گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

زمان کاشت مناسب محصولات کشاورزی را چگونه مشخص کنیم؟

یک استاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی لرستان گفت: زمان کاشت مناسب یکی‌از فاکتورهای مهم در تولید محصولات کشاورزی است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در افزایش و یا کاهش محصول داشته باشد.

محمدحسن کوشکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی‌از عوامل مهم در تولید هر محصول تاریخ کاشت مناسب آن است، به‌طوری که بعضی مواقع دیر یا زود کاشتن محصول می‌تواند منجر به کاهش میزان محصول تا حد صفر شود.

وی ادامه داد: ازمهم‌ترین عوامل تعیین کننده زمان کاشت لوبیا دمای هوا و خاک، میزان رطوبت خاک و رقم است.

کوشکی با اشاره به این که ترکیب مناسبی از حبوبات و غلات می تواند سوء تغذیه و کمبود اسیدهای آمینه را در چرخه غذایی انسان برطرف کند، عنوان کرد: بهترین پروتئین گیاهی متعلق به لوبیاست که تمامی اسیدآمینه‌های ضروری برای بدن انسان را دارد و علاوه‌بر پروتئین سرشار از املاح معدنی و فیبر است که برای بدن انسان از ضروریات است.

این استاد پژوهش، بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی لرستان، تصریح کرد: تثبیت زیستی نیتروژن یکی از ابعاد مهم کشاورزی پایدار و احیای اراضی است که از ویژگی‌های بارز حبوبات است و به واسطه توانایی این مکانیسم در حبوبات، قرار دادن آن‌ها در تناوب به پایداری سیستم‌های زراعی کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: زمان کاشت مناسب یکی‌از فاکتورهای مهم در تولید محصولات کشاورزی است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در افزایش و یا کاهش محصول داشته باشد.

کوشکی ادامه داد: تأخیر در کاشت لوبیا به دلیل دیر رسیدن محصول و بارش‌های زودهنگام پاییزی گاهاً باعث خسارت‌ فراوان به کشاورزان استان می شود که آگاهی بخشی و در اختیار گذاشتن اطلاعات کافی در این زمینه می‌تواند از ضرر و زیان کشاورزان جلوگیری کند.

این استاد پژوهش، بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی لرستان، بیان کرد: تاریخ کاشت نامناسب منجر به برخورد دوران رشد رویشی و زایشی گیاه با شرایط نامناسب از نظر طول روز و یا برخورد دوران‌های گُل‌دهی و غلاف‌دهی و پُرشدن غلاف با شرایط نامساعد حرارتی می‌شود.

وی افزود: شرایط نامساعد حرارتی باعث کاهش رشد رویشی و اجزاء عملکرد و یا حتی مرگ گیاه می‌شود.

کوشکی عنوان کرد: زمان رسیدن گیاهان را می‌توان براساس نیاز گرمایی آن ها پیش‌بینی کرد، که این امر با برآورد درجه ـ روز رشد برای گیاهان مختلف امکان پذیر است که این مقدار با استفاده از میانگین دمای شب و روز و حداقل دمای مورد نیاز برای جوانه زدن لوبیا به دست می آید.

این استاد پژوهش، بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی لرستان، گفت: برای تعیین تاریخ کاشت لوبیا عواملی مانند دمای هوا و خاک، میزان رطوبت خاک، کِشت دوم، میزان آب در دسترس کشاورز با توجه به سطح زیر کشت محصولات پاییزه و رقم گیاه را باید مد نظر قرار داد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا