گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

جایگاه مهم شهرستان ابرکوه در تولیدات کشاورزی و دامی استان یزد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی یزد با تاکید بر حرکت در مسیر اهداف اقتصاد مقاومتی و افزایش بهره‌وری آب گفت: میزان بهره‌وری از آب در بخش کشاورزی استان حدود ۲ برابر متوسط کشور است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، طی مراسمی که با حضور عباس حاجی حسینی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه ، محمد حسین امامی فرماندار این شهرستان و جمعی از مدیران و مسئولین محلی برگزار گردید از خدمات و تلاش های مهدی غیب الهی مدیر سابق جهادکشاورزی ابرکوه قدردانی و علی محمد هوشمند به عنوان سرپرست جدید این اداره معرفی گردید .

عباس حاجی حسینی در این آئین اظهار داشت: با وجود اقلیم کویری استان یزد ، در سال زارعی گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزارتن انواع محصولات کشاورزی و دامی در این استان تولید شده و شهرستان ابرکوه به عنوان یکی از قطب مهم تولیدات کشاورزی و دامی استان با سطح زیر کشت ۱۵ هزارو ۸۰۰ هکتار جایگاه دوم تولیدات کشاورزی را در استان دارد.

وی تصریح کرد: میزان تولید محصولات از هر مترمکعب آب در بخش کشاورزی کشور ۱.۲ کیلوگرم و این رقم در استان یزد ۲ کیلوگرم است.

حاجی حسینی در خصوص اجرای طرح‌های آبیاری نوین خاطرنشان کرد: با استفاده از سامانه های آبیاری نوین در هفت هزار و ۵۷۰ هکتار کشت محصولات زراعی حدود ۱۶۲ هزارتن محصول تولید می شود و همچنین در هشت هزار و ۲۲۰ هکتار از باغات استان نیز با این سامانه های آبیاری ۴۳ هزار تن محصولات باغی تولید می شود.

وی اضافه کرد: ابرکوه رتبه دوم تولید محصولات دامی استان یزد را در اختیار دارد و سالانه حدود ۴۰ هزار تن فراورده های دامی شامل پنج هزار و ۵۰۰ تن گوشت مرغ ، یکهزار و ۶۳۰ تن گوشت قرمز ، ۲۴ هزار و ۷۵۰ تن شیر خام، ۱۶ تن عسل و چهار هزار و ۵۰۰ تن تخم مرغ در این شهرستان تولید و ۷۰ درصد آن در بازار سایر استان‌ها و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مدیر سابق جهاد کشاورزی ابرکوه هم گفت: اشتغال ۴۰ درصد جمعیت این شهرستان دربخش کشاورزی و دامداری است و با توجه به تداوم ۲۵ ساله خشکسالی ، کشاورزان تلاش خوبی در مدیریت برداشت آب به خصوص در خاموشی چاه های کشاورزی داشته اند.

مهدی غیب الهی افزود: هم اکنون ۵۰۰ هکتار طرح آبیاری نوین در ابرکوه در دست اجراست که در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد و در مجموع سیستم آبیاری نوین اجرا شده در این شهرستان به پنج هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش می یابد.

این مسوول ادامه داد: دولت ۶۱ میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان ابرکوه برای اجرای این طرح ها پرداخت کرده و هم اکنون متوسط تولید محصول انار در این شهرستان حدود ۲۰ تن درهکتار ، زردآلو ۱۸تن در هکتار و پسته خشک ۱۵تن درهکتار است و کشاورزان نمونه ملی این شهرستان موفق به تولید ۱۳۵ تن انار در هکتار ، ۸۰تن زردآلو درهکتار و ۲۱تن پسته خشک در هر هکتار شده اند که رکوردهای قابل توجهی است.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه نیز گفت: باید از ظرفیت های موجود برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی با بهره گیری از روش آبیاری نوین استفاده شود.

علی محمد هوشمند توسعه محصولات کم آبخواه ، گیاهان دارویی ، سامانه های آبیاری نوین ، ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی ، تقویت سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی و تلاش برای جلوگیری از تغییرکاربری اراضی با همکاری و مشارکت مسوولان و کشاورزان را مهمترین اولویت های این اداره برشمرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا