گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مرهمی برای سرزمین خشک

مدیر جهادکشاورزی سربیشه گفت: کاهش نیروی انسانی موردنیاز، افزایش راندمان انتقال و توزیع آب و همچنین استفاده بهینه از مقدار اندکی آب که کشاورز در اختیار دارد، از مزایای اجرای طرح آبیاری کم فشار بوده که آن را مناسب برای آبیاری در سرزمین خشکسالی کرده است.

مریم جوادی بایگی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روش آبیاری قطره‌ای طی سالیان گذشته در کشورهای مختلف جهان بخصوص فرانسه برای آبیاری در گلخانه‌ها مورد استفاده بوده است؛ در ایران نیز این روش در دهه پنجاه ابداع شد و سطوح بزرگی با این روش آبیاری شدند.

وی ادامه داد: هزینه‌های زیاد و تکنیک‌های نسبتا پیشرفته این روش و نمک‌ها و مواد جامد معلق در آب‌های ایران ازمعایب آبیاری قطره‌ای بوده و باعث شده که کشاورزان کمتر از این روش آبیاری استفاده کنند.

مدیر جهادکشاورزی سربیشه بیان کرد: با توجه به کمبود آب در مناطق مختلف کشور به ویژه خراسان جنوبی، و همچنین بروز خشکسالی‌های متمادی و در راستای اصلاح الگوی مصرف، آبیاری کم فشار جایگزین مناسبی برای انواع آبیاری است.

جوادی بایگی ادامه داد: روش آبیاری قطره‌ای پر فشار علاوه بر هزینه هنگفت تاسیسات اولیه و هزینه‌های نگهداری و صرف انرژی زیاد برای پمپاژ باید ابتدا آب در استخر ذخیره شود و طی مدت زیادتری مورد استفاده قرار گیرد و مشکلات متعددی برای کشاورزان بوجود می‌آورد؛ در حالی که کشاورز ۴ ساعت حق آبه دارد.

وی تصریح کرد: آبیاری کم فشار روش جدیدی است که در آن  با استفاده از فشار آب موجود در لوله‌های آبرسانی مزرعه و یا با ایجاد فشار کم با ریزش آب درون یک مخزن کوچک به مانند لوله جدار با اتصال به لوله موتور خانه بدون نیاز به استخر و پمپاژ انجام می‌پذیرد.

جوادی بایگی اظهار کرد: استفاده کردن از این سیستم آبیاری برای زمین‌های کشاورزی بسیار وسیع و اراضی کوچک، مکانیزه بودن سامانه، کاهش نیروی انسانی موردنیاز، افزایش راندمان انتقال و توزیع آب و همچنین استفاده بهینه از مقدار اندکی آب که کشاورز در اختیار دارد، از مزایای اجرای طرح آبیاری کم فشار بوده که آن را مناسب برای آبیاری در سرزمین خشکسالی کرده است.

وی با بیان اینکه از بابت همین طرح ٧٢ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب در چاه فلاحی سربیشه در سال صرفه‌جویی شد، افزود: طرح آبیاری کم فشار چاه فلاحی در ۲۹ هکتار از بخش مرکزی سربیشه با اعتبار دولتی ۲ میلیون و ۳۰  هزارریال شامل خطوط انتقال و شبکه توزیع به بهره‌برداری رسید که امیدواریم این روش را بتوانیم توسعه دهیم تا از آب در بحران کم‌آبی بیشتر بهره ببریم.

مدیر جهادکشاورزی سربیشه یادآور شد: باید سعی شود تا از آبیاری سنتی فاصله گرفته و به آبیاری مدرن و مکانیزه روی آوریم تا بتوانیم راندمان آبیاری را افزایش و تولید را بالا ببریم.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا