گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

حمله حلزون‌ها به باغ های خراسان شمالی

تاخیر در حذف علف‌های هرز و هرس شاخه های زاید درختان باعث افزایش زادآوری حلزون و لیسک به عنوان یکی از آفات خطرناک باغات و باغ ویلاهای خراسان شمالی شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  گفت: در شرایط فعلی حلزون و لیسک بیشتر در باغات واقع در دره های مرطوب به عنوان زیستگاه اصلی این آفات کشاورزی قابل مشاهده است و وجود فضای مرطوب و خنک ماندگاری این آفات را افزایش می دهد که می تواند باعث گسترش نفوذ آنها در سطح سایر باغات و خسارت به محصولات باغی شود.
محمدرضایی روز شنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل ماندگاری این آفات را در باغات به خصوص باغ ویلاهای خصوصی در سطح استان تاخیر در از بین بردن علف های هرز و شاخه های زاید و آسیب دیده درختان باغی دانست و از باغداران و ویلاداران خواست برای مبارزه با حلزون و لیسک نسبت به جمع آوری علف های هرز و شاخه های زاید به عنوان زیستگاه اصلی این آفات اقدام کنند.
وی اضافه کرد: اگرچه این آفات در سال جاری به نسبت سنوات گذشته که شاهد بارش های بیشتر باران و نمناکی باغات بودیم، کمتر است، ولی همچنان به عنوان تهدیدی برای این باغات محسوب  می شود و باید هر چه سریعتر هشدارهای سازمان جهادکشاورزی برای مبارزه با این آفات اقدام شود.
مدیر حفظ نبابات جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: برداشت علف هرز باعث دیده شدن این آفات و تغذیه آنها از سوی پرندگان می شود و به نوعی به طور طبیعی بدون استفاده از سموم خاص مبارزه بیولوژیکی با این آفات صورت می گیرد.
وی از باغداران خواست  حداقل  تا شعاع یک متری اطراف درختان جوان باغات باید  علف های هرز اطراف جمع آوری شود تا این سطح از اراضی باغی تحت معرض نور آفتاب قرار گیرد و با خشک شدن رطوبت این آفات نیز کاهش خواهد یافت.
وی اظهار داشت: رابطه نزدیک بین فعالیت حلزون و علف های هرز نشان دهنده این است که برگ های باقیمانده بر روی سطح خاک علت شیوع و افزایش حلزون ها در باغ ها است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه با گرم شدن و خشکی هوا این آفت از بین می رود اظهار داشت: حرکت نرم‌تنان  از باغی به باغ دیگر نسبت به سایر آفات کندتر و کمتر است، ولی باید اصول مبارزه به درستی از سوی باغداران رعایت شود.
زمستان ملایم دلیل ماندگاری حلزون در باغات
یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی گفت: لیسک ها و حلزون ها در طبیعت نقش مهمی دارند، آنها رفتگرهای واقعی طبیعت هستند و با خوردن برگ، قارچ و بسیاری از گیاهان مرده محیط را تمیز می کنند، اما متاسفانه گیاهان زنده و به خصوص گیاهان پر آب را دوست دارند.
سعید رحمانی افزود: آنها در مزارع و باغاتی که خیلی مرطوب هستند، به گیاهانی مثل کاهو، کلم، اسفناج، سبزی، یونجه زارها حمله می کنند، حلزون ها و لیسک ها برگ گیاهان را تغذیه می کنند که باعث کندی رشد گیاه و همچنین موجب خشک شدن آن می شود و همچنین شاخه و تنه درختان جوان برگ های درختان نیز غذای آنان است.
وی افزود: حلزون از طریق علف‌های هرز کنار درخت خود را به میوه درخت می‌رساند و با تغذیه از پوست میوه ، موجب زخمی شدن و در نتیجه پوسیدگی آن می‌شود.و علاوه بر آن با سوراخ‌ سوراخ کردن برگ درختان جوان، به‌ویژه نهال‌ها، صدمه و خسارت جدی بر رشد درختان وارد می‌کند.
این کارشناس کشاورزی اظهارداشت : استان خراسان شمالی در سال زراعی جاری زمستان ملایمی داشت و با توجه به اینکه هم اینک بخش قابل توجهی از باغ های استان تبدیل به مکانی برای تفریح شده است اصول بهداشت باغ رعایت نمی شود که موجب افزایش آفات از جمله حلزون و لیسک خواهد شد.
استان خراسان شمالی با ۸۲ هزار بهره بردار ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که ۱۱ درصد گستره استان را تشکیل می دهد به طوری که هر کشاورز تنها ۳.۵ هکتار زمین برای کشت و کار دارد.
کوچک شدن اراضی کشاورزی در سطح استان خراسان شمالی همانند سایر استان های کشور به دلیل قانون وراثت باعث شد تا این اراضی کوچک به عنوان باغ ویلاها از سوی مالکان در نیمسال اول سال بیشتر مکانی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت به ویژه در روزهای تعطیل باشد و در سال های اخیر نیز ساخت و سازهای مجاز و غیر مجاز در این باغ ویلاها گسترش زیادی یافت به طوری که در سال گذشته بیش از ۱۷۰ واحد از این ساخت و سازهای غیر مجاز تخریب شد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا