گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

حکایت خلاقیت یک شهروند دوستدارطبیعت/باغ منحصر به فرد لاله در تبریز

باغ گل‌های لاله در روستای سفیده‌خوان، خلاقیت یک شهروندی است که علاقه کودکی را به همت خود گره زده و سالهای سال است که باغ منحصر به فردی از لاله‌ها را به نمایش می‌گذارد.

حکایت لاله‌های رنگارنگ در دهکده سفیده‌خوان به روزی باز می‌گردد که یک گلدان لاله به پدربزرگی هدیه داده می‌شود و حالا بعد از گذشت ۴۰ سال از این روز و با کاشت دوباره پیاز لاله‌ها، بار دیگر سر از خاک بیرون آورده‌اند.

حالا لاله‌های رنگارنگ در چند فرسنگی روستای سفیده‌خوان جا خوش کرده‌اند؛ روستایی با صفا با آب و هوایی خنک و دلپذیر که در بین اهالی به اسپیره خون نیز معروف است. این روستا در قسمت جنوبی شهر تبریز قرار دارد که برای رفتن به این روستا باید از بین سه دهکده هروی، بیرق و لیقوان عبور کرده تا از نزدیک نظاره گر زیبایی خلقت خداوند باشی.

وارد دهکده سفیده‌خوان که می‌شوی با کج کردن راه به سمت راست، سرخی گل‌های لاله نیز خودی از خود نشان می‌دهند، یک مزرعه که در حصار گل‌های لاله است و با نسیم ملایم بهاری برای خود دلبری می‌کنند.

فصل اردی‌بهشت که از راه می‌رسد گل‌های لاله نیز سر از خاک بیرون می‌آورند؛ گل‌هایی که عمر محدودی دارند اما در همین چند روز باقی مانده از عمر خود، لحظات زیبایی را برای تماشاگران رقم زده و در قاب دوربین عکاسی ثبت می‌کنند.

باغ گل‌های لاله مسافری است که از یک خانه تاریخی در تبریز به دهکده سفیده‌خوان کوچ کرده است؛ باغ ی پر از گل‌های لاله که به یک علاقه کودکی گره خورده و پیشینه‌ای ۴۰ ساله را برای خود رقم زده است. سیر تا پیاز باغ لاله‌ها را باید از زبان کسی شنید که سالهاست عمر خود را پای این لاله‌ها گذاشته است تا مبادا روزی پژمرده شده و برای همیشه خداحافظی کنند.

شکوفا شدن گل‌های لاله در دهکده سفیده‌خوان بهانه‌ای شد تا ما نیز سری به این باغ بزنیم؛ قطعاً تمام بذرها و حتی شکوفا شدن گل‌ها به پاس زحمات کسانی است که روزها و سال‌ها رفاقت چندانی با خاک و طبیعت دارند و تا زمانی که ثمره زحمات به بار نشیند خیالشان راحت نمی‌شود.

گلدان لاله‌ای که پدربزرگم هدیه گرفت

صادق اقدمی گفت: تاریخچه این لاله‌ها به ۴۰ سال گذشته بازمی‌گردد؛ یعنی روزی که پدربزرگم یک گلدان لاله از دوست خود هدیه می‌گیرد؛ عمر گل‌های لاله محدود است اما می‌توان با کاشت پیاز این گل‌ها در فصل رویش لاله‌ها، نظاره گر زیبایی آنها شد.

وی افزود: تا اینکه روزی پدرم پیاز این گل لاله را در باغچه خانه می‌کارد و این همان روزی است که باعث شد گل‌های لاله برای همیشه شکوفا شده و افزایش یابند.

اقدمی گفت: آن روزها سن و سال کمی داشتم اما با این وجود از همان کودکی علاقه بسیاری به گل‌های پیازی داشتم و دلم می‌خواست تا این گل‌ها را بکارم و افزایش دهم تا اینکه بعد از برگشتن از سربازی در سال ۱۳۷۰، شروع به توسعه گل‌های لاله کردم.

او ادامه داد: اول از همه از باغچه کوچک خانه خودمان شروع کردم و بعد از اینکه پدرم خانه را فروخت گل‌های لاله را به باغچه خانه پدربزرگم که همان حیاط خانه تاریخی بود انتقال دادم.

باغی برای خودم دست و پا کردم

وی بیان کرد: این برایم کافی نبود تا اینکه به فکر افتادم تا باغی برای خودم دست و پا کنم و لاله‌ها را به آنجا منتقل کنم و این نقطه آغاز دیگری بود که در دهکده سفیده‌خوان، باغی را خریده و علاوه بر گل‌های لاله، گل‌های پیازی دیگری را نیز بکارم.

اقدمی افزود: در حال حاضر در باغی که در دهکده سفیده‌خوان خریده‌ام، ۲۳ نوع گل نرگس در طرح و رنگ‌های مختلف وجود دارد.

وی بیان کرد: من تنها به کاشت گل‌های لاله اکتفا نکرده‌ام و گل‌های کلاغک، سنبل، آلیوم، زعفران زینتی، گل محمدی، نوروز گلی و حتی درختان میوه اعم از بادام، آلوچه، گیلاس، آلبالو، گردو، زردآلو و درختچه‌های زینتی نظیر یاس زرد، به ژاپن و یاسمن هلندی و سیب آلبالویی که اکثراً در تهیه ترشی مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز کاشته‌ام.

از کودکی علاقه بسیاری به گل‌ها داشتم

وی گفت: همان طور که گفتم از کودکی علاقه بسیاری به کاشت گل‌های پیازی داشته‌ام و هدفم این بود که روزی مزرعه‌ای برای خودم و همشهریان ایجاد کنم که در نهایت به آرزوی خودم رسیدم.

اقدمی افزود: گل‌های لاله ارتقا دهنده هستند و افزایش می‌یابند؛ از آن جایی که فصل اردی‌بهشت، فصل گل‌های پیازی است این چهارمین بهار است که گل‌های لاله در دهکده سفیده‌خوان شکوفا می‌شوند.

مردم استقبال خوبی از باغ لاله‌ها دارند

وی گفت: با وجود اینکه در این منطقه آب، برق و گاز وجود ندارد اما من با دست‌های خالی اینجا را دست و پا کرده‌ام؛ البته به هنگام نیاز به آب، با مخزن موجود در این باغ رفع نیاز می‌کنم.

اقدمی در پایان افزود: از اینکه تمام افرادی که به دیدن این مزرعه می‌آیند و از دیدن این گل‌ها و هوای دلپذیر روستا می‌توانند لحظاتی را در کنار عزیزان خود باشند خیلی خوشحال می‌شوم و خدا را شکر می‌کنم.

مزرعه‌ای در دل روستای سفیده‌خوان که این روزها مورد استقبال همشهریان تبریزی و حتی اهالی این روستا قرار گرفته است؛ باغی پر از گل‌های لاله که به یک علاقه کودکی گره و البته همتی گره خورده است تا هدیه ۴۰ ساله پدربزرگ خود را توسعه دهد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا