گروه مشاوران برندینگ فراسو
دانستنی‌ها
تازه‌ها

معرفی شمعدانی اژدر

گل زینتی شمعدانی اژدر

شمعدانی اژدر یا “شمعدانی عطری بزرگ” یکی از گونه های جنس پلارگونیوم است. برگ های این گیاهان به شکل خاصی متمایل به بالا هستند. این برگ ها بزرگ،گرد، دندانه دار و گاهی اوقات لوب دار می باشند. شمعدانی اژدری گیاهی چندساله، انبوه، همیشه سبز و لطیف است که به دلیل تولید گل های زیبا و فراوان کشت و کار می شود. شمعدانی دارای واریته های گوناگونی است که در شکل ظاهری تفاوت اندکی دارند. شمعدانی اژدر یا رویال یا رگال به شمعدانی آلمانی و شمعدانی گل درشت نیز معروف است. زمان گل دهی از آغاز فروردین تا پایان مردادماه می باشد. این گیاهان را می توان در فضای باز و یا گلدان کاشت این گیاهان نیاز به آب و هوای نسبتا سرد و خشک دارند و بهتر است پس از اتمام گل، هرس اساسی گردند.

گیاه شناسی شمعدانی اژدر

گل شمعدانی اژدر دارای برگ های کرک دار و گل های درشت و متراکم به رنگ های صورتی، سفید و قرمز و گاهی ۲ رنگ است. شمعدانی اژدر دارای گل های درشت تر و زیباتری نسبت به واریته اصلی خود دارد. زیستگاه اصلی این آفریقای جنوبی می باشد. گاهی گلبرگ ها دارای رگه های ارغوانی نیز می باشند. برگ های این گیاه بی کرک برخلاف دیگر شمعدانی ها بی کرک است. گل های شمعدانی عطری به عنوان گل زینتی در نظر گرفته می شوند. از این گل ها بیشتر در عطرسازی ها استفاده می شود، زیرا گل های کوچکی دارند که مدت آن نیز کم است اما برگ های آن دارای بوی بسیار زیادی هستند و بوهای مختلفی نیز از خود ساتع می کنند.

شرایط نگهداری گل شمعدانی

نور: شمعدانی به طور کلی گیاهی آفتاب دوست است و در نور مستقیم آفتاب می توانید آن را نگهداری نمایید ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که در فصل تابستان باید شمعدانی را در سایه نگهداری کنید. به همین منظور بهترین مکان برای پرورش شمعدانی باغچه و پشت پنجره و تراس آپارتمان ها محسوب می شود.

دما: دمای مناسب برای رشد شمعدانی ۲۴-۱۸ درجه سانتی گراد است، در فصل بهار به دلیل آب و هوای عالی شمعدانی دارای بیشترین میزان گلدهی می باشد و با رفتن به سمت فصل تابستان و افزایش دمای هوا از میزان گلدهی شمعدانی کاسته می شود.

خاک: شمعدانی گیاهی است که تقریبا در هر خاکی رشد می کند ولی بهترین خاک برای پرورش این گیاه ترکیبی از ماسه، کود دامی پوسیده و خاک باغچه می باشد.

آبیاری: شمعدانی گیاه مقاومی است که نیاز چندانی به آب ندارد و باید دقت داشته باشید که خاک آن در فاصله ی بین دو آبیاری کاملا خشک شود.

کودپاشی: شمعدانی در فصل زمستان نیازی به کودپاشی ندارد ولی بهتر است در سایر فصول با کود کامل و با غلظت کم محلول پاشی شود.

تکثیر: بهترین روش برای تکثیر شمعدانی قلمه زنی می باشد، قلمه های شمعدانی به راحتی حتی در آب ریشه می دهند و قابل تکثیر هستند.

تعویض گلدان شمدانی اژدر

اغب شمعدانی اژدر که از بازار تهیه می کنید داخل خاک رس می کارند خاک رس مواد مغذی خوبی دارد اما این خاک به مدت طولانی باعث خفگی ریشه می شود و بهتر است وقتی گل را تهیه می کنید خاک آن را عوض کتید.

گلدهی شمعدانی اژدر

شمعدانی در طی روز حداقل باید ۶ ساعت در معرض نور مستقیم آفتاب باشد. شمعدانی های گروه رگال زمانی که دمای محیط اطرافشان به دلیل تابش مستقیم نور آفتاب به خصوص در بعد از ظهر روزهای گرم تابستان، افزایش می یابد گل نخوهند داد. بنابراین مکان کاشت و نگهداری آنان را به گونه­ای انتخاب کنید که در بعد از ظهر از سایه برخوردار شوند.

آفات و بیماری های شمعدانی اژدر

شمعدانی اژدری مبتلا به شته می شود. استفاده از سمومی که به گل لطمه نمی زند مانند ملاتیون، برای جلوگیری از این آفات توصیه شده است.

بیماری بوته آبیاری بیش از اندازه­ی گیاه افزایش می یابد. این بیماری از بخش ریشه و طوقه گیاه شروع شده، باعث سیاهی طوقه گیاه می شود و احتمالا یک عامل قارچی است.

زرد شدن برگ ها به دلایل مختلف نظیر آبیاری کم و یا بیش از اندازه، کمبود مواد غذایی، شرایط نامساعد جوی و خشکی بیش از حد اتفاق می افتد.

 

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
سایت دلگرمسایت منتخبویکی پدیا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا