گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

عشایر آذربایجان غربی سالانه نزدیک ۱۶هزار مترمربع فرش تولید می‌کنند

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی از تولید سالانه بیش از 16 هزار و 700 مترمربع قالی، قالیچه و فرش توسط عشایر در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی ، علی ناجی با بیان اینکه عشایر استان ۱۰ درصد از تولیدات صنایع داری کشور را به خود اختصاص داده‌ا ست، افزود: این میزان محصول توسط  ۱۶هزار خانوار عشایری با ۱۰۴ هزار نفر جمعیت تولید و روانه بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عشایر استان در بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از مراتع استان زیست می کنند، ادامه داد: عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است که از دو میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی استان یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان به شمار می رود.

ناجی یادآور شد: آذربایجان‌غربی بعد از استانهای فارس و خوزستان سومین استان کشور به لحاظ برخورداری از جمعیت عشایری است و حدود ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی در خصوص سوادآموزی جمعیت عشایری استان افزود: از مجموع عشایر با سواد استان بیش‌ از ۳۵ هزار نفر با ۶۲ درصد مرد و حدود ۲۱هزار نفر با ۳۷.۶ درصد زن هستند.

ناجی از ساماندهی و مرمت یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر ایل راه استان خبر داد و یادآور شد: با مرمت و بازسازی این مسیرها شش هزار و ۹۳۸ خانوار عشایری از آن بهره‌مند شده اند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی  با اشاره به تجهیز مناطق عشایری این استان به حمام خورشیدی، عنوان کرد: ۱۴ حمام خورشیدی برای ۱۸۲خانوار عشایر این منطقه توزیع و نصب شده و  توسعه استفاده از امکانات و دستگاه‌هایی که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند از مهمترین برنامه‌های اداره کل در راستای خدمت رسانی مناسب به عشایر است.

ناجی بهسازی و احداث ۲۱۷ مورد چشمه و آبشخور دامی، بهسازی هفت هزار مترمربع اماکن دامی، احداث سه هزار و ۱۸۵ متر کانال انتقال آب کشاورزی، آبرسانی سالانه ۲۹ هزار مترمکعب آب به مناطق عشایری و مرمت و لایروبی ۲۰۰ متر قنات از مهمترین اقدامات استان برای جمعیت عشایری در طول چند سال اخیر عنوان کرد.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه عشایر استان با دارا بودن بیش از دو میلیون واحد دامی و تولید ۵۰ هزار تن شیر در سال رتبه اول کشوری را در اختیار دارند، افزود: همچنین ۲۵درصد تولیدات پروتیینی در آذربایجان غربی توسط عشایر تولید و به بازار عرضه می ‌شود.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایانا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا