گروه مشاوران برندینگ فراسو
اخبار و رویدادها

زیرآبی کرونا برای ماهیان تزئینی

شیوع ویروس کرونا نه تنها انسان‌ها بلکه صنعت تکثیر و پرورش ماهیان تزئینی (آکواریومی) را با چالش روبرو و فعالان این صنعت را متضرر کرده است.

تکثیر و پرورش ماهیان تزئینی (آکواریومی) جز مشاغل زودبازده و پردرآمد و نامش به بازار کسب و کارهای موفق گره خورده است و در سال‌های اخیر افراد زیادی به سمت این کسب و کار سوق یافته اند؛ اما بسیاری از افرادی که فعالیت خود را در مغازه ها و برخی نیز در گستره وسیع تر در حد یک شرکت آغاز کرده بودند، این روزها می‌گویند که با شیوع ویروس کرونا و با فاسد شدن خوراک ماهی‌ها، بسته بودن مغازه‌ها و کسادی بازار از لحاظ مالی متضرر شده اند.

یکی از فعالان تکثیر و پرورش ماهیان زینتی که در فضایی به مساحت ۲۶ هزار متر مربع شامل تاسیسات، سالن پرورش ماهی، انبار و سالن تولید آکواریوم مشغول به فعالیت است به ایرنا گفت: ویروس کرونا در ابتدای چند نفر از کارکنان ما را درگیر کرد و بعد این ویروس به مدیران نیز منتقل و باعث کندی کار مجموعه شد و تا اتمام دوران قرنطینه‌ این افراد ناچار به دورکاری شدند.

محمد محمدی افزود: با تشدید و گسترش کرونا، برای چندین ماه ناچار به تعطیلی و سپس شیفتی کردن اکثر واحدهای اداری، انبارها و کارکنان عمرانی شدیم که با توجه به وجود آبزیان و خوراک ماهی در مجموعه که کنترل شبانه‌روزی‌ می‌طلبد، مشکلاتی از قبیل تلفات و تضییع خوراک ماهی خریداری بروز کرد.

به گفته وی سالن های فعال پرورش شامل چند سالن اصلی در مجموع دارای یکهزار و ۶۰۰ آکواریوم بزرگ، یک سالن مجاور دارای ۱۵۰ آکواریوم متوسط و ۲ سالن قرنطینه در مجموع دارای ۱۴۰ آکواریوم کوچک در صورتی که با تمام ظرفیت فعال باشد یعنی در هر لیتر، یک سانتیمتر طول جرم زنده داشته باشند، به طور همزمان می‌توان تا ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم انواع ماهیان زینتی نگهداری کرد که تعداد آنها براساس طول و حجم بدن متفاوت است و برای مثال اگر ماهی یک سانتیمتری مد نظر باشد، این وزن تقریباً معادل پنج میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه است.

این فعال صنعت آبزی مدعی شد که از سوی وزارت کار برای دریافت تسهیلات به بانک کشاورزی معرفی شدم اما این بانک هیچگونه همکاری با من نداشت.

محمدی اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه مصرف آب واحد ما نسبت به سایر واحدهای کشاورزی بالا نیست، ولی اداره جهاد کشاورزی و سازمان آب در زمینهٔ صدور مجوز چاه‌ آب مجموعه که در کار گروه مسکن و شهرسازی مصوبه ما به امضا مدیرعامل وقت سازمان آب هم رسیده کم لطفی می‌کند؛ در حالی که مجموعه مجهز به سامانه‌های تصفیه آب و امکان استفادهٔ مجدد آن است.

وی بیان کرد: در خصوص تولید خوراک ماهی مشکل وجود ندارد اما از اداره ها و نهادهای مربوطه تقاضای همکاری در روند تأسیس واحد بسته‌بندی خوراک ماهی و اعطای مجوزهای مورد نیاز را خواستاریم؛ در این زمینه سازمان دامپزشکی مجوز اولیه را صادر کرده و از سازمان جهاد کشاورزی تقاضای سرعت بخشیدن در صدور مجوز را داریم.

محمدی خطاب به جویندکان کار با بیان اینکه ابتدای هر کاری باید در مقیاس کوچک باشد تا بتوان تجربه کسب کرد و در بازار مطرح شد، گفت: با داشتن فضای ۱۵۰ متری یا محل استیجاری کوچک در حدود ۲۰ تا ۳۰ متر مربع می‌توان فعالیت در زمینه تولید و تکثیر ماهیان زینتی را آغاز کرد.

وی هزینهٔ خرید یا ساخت آکواریوم و تجهیزات راه‌اندازی آن، تهیهٔ ماهی و خوراک و دارو را حدود ۲۰ میلیون تومان عنوان کرد.

تولید و پرورش ماهیان زینتی با سرمایه کوچک

یکی دیگر از فعالان تکثیر و پرورش ماهیان زینتی نیز به ایرنا گفت: فعالیت خود را در این صنعت از ۱۲ سال پیش با سرمایه اولیه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با هفت عدد آکواریم و ۲ هزار ماهی زینتی آغاز کرده ام.

حسین اکبری با بیان اینکه اکنون در زمینی به مساحت ۲۵۰ متر مربع با ۸۰۰ آکواریم در حال تولید و پرورش ۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی و به دنبال گسترش فعالیت خود در این حوزه است، ادامه داد: قصد دارد یکهزار آکواریوم دیگر خریداری و میزان تولید و تکثیر ماهیان را به ۱۲۰ هزار قطعه افزایش دهم.

وی افزود: ماهیان زینتی همچون تایگر بارب، خانواده تتراها، دیسکت، و سایر دیچلادها را تولید و تکثیر می‌کند.

به گفته وی قیمت هر قطعه ماهی زینتی با توجه به نژاد، سن، زیبایی و ارزش هنری آن از ۲ هزار تا چند صد میلیون تومان است؛ به عنوان مثال ماهی زینتی آروانا که از عصر دایناسورها به جا مانده به دلیل خاص بودن و نحوه تولید، تکثیر و نگهداری نیازمند فضای گسترده و سرمایه گذاری بالا است و بیشتر در کشورهای اندونزی، مالزی و سنگاپور تولید می‌شوند.

این فعال تکثیر و پرورش ماهیان زینتی بیان کرد: گسترش ویروس کرونا بر کسب و کار آنها تاثیر گذاشته و با کم شدن مشتریان مغازه‌داران این آبزی را کمتر از تولید کنندگان می‌خرند و کار ما کساد شده است، در فروش های اینترنتی نیز فقط برخی ماهیان زینتی معمولی ارزان قیمت به فروش می رود.

اکبری مشکل عمده این صنف را قانون های متناقض سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل دامپزشکی عنوان و اضافه کرد: دستورالعمل روشنی برای اخذ مجوز فعالیت در این صنف وجود ندارد و این مشکل تولید کنندگان را به انزوا برده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بالا در صنعت آبزی در این شرایط اقتصادی به صرفه نیست و بازگشت سرمایه وجود ندارد، افزود: ۹۹ درصد از مسئولان سالن‌های تکثیر و پرورش ماهیان زینتی به دلیل قانون‌های سخت‌گیرانه و انتظار متولیان امر از فعالان این صنف برای سرمایه‌گذاری هنگفت موفق به اخذ مجوز نشده اند.

اکبری گفت: تکثیر و پرورش ماهیان زینتی جز مشاغل خانگی بشمار می‌آید اما متولیان امر به افرادی که در بافت مسکونی فعالیت می‌کنند مجوز فعالیت و گواهی بهداشت نمی‌دهند و علاوه بر اینکه باید هزینه های آب، برق و گاز را به صورت تجاری پرداخت کنند، نمی توانند محصول خود را به خارج از کشور صادر کنند.

این فعال تکثیر و پرورش ماهیان زینتی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰ زمین برای پرورش ماهی‌ها در نظر گرفته اما هیچکدام به تائید مسئولان جهاد کشاورزی نرسیده است، چراکه براساس نظر آنها حریم ها باید خارج از بافت مسکونی باشد، افزود: مکان‌های مورد نظر فاقد انشعابات، برق و گاز است و در این زمینه نیز شرکت آب و برق برای حفر چاه یا انشعاب کشی به ما مجوز نمی‌دهد.

به گفته اکبری اگرچه پرورش ماهیان زینتی نمونه‌ای از کسب و کار ارزان و با صرفه است، اما به دلیل سخت گیری و همکاری نکردن مسئولان نمی توان در این شغل زیاد سرمایه گذاری کرد.

آب بهای پرورش دهندگان ماهی تجاری دریافت می‌شود 

یکی دیگر از تولید و پرورش دهنده‌گان ماهیان زینتی نیز به ایرنا گفت: ۲۰ سال در این حرفه فعالیت دارم و با دارا بودن ۲۰۰ آکواریم هر سال حدود ۵۰ هزار ماهی تکثیر می کنم.

محسن ابوالحسنی با بیان اینکه هزینه های آب، برق و گاز ما را باید با تعرفه کشاورزی محاسبه کرد اما به دلیل اینکه فعالیت ما در داخل بافت مسکونی است به ما مجوز نمی دهند، افزود: باید همانند فعالان واحدهای تجاری هزینه ها را بپردازیم با این حال به خاطر قطعی مکرر برق نیز ما با مشکل مواجه هستیم.

به گفته وی قبل از تحریم و افزایش نرخ ارز برای غذای ماهیان از پودرهای خارجی استفاده می شد اما اکنون به خاطر افزایش نرخ دلار که بیش از پنج برابر شده از غذاهای ایرانی استفاده می کنند که به دلیل کیفیت پایین غذاها، ماهیان تلف می شوند یا کندی رشد آنها باعث افزایش سیکل کار می‌شود و برای پرورش هر ماهی به ازای سه ماه باید پنج ماه وقت گذاشت.

این تولید و پرورش دهنده ماهی زینتی افزود: با گسترش کرونا و بالا رفتن قیمت دلار بازار فروش ماهیان زینتی نیز همانند دیگر اصناف کساد و قدرت خرید مردم کاهش یافت.

ابوالحسنی اضافه کرد: به دلیل نداشتن مجوز ۵۰ درصد از تولیدات خود را از طریق واسطه به کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان صادر می کند.

تهران قطب دوم تولید ماهیان زینتی در ایران

مدیر شیلات و آبزیان استان تهران در خصوص میزان تسهیلات پرداخت شده به فعالان این صنعت تنها به این پاسخ اکتفا کرد که به فعالان این حوزه تسهیلات جاری یارانه دار با عاملیت بانک کشاورزی پرداخت می‌شود اما در پاسخ به این پرسش که برخی از فعالان این صنعت از تخصیص نیافتن تسهیلات و ندادن مجوز فعالیت گلایه دارند، پاسخی نداد.

«نغمه نظری» میزان تولید ماهیان زینتی و آکواریومی را در سال گذشته، ۳۷ میلیون و ۸۸۵ هزار قطعه عنوان کرد و گفت: میزان هدف برای امسال ۳۷ میلیون قطعه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: استان تهران با میزان تولید بیش از ۳۷.۸ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی، برای پنجمین سال پیاپی، رتبه دوم کشوری را در سال گذشته کسب کرد.

وی تعداد فعالان حوزه تولید و پرورش ماهیان زینتی در استان تهران را ۸۷۰ نفر اعلام و بیان کرد: برای ساخت و تجهیز یک واحد ۱۰۰ هزار قطعه ای تولید و پرورش ماهی زینتی با آب شیرین بدون احتساب هزینه های جاری و خرید اولیه زمین ۵۲۵ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

نظری در خصوص تاثیر کرونا و اقدامات انجام شده در این خصوص نیز گفت: در مجموع ۲۸ واحد با ظرفیت ۲۵ میلیون و ۱۰ هزار قطعه به میزان چهار میلیارد و هشت میلیون تومان از کرونا آسیب دیده اند.

پرداخت ۲ هزار و ۶۹۹ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به تولیدکنندگان تهران

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران نیز به ایرنا گفت: از تیرماه امسال تا امروز به ٢٥ هزار و ٧٢٨ فعال واحد صنعتی در استان که به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار ضرر و زیان شده اند ٢ هزار و ٦٩٩میلیارد تومان وام پرداخت شده است.

سعید دهقان اعلام کرد: ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارهای متاثر از کرونا در کشور در نظر گرفته شده که سهم استان تهران از این میزان ١٠ هزار میلیارد و ٦٤٠ میلیون تومان است.

وی گفت: به دنبال شیوع ویروس کرونا فعالیت بسیاری از صنوف و کسب و کارها به‌ویژه مشاغل خدماتی مختل و دچار مشکل شد و بر این اساس دولت با هدف حفظ اشتغال موجود در بنگاه‌ها و حمایت از کارگران، پرداخت تسهیلات حمایتی با نرخ سود ترجیحی ۱۲ درصد و باز پرداخت ۲۴ماهه را مصوب کرد تا در اختیار فعالان بنگاه‌های خدماتی و تولیدی آسیب دیده از کرونا قرار گیرد.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران ادامه داد: تسهیلات حمایتی به شاغلان کسب و کارها و فعالان اقتصادی در ۱۴ رسته و ۵۵۰ حرفه که به شدت از کرونا آسیب دیده و در ستاد ملی مقابله با کرونا تایید شده است، پرداخت می شود.

دهقان بیان کرد: از ٢٧ خرداد تا پایان آبانماه امسال ٤٨ هزار و ٦٠ فعال واحدهای کسب و کار متاثر از کرونا برای دریافت تسهیلات در سامانه کارا ثبت نام کرده اند.

وی اضافه کرد: فرایند پرداخت تسهیلات پس از ثبت نام متقاضی در سامانه کارا، ارسال درخواست به دستگاه اجرایی دارای مجوز اقدام و تایید درخواست توسط دستگاه بخشی به بانک عامل انتخابی متقاضی صورت می گیرد.

دهقان افزود: به ازای هر کارگر ۱۶ میلیون تومان در مشاغل به کلی تعطیل شده و ۱۲ میلیون تومان به ازای هر کارگر در واحدهای کمتر آسیب دیده از کرونا تسهیلات پرداخت می شود.

وی یکی از مزیت های این تسهیلات را حفظ اشتغال ٨٩ هزار و ٦١٣ نفر در استان تهران عنوان کرد.

۰%

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا