گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

مبارزه با سوسک سرخرطومی در نخلستان‌های ۴ استان

معاون سازمان حفظ نباتات کشور از مبارزه با سوسک سرخرطومی خرما در سطح ۱۰۵ هزار هکتار از نخلستان‌های چهار استان خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «مهدی قائمیان» افزود: تاکنون در سطح ۱۰۵ هزار هکتار از نخلستان‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان و جنوب کرمان عملیات ردیابی و پایش برای شناسایی سوسک خرطومی خرما اجرا شده است و این عملیات توسط کارشناسان ادامه دارد.

معاون سازمان حفظ نباتات کشور اظهارداشت: در سال زراعی جاری از یک‌هزار و ۵۳۵ نفر نخل آلوده به آفت وارداتی سوسک سرخرطومی خرما در چهار استان کشور، یک‌هزار و ۴۰۴ نفر نخل با انجام مبارزه تیمار و ۱۳۱ مورد امحا شدند.

قائمیان بیان‌داشت: از سه ماه پیش نخستین مورد آفت سوسک سرخرطومی خرما در استان فارس مشاهده و بلافاصله عملیات شناسایی و مبارزه آغاز شد.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این‌که سوسک سرخرطومی خرما از طریق واردات قاچاق یا غیرقانونی پاجوش خرما وارد کشور شده است، از باغداران خواست از پاجوش‌هایی که دارای گواهی بهداشت هستند، استفاده کنند.

وی توصیه کرد که باغداران برای جلوگیری از آلودگی نخلستان‌های خود به این آفت، بهداشت باغ را رعایت کنند که در این صورت حدود ۷۰ درصد مشکل مربوط به آفات نخلستان ها برطرف می‌شود.

قائمیان ادامه‌داد: حدس می زنیم پاجوش‌های آلوده از کشورهای عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس به صورت غیر قانونی وارد کشور شده باشد.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: اغلب صاحبان نخلستان‌ها در کشورهای عربی کار می‌کنند و هنگام بازگشت با خود یک یا دو پاجوش خرما برای کاشت در باغ یا در حیاط خانه خود می‌آورند، این درحالی است که یک پاجوش آلوده می‌تواند کل منطقه را آلوده کند.

قائمیان خاطرنشان‌کرد: شناسایی سوسک سرخرطومی خرما زمان‌بر است و به نیروی کارشناسایی زیادی نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، سوسک حنایی خرما یک گونه از سوسک‌های خرطوم‌دار است که با عنوان سرخرطومی آسیایی یا شپشه نخل ساگو شناخته می‌شود.

سوسک‌های بالغ نسبتاً بزرگ هستند و طول بدن این حشرات بین ۲ تا پنج سانتی‌متر است و معمولا یک رنگ هستند، اما بسیاری از آن‌ها رنگ قرمز آجری دارند و اغلب به عنوان گونه‌های مختلف ثبت شده‌اند.

لارو سوسک حنایی می‌تواند سوراخ‌هایی به طول یک متر در تنه درخت خرما ایجاد کند که در نتیجه به تضعیف و در نهایت به مرگ میزبان بینجامد.

این حشره، آفت مهم در نخلستان‌ها از جمله نخل نارگیل، خرما و درخت پالم است. با توجه به تولید نسل زیاد این حشره (در شرایط بهینه تا ۱۸ نسل)، میزان خسارت‌زایی آن در نخیلات بسیار زیاد است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا