گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

کرونا؛ کشاورزی مازندران را مکانیزه کرد

شیوع کرونا در کشورمان، در کنار معایب و مشکلات فراوانی که ایجاد کرده، موجب شده تا کمی از حالت سنتی برخی موضوعات فاصله بگیریم و وارد عرصه جدید و یا به اصطلاح مدرن شویم، به عنوان مثال، تا پیش از کرونا اگر صحبت از آموزش آنلاین در مدارس برای دانش‌آموزان و یا حتی در دانشگاه‌ها برای دانشجویان می‌شد، کمتر کسی می‌تواند آن را باور کند.

این موضوع در خصوص برخی امور دیگر نیز صدق می‌کند، مثلا اگر در گذشته و در فصل بهار سری به شالیزارهای مازندران می‌زدید، دسته‌های چند نفری کارگران نشاکار، مشغول نشای اراضی کشاورزی بودند و با همدیگر سر یک سفره غذا می‌خوردند و استراحت می‌کردند اما این روزها به دلیل شیوع گسترده کرونا در این استان، تقریبا این موضوع کمرنگ شده و نکته جالب‌تر جهش یکباره تمایل کشاورزان به نشای مکانیزه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره گفت: پیش از کرونا سطح زیر کشت اراضی به‌صورت مکانیزه ۵۰ هزار هکتار بوده که در دو سال کرونایی با افزایش ۱۰۰ درصدی، امسال به ۱۴۰ هزار هکتار رسیده است.

عزیزالله شهیدی‌فر درباره وضعیت کشت برنج در مازندران، اظهار کرد: ۲۲ فروردین ماه امسال نخستین نشای مکانیزه در محمودآباد مازندران آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان و شالیکاران پرتلاش مازندرانی هوشیارانه عمل کردند، افزود: کشاورزان امسال نسبت به انجام عملیات نشا چه‌ به‌صورت سنتی و چه مکانیزه زودتر اقدام کردند و عملیات کشت برنج را زودتر انجام دادند تا با مشکلات کاهش نزولات مقابله کنند و محصولات خوبی داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: با توجه به وضعیت خوب آب‌بندان‌ها بخشی از کشاورزان آب‌تخت را انجام داده و برخی نیز درحال انجام عملیات آب‌تخت در اراضی هستند که لازم است در فرصت باقی‌مانده نسبت به انجام عملیات نشا اقدام کنند.

شهیدی‌فر با اعلام اینکه قبل از کرونا سطح زیر کشت اراضی به‌صورت مکانیزه ۵۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در دو سال کرونایی با افزایش ۱۰۰ درصدی، امسال به ۱۴۰ هزار هکتار رسیده که به سلامت کشاورز کمک می‌کند.

این جهش در مکانیزه شدن فرآیند کشت و کار در مازندران در حالی صورت گرفته که کارشناسان کشاورزی معتقد بودند، یکی از معضلات کشاورزی مازندران به گفته کارشناسان کم توجهی به ایجاد زیرساخت های نوین و کشت مکانیزه است، اگر این استان قصد پیشگیری از زیان‌های اقتصادی ناشی از کرونا بر بخش کشاورزی را دارد، باید هر چه زودتر نسبت به ایجاد زیرساخت‌های مکانیزه مربوط به بخش‌های مختلف کشاورزی از تولید تا عرضه برنامه‌ریزی کند.

مکانیزه شدن فرآیند کشت و کار موجب افزایش سرعت کشاورزان در این روزهای کرونایی شده است اما کشاورزان نسبت به برخی امور نیز گلایه داشتند، یک کشاورز ساروی چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا به این نکته اشاره کرده بود که، در روزهای کرونایی، تجمع کارگران برای نشا یا دروی محصول خطرناک است.

وی با این وجود به این نکته اشاره کرد که، درست است در نشا یا دروی مکانیزه سرعت کاشت یا برداشت بالاتر می‌رود اما مسئولان باید به فکر کشاورزانی چون من که بنیه قوی مالی ندارند نیز باشند، چرا که هزینه تامین این نوع کاشت یا برداشت بالا است، در حالیکه تا سال های گذشته، به صورت خانوادگی این کار را انجام می‌دادیم.

به گزارش ایسنا، در حالیکه باید افزایش تمایل کشاورزان مازندرانی به استفاده از کشت و نشای مکانیزه برنج را به فال نیک گرفت مسئولان نیز باید تمهیداتی بیاندیشند که از لحاظ ریالی در شرایط کرونایی، کشاورز کمترین ضرر ممکن را ببیند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا