گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

نقش اساسی زنبور عسل در پایداری محصولات کشاورزی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه گرده افشانی زنبور عسل, عامل بقای و پایداری محصولات کشاورزی است اظهار داشت :با مستقر کردن کندو عسل در باغ‌های استان امکان بارورسازی درختان به خصوص بادام افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه گرده افشانی یکی از عوامل افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین ارتقا کیفیت محصولات کشاورزی است،گفت:کندوهای زنبور عسل به منظور انجام عمل گرده افشانی در باغ‌های استان مستقر می‌شود و محدودیتی برای استقرار وجود ندارد.

ابراهیم شیرانی با تاکید بر اینکه باغ‌های میوه به عنوان بهترین منبع تامین شهد مورد نیاز زنبور عسل هستند، افزود: با مستقر کردن کندو عسل در باغ‌های استان امکان بارورسازی درختان به خصوص بادام افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در باغ‌های استان برای پرورش زنبور عسل محدودیتی وجود ندارد، گفت: استقرار کندوی زنبور عسل در باغ‌ها در فصل گرده افشانی ضروری و الزامی است و گردنه افشانی زنبور عسل عملکرد باغ‌ها را تا ۹۰ درصد افزایش می‌دهد.

شیرانی با اشاره به اینکه بیش از ۴۴ هزار باغ مثمر در استان وجود دارد و بیشترین سطح باغات استان بادام است، گفت:  گرده افشانی برخی محصولات از جمله بادام که گرده‌های سنگینی دارند و لقاح آنها توسط باد به خوبی امکان پذیر نیست، زنبور بهترین وسیله گرده افشانی است.

به گفته وی، در صورتی که گردنه افشانی در باغات انجام نشود باردهی محصول کاهش پیدا می‌کند که برای افزایش رغبت زنبورداران برای استقرار زنبور در باغ‌های استان با توجه به سرد بودن هوا نیاز به اجرای برنامه‌ها و بسته‌های تشویقی از جمله بیمه زنبورداران و همچنین  پرداخت هزینه حمل و نقل کند و به باغ است و برای بازدهی خوب گرده افشانی در هر چهار تا پنج هکتار باغ نیاز به یک کندو عسل است.

شیرانی اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از ۴۴هزار هکتار باغ مثمر در استان وجود دارد که بیش از ۳۰ هزار هکتار بارور و مابقی شامل نهال و درختان غیر بارور است و سالانه بیش از ۱۹۰ هزار تن انواع محصولات باغی در استان تولید می‌شود.

وی افزود: از این میزان  ۱۷ هزار بادامستان است که ۱۵ هزار هکتار بارور است و سال گذشته ۱۷ هزار تن بادام در استان تولید شد.

به گفته وی، بیش از۷۰ درصد بادام استان از نوع مامایی و مابقی از ارقام “سفید، ربیع، محبی، سنگی و شاهرودی” است.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا