گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

افزایش سه برابری گلخانه‌های همدان برای گذر از کم آبی

افزایش سه برابری سطح زیرکشت و تولیدات گلخانه ای یکی از اقدامات و دستاوردهای مهم دولت طی هشت سال اخیر در صنعت کشاورزی استان همدان به عنوان راهکاری مطمئن برای برون رفت از بحران کم آبی محسوب می شود، موضوعی که در این سال ها به عنوان یک اولویت مورد توجه کشاورزان و مسئولان قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، کاهش نزولات آسمانی و اضافه برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی، استان همدان را در سال‌های اخیر با چالش جدی خشکسالی روبرو کرده، لذا توسعه و گسترش کشت گلخانه به عنوان راهی مطمئن برای مدیریت مصرف و صرفه جویی آب در اولویت برنامه ریزی مسئولان و کارشناسان کشاورزی این استان قرار گرفت.

پرداخت وام های کم بهره برای کشت محصولات گلخانه‌ای به کشاورزان در سال های اخیر از یک سو ، بهره وری بهینه از منابع آبی برای تولید محصولات با کیفیت و مزیت های منحصر بفرد دیگری برای این کشت کافی بود تا سرمایه گذاران حوزه کشاورزی در اقصی نقاط استان همدان برای سرمایه گذاری در این بخش رغبت بیشتری نشان دهند تا شاهد توسعه روزافزون تولید محصولات گلخانه‌ای در نقاط مختلف استان باشیم.

به باور کارشناسان کشاورزی استان همدان، توسعه گلخانه ها، بهره وری آب بخش کشاورزی را ۱۰ تا ۱۲ برابر نسبت به فضای باز افزایش می دهد و لذا توجه به این رویکرد در سالهای اخیر که بارندگی ها کاهش یافته نقطه قوتی برای بخش کشاورزی استان ایجاد کرده است.

به گفته «علیرضا ابراهیمی» کارشناس کشاورزی استان همدان، یکی از مهمترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی دولت تدبیر و امید در حوزه کشاورزی، توسعه کشت های گلخانه ای است زیرا یکی از مزایای اجرای این طرح ورود آبهای سطحی به چرخه مصرف و جلوگیری از هدر رفت آب است.

به اذعان وی، کشت گلخانه ای در استان همدان با حمایت های دولت و اختصاص تسهیلات مناسب و همچنین حمایت های گسترده مسئولان در سال های اخیر توسعه یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز یکی از شاخص ترین عملکردهای دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی این استان را توجه به کشت گلخانه ای عنوان می کند.

به گفته «منصور رضوانی جلال» استان همدان با تدوین سند راهبردی بخش کشاورزی و اولویت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، سالانه باید ۷۰ هکتار گلخانه احداث کند.

۲۱۰ هکتار گلخانه به مجموع گلخانه‌های استان افزوده می‌شود

رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان تاکید می کند که در حال حاضر برنامه زمان بندی شده سه ساله در تمامی شهرستان‌ها برای احداث گلخانه‌های بزرگ در حال اجراست و تا پایان امسال باید ۲۱۰ هکتار گلخانه به مجموع گلخانه‌های استان افزوده شود.

به گفته وی، همدان با دارا بودن بهترین شرایط آب و هوایی و خاک حاصلخیز یکی از مستعدترین استانها برای تولیدات کشاورزی گلخانه ای است.

رضوانی جلال با تشریح مزایای کشت گلخانه ای گفت: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید مساحت گلخانه های استان همدان ۷۵ هکتار با تولید ۱۸ هزار تن انواع سبزی و صیفی بود.

او ادامه داد: مساحت گلخانه های استان تا پایان سال ۱۳۹۹ به ۱۷۶ هکتار افزایش یافته و  ۴۵ هزار تن انواع محصول سبزی و صیفی شامل خیار، گوجه، فلفل و سایر اقلام از این گلخانه ها تولید شده است.

کارشناس مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۵ هکتار گلخانه در استان همدان احداث شده است، گفت: در حال حاضر هشت هکتار گلخانه در دست اجرا است و  ۴۲۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای در استان در حال برنامه‌ریزی، مطالعه و احداث زیرساخت است.

«علیرضا ابراهیمی» با اشاره به صادرات محصولات گلخانه‌ای استان به سایر کشورها نیز یادآور شد: در سال ۹۷ برای نخستین بار صادرات محصولات گلخانه‌ای استان اتفاق افتاد و سال گذشته نیز صادرات محصولات گلخانه‌ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس و چند کشور دیگر انجام شد.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح کشت محصولات گلخانه‌ای استان همدان به گوجه فرنگی، خیار و فلفل دلمه‌ای اختصاص دارد، گفت: کشت های دیگر از جمله سبزیجات برگی نیز در گلخانه‌ای استان تولید می‌شود ضمن اینکه به دنبال احداث شهرک گلخانه‌ای سبزی در همدان هستیم.

علاوه بر رغبت کشاورزان و سرمایه گذاران به این نوع کشت در استان همدان توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای همدان از رویکردهای اصلی مدیریت ارشد استان به شمار می‌رود به طوریکه استاندار همدان توسعه این بخش کشاورزی را جزو اولویت‌ها در سند راهبردی استان نهادینه کرده است.

«سیدسعید شاهرخی» با اشاره به رشد شتابان حوزه کشاورزی همدان عنوان کرد که در سند راهبردی استان تا سال ۱۴۰۰ باید ۲۱۰ هکتار کشت گلخانه‌ای به سطح گلخانه‌های استان اضافه شود.

حمایت همه جانبه از سرمایه‌گذاران در احداث گلخانه‌

استاندار همدان معتقد است با تحقق این امر تحول عظیمی در حوزه کشت گلخانه ای استان ایجاد می شود.

شاهرخی از اعلام آمادگی دولت برای حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران در حوزه گلخانه‌ای خبر داد و  تاکید کرد: یکی از راه‌های حفظ و توسعه کشاورزی در شرایط کم آبی تقویت این حوزه است.

بر اساس آخرین اطلاعات، بیشترین محصولات گلخانه‌ای استان به خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، بادمجان و گل شاخه بریده اختصاص دارد که البته ۶۰ درصد محصولات گلخانه‌ای استان مربوط به گوجه فرنگی، ۲۰ درصد خیار و ۱۰ درصد مربوط به سایر محصولات است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز کشت‌های گلخانه‌ای را یکی از راهکارهای استفاده بهینه از منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: با توجه به رشد روز افزون جمعیت، محدودیت منابع آب و خاک و ضرورت تامین مواد غذایی توجه و توسعه کشت گلخانه ای ضروری است.

به گفته «حجت الله شهبازی»، با توجه به نقش بسیار مهم گلخانه ها در کاهش مصرف منابع آبی، خاک و انرژی، توسعه گلخانه ها در سالهای اخیر در اولویت قرار گرفته است.

وی شرایط استان همدان را برای تولید محصولات گلخانه ای مناسب ارزیابی کرد و گفت: روزهای خنک و شب های سرد این استان شرایط مناسبی را برای تولید محصولات گلخانه ای با کیفیت فراهم کرده است.

شهبازی از ایجاد بیمه محصولات گلخانه ای برای کشاورزان این بخش خبر داد و تاکید کرد: محصولات گلخانه ای استان همدان به دلیل کیفیت بالا زودتر و بهتر از تولیدات استان های دیگر به فروش می رسد.

ساخت گلخانه به سبک اسپانیایی 

توجه به کشت گلخانه ای در استان همدان در سالهای اخیر موجب شد تا مسئولان و کارشناسان این بخش به فکر ایجاد دستاوردهای جدید در این حوزه باشند به گونه ای که ساخت گلخانه مدرن به سبک و سیاق کشورهای اروپایی از دیگر برنامه هایی بود که در دستور کار قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز از ساخت گلخانه‌ مدرن در مساحت ۱۱ هکتار در شهرستان بهار خبر داد و گفت: سازه‌های این گلخانه نوع اسپانیایی است و بخشی از آن در سال ۹۹ بهره‌برداری شده است.

«ظاهر پورمجاهد» با بیان اینکه سازه‌های این گلخانه از کشور اسپانیا خریداری شده است تاکید کرد: سهم گلخانه ها در ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات این منطقه بسیار مهم است.

او یادآوری کرد: به همان میزان که شهرک های صنعتی در توسعه استان همدان نقش دارند، شهرک های گلخانه ای نیز دارای اهمیت هستند و برای تکمیل آنها تلاش می‌کنیم.

پورمجاهد تاکید کرد: به محض فراهم شدن زیرساخت های شهرک های گلخانه‌ای و قطعه بندی اراضی از طریق فراخوان به دانش آموخته‌های رشته کشاورزی واگذار می‌شود تا دغدغه اشتغال نداشته باشند.

استان همدان با داشتن ۶۸ هزار و ۲۰۸ هکتار باغ و تولید سالانه ۵۸۱ هزار تن انواع محصولات باغی رتبه نخست را در غرب کشور و همچنین رتبه ۱۴ را از نظر سطح و رتبه ۱۲ را از نظر تولید در کشور به خود اختصاص داده است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا