کل اراضی زیرکشت استان یزد ۱۱۴ هزار هکتار است که از این میزان ۲۹ درصد را محصولات زراعــی و ۷۱ درصد مابقی را محصولات باغـی تشکیل داده‌ است در مجموع حدود یک درصد از کل سطح زیرکشت آبی کشور در این استان واقع شده است.

استان کویری یزد با وجود محدودیت منابع آبی و خشکی اقلیم، به لطف برخورداری از کشاورزان سخت کوش، دارای جایگاه مناسبی در کشور  است، این استان رتبه اول در زمینه پرورش اسب ، پرورش بلدرچین ،تولید روناس، بز سانن و رتبه دوم  کشور در تولید محصولات گلخانه ای، تولید پسته و انار را  دارد و در زمینه پرورش شتر رتبه سوم، رتبه چهارم  تولید زردآلو ، رتبه هفتم کشت زعفران و رتبه هشتم تولید خرما را از آن خود کرده است.

بهره‌برداران بخش کشاورزی در استان یزد سالانه حدود   ۱.۸ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل ؛ تولیدات باغی ۲۶۹ هزار تن ،  زراعی ۵۹۱ هزار تن ،  دامی ۴۰۳ هزار تن و گلخانه ای ۵۴۲ هزار تن که ارزش آن حدود ۱۵۳ هزار میلیارد ریال برآورد شده است را به بازار مصرف روانه می کنند.

هم اکنون استان  یزد با سطحی معادل  یکهزار و ۸۴۰ هکتار گلخانه و با تولید ۵۴۰ هزار تن انواع محصولات گلخانه ای ۲۰ درصد از سهم تولید کشور را در این زمینه به خود  اختصاص داده است.

افزایش ۴۲ درصدی تولید محصولات زارعی در دولت تدبیر و امید

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از افزایش ۴۲ درصدی تولید محصولات زراعی در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: این محصولات از ۴۱۷ هزار تن  در سال ۹۲  اکنون به ۵۹۱ هزار تن  رسیده است.

سید ابوالفضل وکیلی ادامه داد: این شاخص مؤید رشد سالانه ای معادل ۴.۸ درصد و افزایش چشمگیر عملکرد در واحد سطح کشاورزان استان یزد است، که این افزایش تولید در حالی حاصل شده که در دوه دهه اخیر کشور با خشکسالی شدید دست به گریبان بود و بیانگر بهره وری قابل توجه در بخش کشاورزی استان است.

افزایش ۴۸ درصدی تولید محصولات باغی 

وی همچنین میزان افزایش  تولیدات باغی  استان را در هشت سال اخیر ۴۸ درصدی اعلام کرد و گفت: تولیدات باغی یزد  از ۱۸۲ هزار تن در سال ۹۲ به ۲۶۸ هزار تن رسیده این شاخص مبین رشد سالانه حدود ۵ درصدی  در این بخش است.

وکیلی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم، ۷۹۵ هکتار گلخانه سبزی و صیفی با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال در استان یزد احداث شده که سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای استان  ۷۶ درصد افزایش داشته و برای پنج هزار و ۶۰۰ نفر نیز به طور مستقیم  اشتغال ایجاد شده است.

وی ادامه داد:  تنوع بخشی به کشت محصولات گلخانه ای با هدف خروج از کشت تک محصولی خیار،  به انواع محصولات شامل خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، کاهو، توت فرنگی، آلوئه ورا و گیاهان دارویی به منظور ارتقاء بهره وری آب  از دیگر اقدامات صورت گرفته با حمایت دولت در هشت سال اخیر در استان یزد بوده است.

وکیلی ساخت نخستین گلخانه کشت به روش بازچرخانی آب ( NFT ) را از دیگر فعالیت های سال های اخیر نام برد و گفت:در این روش بالغ بر ۶۰ کیلوگرم محصول در واحد سطح تولید می شود و این روش در مقایسه با طرح های موجود گلخانه ای ، مصرف آب را به نصف کاهش و میزان تولید را نیز  تا ۲ برابر افزایش می دهد .

تولید ۱۰۰ میلیون انواع نشاء

وی آغاز عملیات اجرایی برای انتقال کشت علوفه به محیط های کنترل شده گلخانه ای درسطح ۹۰ هزار مترمربع با شاخصه تولید ۱۰ برابری در مقایسه با فضای باز را از دیگر فعالیت های انجام شده در دولت تدبیر و امید بیان کرد و گفت: در این زمینه ۱۰۰ میلیون انواع نشاء سبزی و صیفی تولید و کشت نشایی با هدف کاهش ۱۵ درصدی در مصرف آب ، انرژی و زمان نیز در بین کشاورزان ترویج شده است.

وی خاطر نشان کرد:  اتخاذ سیاست های مناسب به ویژه  اصلاح نژاد و جایگزینی دامهای پربازده و پرتولید در بخش دام و طیور در سالهای اخیر سبب روند افزایشی تولید در بخش دام و طیور استان شد.

وکیلی ادامه داد: اجرای این سیاسیت ها  افزایش ۷۶ درصدی در تولید گوشت قرمز ، ۸۷ درصدی در تولید تخم مرغ  ، ۵۸ درصدی در تولید شیرخام  و ۲۶ درصدی در تولید گوشت طیور را در استان فراهم ساخته است.

بهره برداری از یکهزار و ۵۱۹ واحد دامپروری در دولت تدبیر و امید

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید یکهزار و ۵۱۹  واحد دامپروری به بهره برداری رسید گفت: تعداد مجموع واحدهای دامی استان در این دولت به سه هزار و ۷۶۷ واحد رسیده که  ۶۷ درصد رشد داشته است.

افزایش ۱۳۰درصدی توسعه سیستم‌های آبیاری نوین

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از افزایش  ۱۳۰ درصدی توسعه سیستم های نوین آبیاری در دولت تدبیر و امید خبر داد و افزود: اجرای سیستم های نوین آبیاری از ۱۳ هزار و ۴۰۰  هکتار در سال ۹۲ به  افزون بر ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: این امر منجر به صرفه جویی ۱۰۰ میلیون مترمکعبی آب در بخش کشاورزی و افزایش راندمان آبیاری به میزان ۹ درصد شده است که راندمان آبیاری  را از ۳۹ به ۴۸ درصد افزایش داده است.

نوسازی ۴۵ درصد ناوگان ماشین های بخش کشاورزی

وکیلی از افزایش ۳۶ درصدی ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی با نوسازی ۴۵ درصد از ناوگان ماشین های  این بخش در هشت سال گذشته خبرداد و  افزود: ضریب مکانیزاسیون در استان یزد از ۱.۳۵ درصد به ۱.۸۳ درصد رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: به کارگیری فناوری های جدید در بخش کشاورزی در دولت تدبیر و امید سرعت بیشتری به خود گرفت بطوریکه در قالب خط تسهیلات اعتباری ویژه مکانیزاسیبون اعتباری معادل یکهزار و ۳۰۶ میلیارد ریال برای نوسازی ماشین آلات کشاورزی اختصاص یافته است.

وی افزود:  این تسهیلات برای خرید ۸۸۶ دستگاه تراکتور، ۲ هزار و ۴۸۴  دستگاه به منظور مکانیزه نمودن واحدهای دام طیور و آبزیان و ۲ هزار و ۱۳۴  دستگاه از انواع ادوات کشاورزی تخصیص یافته است.

سرمایه گذاری پنج هزار و ۶۷۱ میلیارد ریالی و افزایش ۱۷۸ درصدی ظرفیت واحدهای صنایع تبدیلی 

وکیلی از افزایش  ۱۷۸ درصدی ظرفیت واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی بخش  کشاورزی در دولت تدبیر و امید در استان خبر داد و گفت: ظرفیت این واحدها  از ۴۴۵ هزار تن در سال ۹۲ به یکهزار و ۲۴۸ تن رسیده است.

وی از بهره برداری از ۲۱۹ واحد صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: این واحدها  با سرمایه گذاری پنج هزار و ۶۷۱ میلیارد ریال و ظرفیت تولید سالانه  ۷۹۲  هزارتن که در مجموع زمینه اشتغال چهار هزار و ۱۵ نفر را بطور دائم فراهم ساخته، ایجاد شده است.

تولید ۵۰۰ تن ماهی تیلاپیا

وکیلی گفت : پنج  گونه جدید تیلاپیا برای نخستین بار توسط مرکز تحقیقات آبزیان آبهای شور داخلی بافق  در سطح کشور معرفی شده و استان یزد یکی از قطب های مهم تولید این ماهی در کشور محسوب می شود.

وی تصریح کرد:در زمینه پرورش ماهی تیلاپیا ، ۱۷ مورد موافقت اصولی و جواز تاسیس با ظرفیت ۱۷ هزار تن پرورش ماهی و ۳۲ میلیون قطعه تکثیر بچه ماهی در این دولت صادر شده و در ۲ سال اخیر تولید تیلاپیا به ۵۰۰ تن و تکثیر و تولید بچه ماهی نیز در استان به مرز سه میلیون قطعه رسیده است .

افزایش سرمایه صندوق حمایت بخش کشاورزی 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: سرمایه صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان یزد نیز در هشت سال اخیر از ۲۷۰ میلیارد ریال در سال ۹۲  به یکهزار و ۱۴۰ میلیارد ریال رسیده  که نزدیک به پنج برابر شده است.

بهره برداری از ۷۸۸ طرح عمرانی و اقتصادی بخش کشاورزی 

وکیلی مجموع طرح های بهره برداری شده بخش کشاورزی استان یزد در هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید را  ۷۸۸ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتباری بالغ برهشت هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود:  بهره برداری از این طرح ها بالغ بر چهار هزار و ۱۴۰ شغل در بخش کشاورزی استان ایجاد کرده است.

رشد کشاورزی در استان یزد در حالی صورت گرفته که این استان کم بارش ترین و کویری ترین استان کشور با بالاترین میزان تبخیر آب است و در دو دهه گذشته بخش کشاورزی استان با چالش خشکسالی نیز مواجه بوده اما در سایه افزایش بهره وری، رونق تولیدات کشاورزی مبین استفاده صحیح از منابع محدود آب در این استان بوده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا