گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

سود قیمت گذاری دستوری در جیب واسطه‌ها

محمد علی کمالی سروستانی عضو هیئت مدیره اتحادیه پرورش مرغ گوشتی درباره گرانی مجدد مرغ در بازار، اظهار کرد: دو مشکل اساسی زمینه ساز این افزایش قیمت شد؛ نخست اینکه با وجود تشکیل کارگروه تنظیم بازار و تثبیت قیمت ذرت و کنجاله سویا و افزایش قیمت تمام شده جوجه یک روزه، تغییری در قیمت تمام شده مرغ اعمال نشد.

محمد علی کمالی سروستانی عضو هیئت مدیره اتحادیه پرورش مرغ گوشتی درباره گرانی مجدد مرغ در بازار، اظهار کرد: دو مشکل اساسی زمینه ساز این افزایش قیمت شد؛ نخست اینکه با وجود تشکیل کارگروه تنظیم بازار و تثبیت قیمت ذرت و کنجاله سویا و افزایش قیمت تمام شده جوجه یک روزه، تغییری در قیمت تمام شده مرغ اعمال نشد.
رغبت پرورش دهندگان برای جوجه ریزی کم شد
وی افزود: این اتفاقات رغبت پرورش دهندگان برای جوجه ریزی را کم کرده، زیرا تولیدکنندگان دائماً در معرض تهدید سازمان‌های نظارتی قرار دارند و این خود تبدیل به مشکلی بزرگ در صنعت مرغ شده است؛ مشکل دوم اینکه از آذر ماه امسال به بعد نهاده به خوبی اعلام می‌شود، اما میزان اختصاص این نهاده برای هر جوجه حدوداً ۴ کیلوگرم است.
کمالی اضافه کرد: با این میزان نهاده حداکثر گوشت حاصل شده از دام دو کیلو و ۲۰۰ گرم است در حالی که پیش از این مرغدارها در بیش از ۴۰ روز نگهداری از دام حداقل ۵ کیلو و ۶۰۰ گرم نهاده به هر جوجه اختصاص داده و میزان گوشت بیشتری از دام برداشت می‌کردند. این مسائل باعث شده در حال حاضر با اینکه مشکلی در تأمین و ریزش جوجه یک روزه نداریم و در ماه گذشته ۱۲۵ میلیون جوجه ریزی داشته‌ایم و چند ماه است که هیچ گونه صادراتی هم در این زمینه انجام نشده، لذا مشکلات باعث شده مرغداران در میزان گوشت تولیدی با مشکل مواجه شوند.
اگر نهاده افزایش یابد توان کنترل بازار را داریم
این فعال اقتصادی با بیان اینکه اگر دان بیشتری به این صنعت اختصاص پیدا کند با همین جمعیت جوجه ریزی انجام شده می‌توان میزان گوشت بیشتری تولید و نیاز بازار را پوشش داد، گفت: معتقدیم اگر ۱۰۰ درصد نهاده را امروز و به موقع درب مرغداری به پرورش دهنده تحویل دهند، مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت. مشکل این است که توزیع سهمیه اختصاص یافته ۱۵ الی ۲۰ روز زمان می‌برد.
وی ادامه داد: مرغدار در این زمان مجبور است یا از بازار آزاد نهاده را تهیه کند که برای تولیدکننده هزینه بر و بر افزایش قیمت تمام شده تأثیرگذار است؛ لذا در کنار اصلاح قیمت تأمین نهاده و تحویل به موقع اهمیت دارد تا بازار به تعادل برسد.
قیمت دستوری از سوی کارگروه تنظیم بازار منطقی نیست
این عضو هیئت مدیره اتحادیه پرورش مرغ گوشتی گفت: تعیین قیمت دستوری از سوی مسئولان نظارتی و کارگروه تنظیم بازار که هیچ منطقی هم از آن پشتیبانی نمی‌کند، فقط باعث ایجاد فرصت برای عده‌ای شده که مرغ را از پشت میادین به قیمت مصوب خریده و گران در بین خرده فروشان، توزیع کند و سودهای هنگفتی از این آشفته بازار به جیب بزنند. این اتفاق در شرایطی می‌افتد که، بیت المال برای نهاده‌ها هزینه می‌کند تا نفع آن به همه مردم برسد، اما این یارانه به جیب عده‌ای واسطه می‌رود.
راهکار برون رفت از مشکلات کنونی چیست؟
کمالی در مورد راهکار حل مشکل بازار مرغ بیان کرد:  در ابتدا کارگروه تنظیم بازار به عنوان سرمنشأ تصمیم گیرنده قیمت را مصلحتی تعیین نکند و قیمت گذاری بر اساس منطق کارشناسی باشد و بین نفع ۲۰ میلیون مصرف کننده و زیان ۲۰ هزار تولید کننده یکی را انتخاب نکند؛ توجه داشته باشد که افزایش قیمت جوجه یک روزه از ۲۸۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان در قیمت نهایی مؤثر است و باید هزینه‌هایی که مرغداران و صنعت پرورش مرغ گوشتی تحمیل می‌شود را مدنظر قرار دهد.
وی اشاره کرد: دومین راهکار هم این است که با هماهنگی و همت وزارت صمت و جهاد کشاورزی تا زمانی که مشکل بازار مرغ مرتفع شود، حداقل به صورت موقت واردات را افزایش داده و نهاده بیشتری را تهیه و به مرغدار برساند تا گوشت بیشتری از جوجه‌های موجود برداشت و مشکل مرتفع شود.
نفع یارانه به همه مردم برسد
کمالی سروستانی گفته‌های خود را اینگونه کامل کرد: برای جلوگیری از ریخته شدن یارانه به جیب دلالان، بهترین راهکار این است که اتحادیه‌ها و تشکل‌های مرتبط تقویت شوند و با تولید بالا و بازار گردانی و مدیریت توزیع بعد از خروج مرغ از مرغداری، دلالی برای این افراد سودی نداشته باشند و فاصله بین تولید و مصرف را کوتاه کند تا حاشیه بازار از بین برود. دومین راه این است افزایش ساختارهای نظارتی است تا توزیع منصفانه شکل بگیرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
itpnews
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا