گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

رقابت نابرابر بخش کشاورزی با ویلاسازی در گیلان

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان گفت: رقابت نابرابری بین بخش کشاورزی و ویلاسازی در برخی شهرستان‌ها از جمله شهرستان رشت وجود دارد.

مجتبی شاه‌نظری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری علاوه براینکه موجب کاهش تمام شده هزینه برنج می‌شود، گفت: تاکنون تجهیز و نوسازی در ۳۷ درصد از شالیزارهای استان انجام شده است و هم اکنون نیز۸۷۰ هکتار از مزارع در حال تجهیز هستند.

وی افزود: گیلان، استان پیشرو در طرح تجهیز و یکپارچه سازی شالیزارها است و امیدواریم با استقبال بیشتر از سوی کشاورزان شاهد شتاب در انجام تجهیز و نوسازی در همه شهرستان‌های گیلان باشیم.

شاه نظری ادامه داد: در گذشته برنجکاران استقبال چندانی از تجهیز اراضی شالیزارای شان نداشتند، اما خوشبختانه با مناسب‌تر شدن قیمت برنج تمایل کشاورزان برای فروش شالیزارها کم شد و در حال حاضر رغبت بیشتری برای تجهیز شدن مزارع برنج دارند.

جبران عقب ماندگی تجهیز و نوسازی شالیزارها در بزرگترین شهرستان برنج‌خیز کشور

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه شهرستان‌های املش و رودسر بیشترین شالیزارهای تجهیز شده را دارا هستند، خاطرنشان کرد: رشت بزرگترین شهرستان برنج‌خیز کشور است و با شتاب بیشتری که برای نوسازی شالیزارها صورت گرفته است، عقب ماندگی‌های شهرستان در این بخش در حال جبران است.

وی ادامه داد: از آنجایی که اخیرا هزینه‌های کارگری در سال‌های اخیر در زمان کشت و برداشت برنج بسیار افزایش یافته است، کشاورزان رشتی نیز تقاضا دارند تا شالیزارهایشان را تجهیز و نوسازی کنند.

کشاورزان رشتی منافع آتی را فدای منافع آنی نکنند

شاه نظری با اشاه به اینکه ارزش زمین عامل موثری در رغبت کشاورزان برای تجهیز شالیزارها است، تصریح کرد: از آنجاییکه شالیزارهای نزدیک به مرکز استان به دلیل جذابیت بالای گردشگری، گران‌تر هستند و تمایل سودجویان برای ویلاسازی در آنها بیشتر است، رقابت نابرابری بین بخش کشاورزی و ویلاسازی در برخی شهرستان‌ها از جمله شهرستان رشت وجود دارد و امیدواریم کشاورزان با حفظ شالیزارهایشان منافع آنی را فدای منافع آتی نکنند.

وی گفت: بیشترین وزن اعتبارات تجهیز و نوسازی استان را برای شهرستان رشت گذاشتیم تا با کاهش هزینه تولید برنج، کشاورزان تمایلی برای فروش این اراضی ارزشمند نداشته باشند.

جلوگیری از تغییرکاربری از مزایای مهم تجیز و نوسازی شالیزارها

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان گفت: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد و قرار است امسال مزارع در شهرستان‌های رشت، آستانه، لاهیجان و صومعه‌سرا تجهیز و یکپارچه سازی شوند.

وی جلوگیری از تغییرکاربری را یکی از مزایای مهم نوسازی شالیزارها عنوان کرد و گفت: همه تلاش ما این است که شالیزارهای گیلان، همچنان برای تولید ارزشمند برنج و دیگر محصولات کشاورزی حفظ ‌شوند.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا