گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

باران اخیر کورسوی امید را در کشاورزان خراسان شمالی زنده کرد

کشاورزان خراسان شمالی که به دلیل کاهش ۵۴ درصدی باران در سال زراعی جاری به ناچار حدود ۳۸ هزار از دیمزارهای خود را رها کردند،با بارش باران پنجشنبه شب ( نهم اردیبهشت ) کور سوی امید در دلشان برای به بار نشستن بخشی از این اراضی زنده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا،براساس گزارش هواشناسی استان خراسان شمالی اواخر هفته گذشته به طور میانگین حدود ۱۳ میلمتر باران در  ایستگاههای باران سنجی  این استان به ثبت رسید که بیشترین آن مربوط به ایستگاه ,,زیدر با ۲۲ میلمتر و کمترین آن با چهار میلیمتر از ایستگاه بجنورد گزارش شده است.
بارش باران هرچند اندک اواخر هفته گذشته باعث شادمانی کشاورزان استان خراسان شمالی شد به طوری که در برخی از مناطق این خطه شمالشرق کشور همانند شهرستان مرزی راز و جرگلان که بیشترین آسیب ناشی از خشکسالی را در سال زراعی جاری متحمل شد، نماز شکر به جای آوردند.
باران مرهم زخم کشاورزان 
غلام قلیپور یکی از عشایر استان خراسان شمالی نیز با ابراز خوشحالی از بارش باران اواخر هفته گذشته گفت که این بارش می تواند بخشی از مراتع ضعیف این استان که در معرض خشکسالی در حال نابودی بود ، احیاء کند.
وی اضافه کرد : عشایر برای تغذیه دام، وابستگی زیادی به مراتع دارند و احیاء این مراتع با بارندگی اخیر می تواند بخشی از هزینه های عشایر علوفه عشایر را خرید تامین کند .

و ی ابراز امیدواری کرد تا با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر احتمال بارندگی در هفته  بار دیگر استان شاهد بارندگی همانند هفته گذشته باشد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بارندگی اواخر هفته گذشته اندکی بارقه امید را در کشاورزان این استان زنده کرد و بارندگی که بیش از هشت میلیمتر باشد، می تواند برای کشاورزی این استان موثر محسوب شود که طبق گزارش هواشناسی این بارش بیش از این میزان بود.
محمدجواد تشکری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال کاهش بارندگی سبب شد تا تولید علوفه در مراتع به میزان ۵۰ درصد کاهش یابد و بارندگی اواخر هفته گذشته  می تواند سبب بهبود وضعیت مراتع شود.
وی اضافه کرد : اگرچه اظهارنظر پیرامون تاثیر گذاری این باران بر دیمزارهای خراسان شمالی تا حدودی زودهنگام است، ولی به نظر می رسد می تواند برخی از این اراضی را تا حد زیادی احیاء کند.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی اظهارداشت :حداقل بارندگی اخیر تا یک نوبت آبیاری مزارع آبی گندم و جو را کاهش  خواهد داد.
تشکری اظهار داشت: سطح قابل توجهی از کشتزار های  استان در سال زراعی جاری بر اثر کاهش بارندگی و خشکسالی از بین رفت و اراضی باقی مانده رویش  خوبی دارد که برای ادامه رشد به باران نیاز دارد و امیدواریم که بارندگی اواخر هفته گذشته تا حدودی  بخشی از زخم ناشی از خشکسالی بر عرصه کشاورزی استان را ترمیم شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: کاهش دما که پس از بارندگی اخیر رخ داد با سطح تبخیر را کاهش می دهد که می تواند تا حدودی برای دیمزارهای استان مفید باشد و ما برای کاهش التهاب ناشی از خشکسالی برای دیمزارها نیاز به بارندگی بیشتر داریم که امیدواریم که این بارش ها در روزهای آینده بار دیگر به استان برگردد.
بر اساس گزارش هواشناسی استان خراسان شمالی در سال زراعی جاری حدود ۵۹ درصد از پهنه این استان ۲۸ هزار کیلومتر مربعی واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده است به طوری که  ۱۳.۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید ،۱۳.۹ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۱ درصد خشکسالی متوسط و ۱۵.۶ درصد خشکسالی خفیف است.

طبق گزارش سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به دلیل خشکسالی گندمکاران استان ۳۸ ه‍زار هکتار از دیمزارها را رها کردند.

خراسان شمالی در منطقه آب و هوایی معتدل کوهستانی قرار دارد که میانگین بارندگی سالانه به حدود ۲۴۰ تا ۲۹۰ میلیمتر می رسد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا