گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

فناوری سنجش ‌از دور در کشاورزی باید مورد استفاده قرار گیرد

کارشناس حوزه کشاورزی گفت: فناوری سنجش‌ازدور در کشاورزی کاربردهای متعددی دارد و باید در کشاورزی دقیق از این فناوری استفاده شود.

بابک خدایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر فناوری سنجش‌ازدور و استفاده از داده‌های ماهواره‌ای به‌صورت گسترده‌ای برای مطالعه و شناسایی پدیده‌های زمینی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی تولید محصول یکی از کاربردهای فناوری سنجش‌ازدور در کشاورزی است، اضافه کرد: از کاربردهای سنجش‌ازدور در کشاورزی پیش‌بینی تولید و عملکرد محصول مورد انتظار در یک منطقه مشخص شده و میزان محصول برداشت شده تحت شرایط خاص تعیین می‌شود و محققان می‌توانند قادر به پیش‌بینی مقدار محصولی باشند که در یک‌زمان مشخص در یک زمین کشاورزی مشخص تولید می‌شود.

خدایی ارزیابی آسیب محصول و پیشرفت آن در تولید محصول و برآورد وسعت محصول از دیگر کاربردهای این فناوری برشمرد و افزود: در صورت آسیب زراعی یا آسیب پیش‌رونده در محصول، از تکنولوژی سنجش از راه دور می‌توان برای نفوذ به زمین کشاورزی استفاده کرد و دقیقاً مشخص کرد که چه مقدار از محصول آسیب‌دیده و آسیب پیشرفت کرده و چه مقدار محصول در مزرعه باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: ارزیابی وضعیت محصول و تشخیص تنش، شناسایی تاریخ کاشت و برداشت، مدل‌سازی و برآورد عملکرد محصول، شناسایی هجوم آفات و بیماری، برآورد رطوبت خاک، نظارت و مدیریت آبیاری، نقشه‌برداری خاک، نظارت بر خشکسالی و نقشه‌برداری زمین‌های دارای پوشش و بدون پوشش از دیگر کاربردهای فناوری سنجش‌ازدور در کشاورزی است.

خدایی با اشاره به اینکه سنجش‌ازدور نقش مهمی در شناسایی خاک‌های مشکل‌ساز دارد که در حفظ عملکرد بهینه محصول در طول فصل کاشت مشکل دارند، اظهار کرد: تکنولوژی سنجش‌ازدور به کشاورزان و سایر کارشناسان کشاورزی کمک می‌کند تا میزان کمبود مواد مغذی محصول را تعیین کرده و راه‌حل‌هایی را که باعث افزایش سطح مواد مغذی در محصولات می‌شود، افزایش دهد.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: تکنولوژی سنجش‌ازدور می‌تواند برآورد دقیق عملکرد محصول مورد انتظار در یک‌فصل کاشت را با استفاده از اطلاعات مختلف محصول مانند کیفیت محصول، سطح رطوبت خاک و محصول و پوشش محصول زمین، ارزیابی کند و هنگامی‌که تمام این داده‌ها ترکیب می‌شود، تخمین‌های تقریباً دقیقی از بازده محصول زده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه فناوری سنجش‌ازدور، برای جمع‌آوری و ذخیره داده‌های آب‌وهوایی گذشته و حال، ایده‌آل است که می‌تواند برای تصمیم‌گیری و پیش‌بینی آینده استفاده شود، گفت: از طریق سنجش از راه دور، کشاورزان می‌توانند در مورد منابع آب موجود برای استفاده در یک زمین مشخص و تخمین منابع کافی استفاده می‌شود.

خدایی با بیان اینکه سنجش‌ازدور نقش بسیار حیاتی در کشاورزی دقیق ایفا کرده است و کشاورزی دقیق منجر به کشت محصولات سالم می‌شود که مزایای بهره برداران کشاورزی را برای مدت‌زمان مشخص فراهم می‌کند، ادامه داد: نظارت بر تغییرات آب‌وهوایی و نقشه‌برداری زمین هم از دیگر کاربردهای این فناوری نوین است و نیل به اهدافی مانند کشاورزی دقیق استفاده از علم و هنر سنجش‌ازدور و سامانه اطلاعات جغرافیایی که استوار بر سه اصل افزایش عملکرد، افزایش بهره‌وری اقتصادی و کاهش اثرات سوء زیست‌محیطی است را می‌طلبد.

به گفته خدایی، بهره‌گیری از نیروهای تحصیل‌کرده و متخصص رشته‌های مرتبط با سنجش‌ازدور در سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، می‌تواند این توانمندی را در بدنه کشاورزی جهت نیل به‌غایت هدف جامعه کشاورزی کشور که همان تأمین امنیت غذایی جامعه با تولید غذای کافی و باکیفیت است را، سبب شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا