گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

زنبورها برای مقابله با آفت شالیزار به کمک کشاورزان آستانه می‌آیند

مدیریت جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه گفت: در سال زراعی جدید، مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج در بیش از یکهزار هکتار از اراضی زیر کشت این شهرستان عملیاتی می شود .

مهرداد محمدی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا ، سطح زیر کشت محصول برنج شهرستان آستانه را ۲۳ هزار و ۵۷۰ هکتار اعلام کرد و افزود: مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج با استفاده از زنبورهای تریکوگراما به عنوان جایگزین سموم شیمایی صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح بین ۳ تا ۴ مرحله در اراضی شهرستان انجام می شود اظهار داشت: کاهش مصرف سموم صنعتی، ارتقاء کیفیت محصول برنج و حفظ محیط زیست از اهداف اجرای طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج است.

مدیریت جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه در ادامه با اشاره به نشاء حدود ۹۰ درصد از اراضی برنج این منطقه یادآور شد: تاکنون ۱۰۴ تن بذرگواهی شده برنج در بین کشاورزان این شهرستان توزیع شده است.

به گفته محمدی در حال حاضر تعداد ۱۱ واحد بانک نشاء نیز با تولید بیش از ۱۱۰ هزار باکس نشاء برنج برای ۵۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت این شهرستان فعالیت دارند ، ضمن آنکه تعداد ۳۳ نفر بطور مستقیم و ۸۷ نفر نیز بصورت غیر مستقیم در این بانک های نشاء مشغول کارند.

وی با اشاره به اینکه امسال ۸۵ درصد از اراضی منطقه بصورت مکانیزه و ۱۵ درصد دیگر بصورت سنتی کشت می شود اظهار داشت: ۹۹ درصد برنج تولیدی این شهرستان از نوع محلی و یک درصد نیز پرمحصول است.

مدیریت جهاد آستانه اشرفیه از  طارم هاشمی ، جمشید جو، حسن سرا ، دم زرد و دم سیاه به عنوان مهمترین ارقام برنج این منطقه یاد کرد و افزود: سالانه ۱۱۲ هزار تن شلتوک برنج در این منطقه تولید می شود.

کشت برنج همه ساله از اوایل اردیبهشت ماه توسط برنجکاران آستانه ای آغاز و از اواسط مردادماه نیز برداشت این محصول در اراضی این منطقه انجام می شود.

شهرستان آستانه اشرفیه واقع در شرق استان گیلان ، با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای ۱۰۵ روستا و حدود ۱۰۸ هزار نفر جمعیت است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا