گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

امنیت غذایی جهان در سال ۲۰۲۱/سه عاملی که گرسنگی را بیشتر خواهد کرد

بر اساس گزارش‌های جهانی، جنگ، تغییرات آب و هوایی و ویروس کرونا سه عامل تشدید گرسنگی در جهان که سال 2021 تعداد 142 میلیون نفر را به قحطی خواهد کشید.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از «کاماندیریم»، در حالی که سازمان ملل متحد پیش بینی کرده بود تا سال ۲۰۳۰ گرسنگی در جهان ریشه کن شود اما جدیدترین گزارش جهانی حاکی است که در سال گذشته تعداد گرسنگان جهان ۲۰ میلیون نفر افزایش یافته است. جنگ، تغییرات آب و هوایی و شیوع ویروس کرونا عاملان افزایش این گرسنگی بوده است. همچنین ۱۵۵ میلیون نفر در ۵۵ کشور جهان با گرسنگی شدیدی مواجه هستند که از ناامنی شدید غذایی رنج می‌برند.

این گزارش مشترک، سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد، اتحادیه اروپا و برنامه غذای جهان(WFP) است.

*افزایش گرسنگان جهان به بیشترین تعداد ۵ سال گذشته

بر اساس این گزارش، بیماری پاندمی کووید ۱۹ جنگ و درگیری‌ها و تغییرات آب و هوایی شرایط وخیمی را برای اکثر کشورهایی که در برابر تأمین امنیت غذایی آسیب پذیر هستند، ایجاد کرده است که ۱۵۵ میلیون نفر در ۵۵ کشور جهان در شرایط سخت ناامنی غذایی به سر می‌برند و میزان گرسنگان به بیشترین میزان ۵ سال گذشته رسیده است.

بر اساس توافق «شبکه جهانی برای مقابله با بحران غذایی» و اقدامات بشردوستانه برای جلوگیری از گرسنگی انجام می‌شود، اتحادیه اروپا، سازمان خوار و بار جهانی (فائو) و برنامه غذایی جهانی (WFP) یافته‌های خود را در قالب گزارش جهانی ۲۰۲۱ در زمینه بحران غذایی منتشر کردند.

*بشر فاتح سیارات از سیر کردن شکم خود عاجز مانده

در این گزارش، سازمان خوار و بار جهانی اعلام کرد: بشر اکنون می‌تواند به هدایت‌گر پهپادها باشد و حتی  با ترکیب مولکول ها در دورترین سیاره‌ از جمله مریخ اکسیژن تولید کند اما با این وجود هنوز در کره زمین ۱۵۵ میلیون نفر در بدترین وضعیت گرسنگی به سر می‌برند. این تضاد واقعا حیرت‌آور است و به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

فائو در ادامه می‌گوید: همکاران ما گزارش سالانه بحران غذایی را از سال ۲۰۱۷ منتشر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، اما گزارش امسال حاکی از وخیم‌ترین ناامنی غذایی در جهان است.

این گزارش حاکی است که تعداد گرسنگان جهان نسبت به سال ۲۰۲۰ به میزان ۲۰ میلیون نفر افزایش یافته است.

*برنامه سازمان ملل متحد برای ریشه کنی گرسنگی عملی نمی شود

فائو در ادامه می‌نویسد: برنامه‌ریزی برای ریشه‌کنی گرسنگی تا پایان سال ۲۰۳۰ که پیش از این برنامه ریزی شده بود به نظر می‌رسد قابل دسترس نخواهد بود؛ چراکه در همین گزارش آمده است ۱۳۳ هزار نفر در بورکینافاسو، سودان جنوبی و یمن در فاجعه‌بارترین وضعیت غذایی به سر می‌برند که نیاز به اقدام فوری دارند در غیر این صورت مرگ گسترده و فروپاشی خانواده‌ها را شاهد خواهیم بود.

*وضعیت وخیم تغذیه کودکان

علاوه بر این وضعیت زندگی کودکان بسیار آسیب‌پذیر و سوء تغذیه شدیدی دارند. در ۵۵ کشوری که بحران غذایی شدید دارند تقریبا ۱۶ میلیون کودک زیر ۵ سال دچار سوء تغذیه هستند و ۷۵.۲ میلیون کودک زیر ۵ سال به دلیل کمبود مواد غذایی رشد مناسب ندارند. هر چند این شرایط وخیم و دردناک است اما در صورت همکاری و حمایت‌های مالی می‌توان این وضعیت را بهبود بخشید و امنیت غذایی را برای آنها به ارمغان آورد.

رئیس فائو می‌گوید: در حالی که جوامع بشری و بین المللی خود را برای اجلاس غذای ملل متحد در ماه سپتامبر آماده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، مفاد این گزارشات می‌تواند راهنما و راهکاری برای مقابله با بحران گرسنگی در جهان باشد.

وی می‌گوید: امروزه به بخش کشاورزی باید در قالب بازرگانی نگاه شود. علاوه بر این باید سیستم‌های پیش‌آگاهانه در بخش کشاورزی توسعه یابد تا هر خطر و بحرانی پیشاپیش به آنها هشدار داده شود تا قبل از این که شرایط به بحران غذایی کشیده شود، اقدامات پیشگیرانه و آگاهانه برای مقابله انجام دهند.

هنری تافور، مدیر اجرایی بنیاد کودکان ملل متحد هم معتقد است: وضعیت گرسنگی به شدت نگران‌کننده است. بیماری کووید ۱۹ که قرنطینه خانگی و شوک‌های شدید اقتصادی و اجتماعی را باعث شده تغذیه کودکان را به شدت وخیم کرده است.

وی با بیان اینکه در شبکه‌های مجازی هر کسی گزارش امسال غذا را بسیار اسفناک و آسیب‌پذیر برای کودکان توصیف می‌کند، می‌گوید: این کودکان به عنوان عضو جامعه باید در اولویت باشند برای این کار لازم است که در زمینه سیستم‌های اطلاعاتی سرمایه‌گذاری کنیم تا با جمع آوری داده ها، نقاط آسیب‌پذیر همه گروه‌های جامعه را شناسایی کنیم. این اطلاعات برای از بین بردن گرسنگی و تأمین امنیت غذایی به ویژه کودکان و خانواده‌های آنها ضروری است.

وی با بیان اینکه علاوه بر خبرهای ناخوشایندی از وضعیت امنیت غذایی، چشم‌انداز هم بسیار ناامیدکننده است، گفت: تداوم کمبود غذایی تهدیدی است که در برخی از کشورها بحران غذایی را تشدید خواهد کرد.

*بحران غذایی مانند کوه یخی است که کامل دیده نمی شود

در ادامه این گزارش دیوید بیسلی، مدیر برنامه‌‌های غذایی جهانی هم می‌گوید: متأسفانه گزارش امسال غذای جهانی تنها تکه‌ای از کوه یخی است که در اقیانوس دیده می‌شود و بسیاری از ماجرا هنوز پنهان است.

بر اساس پیش بینی این گزارش چالش‌ها و جنگ‌ها همچنان پیشران بحران غذایی در سال ۲۰۲۱ خواهد بود. مشکلات اقتصادی حاصل از بیماری کووید ۱۹ بحران غذایی را به ویژه در کشورهای با اقتصاد شکننده‌ تشدید خواهد کرد و پیش بینی می شود که ۱۴۲ میلیون نفر در ۴۰ کشور مورد بررسی در بحران غذایی، شرایط اضطراری یا قحطی خواهند بود.

این گزارش می‌نویسد: بیشترین ناامنی غذایی در کشورهایی که به دلیل جنگ‌ها و درگیری‌ها دسترسی کمتری به بخش کشاورزی دارند، ایجاد خواهند شد که بسیاری از مردم بی‌خانمان می‌شوند و در این میان تنها کمک‌های بشردوستانه است که می‌تواند آنها را نجات دهد.

شبکه جهانی علیه بحران غذایی هم می‌نویسد: در حالی که کمک‌های بشردوستانه به شدت نیاز است، اما برای مقابله با بحران غذایی که روز به روز در حال افزایش است، کافی نیست و برای پاسخ به این بحران‌ها نیازمند صلح و امنیت و نیز انتقال سیستم غذایی جهانی به کشورها هستیم.

شبکه جهانی علیه بحران غذایی در ادامه می‌نویسد:ما باید از این فرصت استفاده کنیم و تعداد افرادی که توسط کمک‌های بشردوستانه زندگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند را کمتر کنیم و همواره به دنبال جامعه عاری از جنگ و به فکر توسعه و امنیت غذایی باشیم.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد سال‌هاست که یک میلیارد نفر شب‌ها گرسنه می‌خوابند. قبل از شیوع ویروس کرونا اعلام شد که نسبت به سال‌های قبل تعداد گرسنگان کمتر شده است، اما پس از شیوع ویروس کرونا که بیش از یک سال است در کل دنیا سایه افکنده، گزارشات جدید حاکی از افزایش تعداد گرسنگان است که تنها در سال گذشته ۲۰ میلیون نفر بیشتر شده است.

به گزارش فارس، اگرچه در سال‌های گذشته سازمان‌های بین المللی شعارهای زیادی برای کاهش فقر داده‌اند، اما بیشتر درگیر کارهای سیاسی شده‌ و از وظایف اصلی خود بازمانده اند. مثلاً صندوق بین المللی پول که با اعتبار کشورهای ایجاد شده تا در شرایط بحران به آنها کمک کند، اما تحت نفوذ آمریکا به ایران تسهیلات نداد در حالی که درخواست ایران در چارچوب مقررات این نهاد بین المللی بود، این اتفاقات بارها در سال‌های گذشته رخ داده که نهادهای بین المللی عادلانه در باره کشورها عمل نمی‌کنند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری فارس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا