گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

بیماری زردی و زوال انگور در ۶ استان کشور شناسایی شد

عضو هیات علمی بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: بیماری زردی و زوال انگور شناسایی و در حال مدیریت این بیماری در برخی استان ها هستیم.

« مریم غایب زمهریر» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره بیماری زردی و زوال انگور افزود: انگور یکی از با ارزش‌ترین و مهم‌ترین محصولات باغی در  ایران است که مورد حمله عوامل مختلف بیماریزای گیاهی قرار می­ گیرد که  عارضه زردی و زوال فیتوپلاسمایی انگور در سال‌های اخیر به ­عنوان یکی از عوامل تخریب و از بین رفتن تاکستان­ ها در برخی استان‌­های مهم کشت انگور درکشور مطرح شده است.

به گفته وی، تاکنون از استان‌های مختلف از جمله لرستان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و فارس و خراسان در خصوص زردی و زوال انگور گزارش هایی ارایه شده است.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور درخصوص تاثیر شناسایی عارضه زردی و زوال مو و تفاوت‌های علایم آن از سایر بیماری ها در تاکستان ها در مدیریت  صحیح و به موقع این بیماری اظهارداشت: به طور کلی دو نوع زوال تند یا آنی (معروف به اسکا یا سکته مو) و زوال کند یا تدریجی در اثر عوامل فیتو پلاسمایی و زنجره مو در تاکستان‌ها مشاهده می‌شود.

غایب زمهریر تصریح کرد: بیماری اسکا یکی از خطرناک ترین و مهلک ترین بیماری های قارچی مو است که باعث زیان های شدید اقتصادی ناشی از دوباره ­کاری و کاهش محصول در تاکستان ها می شود.

به گفته وی، اسکا یک بیماری همراه تعداد زیادی گونه قارچی است.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور  در خصوص ظهور علایم عارضه زردی و زوال انگور در ایران گفت: این عارضه با زردی در اردیبهشت‌ماه آغاز می شود که با زردی ناشی از کمبود آهن متمایز است. زردی ناشی از کمبود آهن در اکثر درختان باغ همزمان دیده می شود و یک زردی ملایم است  اما زردی زوال انگور، به صورت درخشنده و به صورت لکه ای در درختان باغ قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: با آغاز خردادماه  و گرم شدن هوا، زردی ناشی از کمبود آهن ممکن است رفع شود اما درختانی که به صورت لکه ای در باغ با علایم زردی درخشنده مشاهده می ­شوند، به گسترش علایم ادامه داده و این زردی تبدیل به لکه های بافت مرده در حاشیه برگ‌ها می شود.

غایب زمهریرگفت: بنابراین با گرم شدن هوا این لکه گسترش بیشتری می یابد به صورتی که در اواخر تیر تا اواسط مرداد شدیدترین حالت عارضه یعنی زوال برخی شاخه ها و ریزش برگ‌های سوخته را مشاهده می کنیم که کشاورزان تاکستان به این حالت «آتشک» می ­گویند.

این متخصص بیماری شناس گیاهی درخصوص تفاوت‌های علایم زوال تند یا اسکا با زردی و زوال فیتوپلاسمایی در انگور  درباره نوع و زمان وقوع افزود: علایم اسکا در اواخر مرداد و اوایل شهریور به صورت ناگهانی بروز می کند و حتما علاوه بر علایم برگی، علایم پوسیدگی چوب و تنه نیز قابل مشاهده است، ولی علایم زوال فیتوپلاسمایی یا آتشک در تیرماه تا اواسط مرداد شدید می­شود، در حالیکه علایم پوسیدگی چوب در آنها قابل مشاهده نیست.

غایب زمهریر ادامه داد: یک فرم بطئی از اسکا نیز وجود دارد که که در آن میزبان آلوده بعد از چند سال از آلودگی، پژمرده و خشک می­‌شود که در این حالت نیز به دلیل بروز زوال ناگهانی از زوال تدریجی ناشی از عوامل فیتوپلاسمایی قابل تفکیک است.

کشاورزان از سوزاندان بقایای درختان انگور آلوده خودداری کنند 

این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور برای مدیریت عارضه زردی و زوال فیتوپلاسمایی انگور توصیه کرد: برای قلمه گیری از درختان سالم استفاده شود و قطع کردن و ریشه کنی درختان دارای علایم زوال یا خشکیده و بیرون بردن آنها از با­غ‌­های انگور در پاییز و زمستان در کنترل این عارضه بسیار موثر است.

وی گفت:  از سوزاندن بقایا و یا قطعه قطعه کردن بقایای آلوده در داخل باغ انگور جدا خودداری کرده و بایستی امحای بقایای آلوده در بیرون از باغات انجام شود، تاحد امکان بقایای تنه و ریشه­ های پایه قبلی از خاک خارج شده و برای جایگزینی و کشت مجدد، ‌ از نهال ­های سالم و دارای گواهی سلامت تهیه شده از نهالستان­‌های معتبر استفاده شود.

غایب زمهریر با بیان اینکه مبارزه با آفات مکنده نظیر زنجره مو و زنجرک موجود در باغ‌­ها، به عنوان ناقل بیماری توصیه می‌شود، افزود: بنابراین  مدیریت همزمان این آفات با کرم خوشه خوار با استفاده از دیازینون ۱.۵ در هزار بر اساس اطلاعیه های پیش آگاهی ضروری است.

وی اظهارداشت: حذف علف­‌های هرز یکساله و چندساله به خصوص نیلوفر صحرایی و گزنه، انجام منظم آبیاری باغ‌­ها و جلوگیری از تنش‌های خشکی نیز از روش‌های کنترل این عارضه است.

به گفته وی، هرس سبز، حذف شاخه های علفی بدون خوشه و پاجوش‌ها در همان مراحل اولیه رشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، باید هرس به اندازه ای انجام شود که شاخه های باقی مانده قدرت تامین آب و تحمل شرایط کم آبی را داشته باشند.

وی گفت: همچنین استفاده از القا کننده های مقاومت برای مدیریت بیماری‌های فایتوپلاسمایی انگور در دنیا توصیه می شود بنابراین استفاده از فوزتیل آلومینیوم ۴ در هزار به محض مشاهده علایم زردی به صورت پراکنده در بهار تاثیر خوبی در بهبودی علایم عارضه در باغ دارد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا