گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

تولید کود ورمی کمپوست به روش جریان پیوسته

یک شرکت فناور اصفهانی موفق به تولید ‏‏کودهای ورمی کمپوست و بیولوژیکی با روش مکانیزه (جریان پیوسته) شده است که علاوه بر تغذیه خاک و رشد بهتر گیاه، موجب بهبود کیفیت خاک می شود.

مدیرعامل یک شرکت دانش محور مستقر در مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به نیاز روز افزون جامعه و محیط زیست به تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک، با رویکردی محیط زیستی تولید کودهای بیولوژی را آغاز کردیم.

حسین کریمی افزود: در کودهای ورمی نوعی کرم وارد فضولات گاو می شود که با تولید موادی با مشخصات مناسب به بهبود رشد گیاه کمک می کند. کود بیولوژیک نیز به صورت مایع است که با رساندن مواد غذایی به ریشه گیاه برای تولیدات مواد ارگانیک مناسب است.

وی با بیان اینکه این کودها مناسب درختان مثمر، گیاهان زراعی، گیاهان زینتی و آپارتمانی است، تاکید کرد: این نوع کودها قابل استفاده در تمام محصولات کشاورزی است، اما استفاده از آن در گلخانه ها، مزارع کشت و درختان مثمر بسیار مناسب، کاربردی و مقرون به صرفه تر است.

مدیرعامل شرکت دانش محور آیریک با تاکید براینکه این کودها مواد مورد نیاز گیاه را تامین می کند و باعث رشد بهتر گیاه می شود، تصریح کرد: از طرفی خاکی که با کود شیمیایی از بین رفته، پس از استفاده از این نوع کود بهبود می یابد و استفاده از این کودها برای کیفیت خاک و تولید مواد ارگانیک مناسب است.

کریمی با اشاره به خاصیت بهبود خصوصیات فیزیکی و بیولوژیکی خاک در اثر استفاده از این کودها، خاطرنشان کرد: این محصولات سبک، فاقد هرگونه بو، سنگ ریزه و بذر علف های هرز هستند و ظرفیت نگهداری آب و درجه خلوص بالایی نیز دارند. همچنین موجب هوا دهی خاک با ایجاد خلل و فرج و ایجاد پوکی در خاک های متراکم می شود.

وی با بیان اینکه استفاده زیاد از کودهای شیمیایی موجب کاهش میکروارگانیسم های مفید خاک می شود و خاک توانایی بازسازی خود را از دست می دهد، تاکید کرد: کودهای ورمی کمپوست به ازدیاد میکروارگانیسم های مفید در محیط و کاهش آلودگی محیط زیست که ناشی از استفاده بیش از اندازه کودهای شیمیایی است، کمک می کند.

کریمی اضافه کرد: این محصول موجب تسریع تجزیه مواد آلی و آماده سازی خوراک سالم مورد نیاز کرم ها می شود و با کاستن از فرار گازها به ویژه آمونیاک به کاهش بوهای نامطلوب و جلوگیری از قارچ و بیماری های درون توده کمپوست و کود حیوانی منجر می شود.

این تولیدکننده در خصوص مهم ترین موانعی که بر سر راه کارگاه های تولیدی در کشور است، اظهار کرد: گرفتن مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه بسیار زمان بر است که تسهیل این موارد کمک بسیاری در جهت مانع زدایی و پشتیبانی شرکت های تولیدی می کند.

کریمی ادامه داد: از طرفی کارگاه های تولیدی به تسهیلات و کمک های بانکی نیاز دارند که متاسفانه اعطای این تسهیلات با موانعی همچون نرخ بالا و قوانین سختگیرانه مواجه است.

وی افزود: تولید در کشور به توجه بیشتر نیاز دارد و در شرایط حال حاضر که با تحریم و کمبود ارز مواجه هستیم، کشاورزان به سمت تولید محصولات داخل روی آورده اند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا