گروه مشاوران برندینگ فراسو
گياه
تازه‌ها

بگونیا هیمالیس

گل زینتی بگونیا هیمالیس

بگونیا هیمالیس گیاهی گلدار و زیباست که گل هایی به رنگ های قرمز، صورتی، زرد و نارنجی و… تولید می کند. هیمالیس گیاه روز کوتاهی است و در نیمه ی دوم سال گلدهی دارد. حدود ۱۵۰۰ گونه بگونیا وجود دارد که خاستگاه آن‌ها جنوب و مرکز آمریکا، آفریقا و جنوب آسیاست و این گونه نوعی هیبرید از بگونیاست. این گیاه دو پایه است و گل‌های نر و ماده روی یک پایه آن قرار گرفته‌اند، گل‌های نر دارای پرچم‌های بسیار و گل‌های ماده نیز دارای یک تخمدان بزرگ دو یا چهار قسمتی هستند.

این نوع از بگونیا، سایه دوست بوده و حتی در زمستان هم گل می‌دهد. گل‌های این گیاه براق بوده و برگ‌های آن نیز به رنگ سبز تیره‌اند. در اکثر گونه‌ها میوه به شکل کپسول بالدار است و تعداد زیادی بذر در داخل آن وجود دارد. برگ‌ها چرمی شکل و براق و دندانه دار هستند، ساقه این گیاه قرمز رنگ و براق است و گل‌ها به صورت خوشه‌ای و سه تایی در نوک ساقه‌ها قرار می‌گیرند.

بگونیا هیمالیس

نور مورد نیاز

بگونیا به نور غیر مستقیم و زیاد احتیاج دارد، و معمولا اصلی ترین عامل از بین رفتنش نبود نور کافی است! اگر منزلتان پرنور محسوب نمی شود از خرید آن خودداری کنید. چون اگر نور کافی دریافت نکند گل و غنچه ها شروع به ریزش می کنند، برگ ها زرد و بی جان می شوند و احتمال ابتلا به بیماری های قارچی افزایش پیدا می کند. همچنین جوانه های گل تشکیل نمی شود. از قرار دادن در نور مستقیم آفتاب هم خودداری کنید چون باعث سوختگی گل و برگ ها می شود.

دمای مناسب نگهداری بگونیا هیمالیس

به دمای حدود ۲۴ درجه در روز و ۱۶ درجه در شب احتیاج دارد. این اختلاف دمایی باعث عمر بیشتر گل ها و شادابی آن می شود.

آبیاری بگونیا هیمالیس

بین دو آبیاری بسته به دمای اتاق اجازه بدهید سطح خاک خشک شود بعد آبیاری کنید.

آبیاری زیاد باعث زرد شدن برگ ها و پوسیدگی می شود. به غبارپاشی حساس است و باقی ماندن قطرات آب روی برگ ها باعث بیماری های قارچی و سیاه شدن برگ ها می شود.

بگونیا به رطوبت زیاد احتیاج دارد، زیر گلدان یک ظرف از آب و قلوه سنگ قرار بدهید(طوری که گلدان روی سنگ قرار بگیرد و با آب در تماس نباشد)

کوددهی بگونیا هیمالیس

چون گیاه گلدار است، برای تشویق آن به گلدهی بیشتر هر دو سه هفته یک بار با کود مخصوص گلدهی تغذیه اش کنید.

خاک مناسب بگونیا هیمالیس

چون این گیاه به پوسیدگی و قارچ حساس است باید خاکی انتخاب شود که زهکش مناسبی داشته باشد مثل ترکیب پیت ماس و پرلیت. تا حد ممکن گلدان گیاه را عوض نکنید تا به آن شوک وارد نشود و گل ها ریزش نکنند. یکی از علت های از بین رفتن گیاه تعویض گلدان است. هر سال نیازی به تعویض گلدان نیست چون نباید گلدان آن از خودش خیلی بزرگتر باشد.

تکثیر بگونیا هیمالیس

برای تکثیر کافی است قلمه این گیاه را از ساقه مناسب انتخاب کنید و دارای حداقل دو برگ باشد. این قلمه را به مدت یک یا دو هفته در آب قرار بدهید. بعد از نمایان شدن ریشه ها به بستر پیت ماس منتقل کنید.

در مورد گلدهی همان طور که گفته شد گیاه روز کوتاهی است و بعد از پایان گلدهی وارد فصل استراحت می شود و در این موقع آبیاری باید کمی کاهش پیدا کند و حدود ۱۲-۱۴ ساعت به شب نیاز دارد یعنی از ساعت ۷ غروب تا ۷ صبح بعد در جای تاریک قرار بگیرد تا به گلدهی تحریک شود (البته این کار برای فصل بهار و تابستان است)

نکات:

  • قارچ‌های بیماری زایی به اسم سفیدک می‌تواند روی برگ‌ها لک‌های پودری سفید ایجاد کند، در این صورت با سموم قارچ کش گیاه را سم پاشی کنید و گلدان بگونیا را به محلی با هوای خشک و اکسیژن دار ببرید.
  • اگر تار‌های عنکبوتی زیر برگ‌ها مشاهده شد و با برگ‌های جدید کمرنگ مواجه شدید، می‌توانید با یک سم کنه کش هر ۱۴ روز یک بار گیاه را سم‌پاشی کنید.
  • در صورتی که دیدید برگ‌های این گیاه لوله شد و حاشیه آن‌ها نیز خشک و چروکیده است، حتما از تشنگی رنج می‌برد و فورا آن را آبیاری و به محل سردتری که زیر ۱۸ درجه سانتی گراد باشد، منتقل کنید.
  • اگر برگ‌های بگونیا حالت موازییکی پیدا کرد و لکه‌های زردی روی آن به وجود آمد و لوله‌ای و بد شکل شد، باید گیاه را از گلدان خارج کنید تا به گیاهان دیگر سرایت نکند، زیرا عامل این مشکل ویروسی است و راه چاره‌ای ندارد.
  • همچنین رنگ پریدگی برگ‌ها و ریزش آن‌ها و غده‌ای شدن ریشه‌ها که در نتیجه فعالیت نماید است و سیاه شدن و پوسیده شدن ریشه‌ها که در نتیجه فعالیت قارچ‌های بیماری زا است، به راحتی درمان پذیر نیست و معالجه آن‌ها مقرون به صرفه نیست و آبیاری زیاد از حد و سردی هوای محیط به طور همزمان باعث پوسیدگی ساقه و یقه گیاه شده و آن را از بین می‌برد.

 

۰%

امتیاز کاربر: ۴.۶۵ ( ۱ نتایج)
منبع
ویکی پدیاسایت بیتوتهباشگاه خبرنگاران جوان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا