گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

خشکسالی مزارع خرمشهر را تهدید می‌کند

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر از احتمال تنش آبی کشاورزی در این شهرستان همزمان با فرارسیدن فصل گرم سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ناجی شهیب زاده دوشنبه‌شب در نشست ستاد مقابله با خشک‌سالی و تنش آبی در فرمانداری خرمشهر، اظهار کرد: بخشی از زمین‌های کشاورزی تحت شبکه آبیاری زهکشی قرار دارد از جمله این موارد، زمین‌های کشاورزی حفار شرقی و شلمچه است که تحت پوشش شبکه آبیاری زهکشی هستند که ممکن است از لحاظ کمیت آب مانند سال ۹۷ با کمبود آب مواجه شوند.

وی افزود: اگر میزان شوری آب در پست سد خاکی مارد کمتر از چهار هزار میکروموس نباشد، در کشت‌های دائمی به ویژه در کشت نخیلات جزیره مینو، حفار شرقی و شلمچه خسارت خواهند دید و در این راستا برای کنترل مصرف آب کشاورزی باید الگوی کشت سایر کشت‌های تابستانه مشخص شود.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر، به تشریح احتمال تکرار تنش آبی در زمین‌های زارعی پرداخت و گفت: با توجه به اینکه در سال ۹۷ آب پشت سد مارد بین ۵۰ تا ۶۰ مترمکعب در ثانیه بود و کشت توسعه نیشکر بین ۸۰ تا ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه برداشت آب دارد، به طور قطع در تابستان امسال با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در بخش دام نیز یا از طریق آب روستایی و یا رودخانه مصرف دارد؛ بنابراین دچار مشکل خواهند شد که باید برای تأمین آب دام باید چاره اندیشی شود.

شهیب زاده، به مشکلات آبی مینوشهر اشاره کرد و گفت: در جزیره مینو به دلیل اینکه برای آبیاری کشت‌ها در حال حاضر هم از نهرها منشعب از رودخانه اروند استفاده می‌شود، شوری آب به هشت هزار میکروموس رسیده است و هم اکنون نیز دچار مشکل هستند.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هکتار زمین در مینوشهر تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی قرار دارد، افزود: سازمان آب و برق خوزستان می‌تواند ایستگاه پمپاژ را فعال کند اما این سازمان زمانی ایستگاه پمپاژ را فعال می‌کند که کانال‌های آبی در دسترس مردم بسته شود.

شهیب زاده افزود: حدود ۵۰۰ هکتار خارج از شبکه هستند و تأمین آب این زمین از طریق برداشت آب از کانال‌هاست و بر همین اساس مخالفت اهالی منطقه را در پی خواهد داشت.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
خبرگزاری مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا