گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

۶ مشکل اساسی صنعت پنبه/ واردات بی‌رویه وزارت صمت تولید را فلج کرد

یک فعال صنعت پنبه به 6 مشکل اساسی اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته باعث محدودیت تولید پنبه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز مجتبی صمیمی فعال صنعت پنبه در نشست خبری به موانع تولید طلای سفید در کشور اشاره کرد و گفت: اتحادیه‌های تولید و صنعت پنبه منسجم نیستند و هرکدام ساز خود را می‌زنند و تصمیمات آنها با همدیگر هم‌افزایی ندارد.

وی همچنین گفت: سیاست‌های تدوین شده در پایین‌دست معمولاً به نفع کشاورزان نیست و به تولید آنها ضربه می‌زند.

صمیمی افزود: مدیریت جزیره‌ای وزارت صمت و جهاد کشاورزی هیچ نفعی برای تولید این بخش ندارد، در حالی که تولید در وزارت جهاد مدیریت می‌شود، وزارت صمت واردات بی‌رویه به ویژه در فصل برداشت انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: مدیریت در کشور آتش‌نشانی است و مدیریت وزارت صمت هم از این قاعده مستثنی نیست. این وزارتخانه در مهرماه که قیمت پنبه در ازبکستان و چین به حداقل می‌رسد، اقدام به واردات می‌کند اما در همان زمان فصل برداشت داخل کشور نیز هست و تولیدکنندگان از این ناحیه آسیب می‌بینند.

وی اظهار داشت: نرخ خرید تضمینی پنبه پائین است به طوری که هزینه‌های آنها را جبران نمی‌کند، بنابراین کشاورز انگیزه‌ای برای کشت ندارد و به این دلیل سال به سال سطح کشت و تولید کمتر می‌شود.

این فعال صنعت پنبه در ادامه گفت: ماشین‌آلات برداشت پنبه در کشور وجود ندارد. دولت به همه چیز از نعل اسب گرفته تا بیل و کلنگ ارز ترجیحی می‌دهد، اما به ماشین‌آلات کشاورزی نمی‌دهد، به این دلیل کشت و داشت و برداشت پنبه به روش کاملاً سنتی انجام می‌شود. وزارت جهاد می‌گوید قرار است ۵ دستگاه ماشین برداشت پنبه به کشور بیاید که هنوز نیامده است.

صمیمی همچنین گفت: وزارت جهاد در ترویج پنبه موفق نبوده، در حالی که روغن و کنجاله آن می‌تواند بسیاری از نیازهای کشور را که وابستگی زیادی هم داریم تأمین کند.

وی به اهمیت پنبه برای کشور اشاره کرد و گفت: ارزش افزوده محلوج در خرده فروشی پوشاک ۹۵۰ درصد است و به همین دلیل کشوری مثل مالزی اقتصادش برپایه آن می‌چرخد و ترکیه برنامه‌ریزی کرده که در ده سال آینده پیشرفت زیادی داشته باشد و کشورهای چین و ویتنام هم بخش اعظمی از تولید ناخالص داخلی کشورشان از این محل تأمین می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پس از بازدید اکیپ خبرنگاران از صنایع و مزارع پنبه از بردسکن و کاشمر در مهر سال گذشته که مشکلاتی از نظر کیفیت کم الیاف پنبه، فرسودگی ماشین‌آلات، بالا بودن قیمت نهاده‌های کشاورزی وجود داشت، تاکنون کدامیک از آنها برطرف شده است، گفت: اتفاقا بدتر هم شده است. بارها گفتیم اگر دست صنعتگر و کارگر را نمی‌گیرید حداقل پایشان را نگیرید، اما آنها پایمان را می‌گیرند و هیچ کمکی به این صنعت نمی‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا